Av Kim Lagerhem - 28 februari 2012 01:40

Dag två vaknade jag strax efter 7 – innan klockan ringde och gick upp för att smörja in mig, fläta håret och packa iordning allt, fick alltså lite tid över att ta det lugnt och sitta vid datorn innan vi gick ner till lobbyn för att äta frukost vid 8.30 Där nere väntade våra guider som tog emot vår packning och medans vi beställde varsin omelett med baugette packade de motorcyklarna inför avfärd.

Så fort vi var klara var det bara att hoppa på och så bar det iväg från Dalat. Första stoppet gjorde vi vid ett av de tusentals växthus som kantar vägarna för att kika på lite blommor och stopp två blev på en utsiktsplats där vi fick ta en liten promenad nedåt vägen för att fota innan vi åter blev upplockade.

Nästa stopp var för att se hur kaffebönor ser ut när de växer på träden, svårt att tro att de små bären blir till kaffe senare. Efter det åkte vi vidare för att se hur de producerar silke – riktigt coolt att se hur det fungerar och att det kan bli 3-500 meter/kokong är rätt otroligt (Emma och jag minns olika angående längden :P)

Blev sedan ett besök vid happy buddha där vi fick ta lite kort och gå omkring en stund innan det var dags att åka vidare igen, blev tankstopp och sen en drickapaus efter det för att få sitta i skuggan en liten stund. Emmas guide hade lite problem med sin motorcykel så blev även ett snabbstopp vid en mekaniker för att fixa till det, kommer inte ihåg om vi gjorde något mer emellan sen men det var iaf lunchdags! Idag var det dags att prova lokala pannkakor som vi rullade tillsammans med sallad i rispapper för att få en sorts egen vårrulle som sedan doppades i fisksås med chili – riktigt gott! Fanns även riktigt söta hundar och en kattunge som inte kan ha varit särskilt gammal på plats som jag passade på att fota :)

Blev sedan lite mer utsiktsplatser, ett stopp för att se när de drog upp en bil ur diket  - ett par hundra meter ner (föraren hade lyckats hoppa ur innan som tur är..), ett snabbt stopp på en bommulsfabrik som för tillfället stod tom, ett stopp på en bro för att se de flytande hemmen som fiskarna bor i och sedan lite fotografering av bufflar på vägen innan vi nådde hotellet som är ännu finare än den förra.

Vi packade upp lite snabbt och bytte om till bikini för att ta ett snabbt dopp i poolen innan vi gick för att ta lite foton på solnedgången och området. Blev även lite lugn och ro på rummet innan det var dags att mötas upp för middag på hotellets restaurang. Blev en supergod risrätt med fläsk innan vår guide lärde oss en massa kluriga spel med tandpetare – vi klarade några och gav upp på några :P

Sömn stod näst på schemat och trots att ACn inte fungerade så lyckades vi somna rätt bra :)

Av Kim Lagerhem - 25 februari 2012 01:28

Efter att klockan ringt 5.30 och jag efter snabbt övervägande bestämt mig för att strunta i soluppgången och sova ett tag till gick jag istället upp 6.40 – ca 20 min innan vi planerat att vara på väg till frukostätningen.. Något som vi istället gjorde ca 7.20 Frukosten var som vanligt väldigt god, blev både omelett och yoghurt/musli/frukt för min del men vi var något stressade när vi 15 min innan vi skulle möta ER inte fått in frukttallriken än..

Var på väg hem med raska steg med sisådär 6 minuter till godo, väl framme vid hotellet står våra motorcyklar med förare där och väntar redan så vi springer snabbt upp på rummet och bär ner sakerna – tur att vi var färdigpackade redan :P Blev sedan lite surrning av packning, presentering och sedan en snabb fotografering innan vi gav oss iväg på vårt äventyr!

Oerhört underbart att få susa fram på en motorcykel, är lite smått kär i det sättet att resa efter den här dagen. Vi började med en kort tur genom staden och stannade sedan för att kika på hur de gör rispapper (som används till bl.a vårrullar) De arbetar 8 timmar om dagen och gör ca 2000 papper under den tiden, hyfsat
imponerande :P

En stund senare gör vi ett kort stopp för lite förfriskningar där vi passar på att prata lite och även fotografera en ko eller oxe eller vad man ska kalla kreaturet – ser ut som en ko fast med en puckel och mängder av lös hud på halsen.. Så kanske blandning av ko och gnu?

Efter det åker vi en längre tid ut ur stan och ger oss ut på bergsvägen uppåt, stannar några gånger på vägen – vid 500, 800, 1500 m åtminstone och tar kort på utsikten, kikar på lite vattenfall, spelar fotboll med en petflaska på vägen, skämtar med killarna (eller snarare tvärtom), får lära oss massa vietnamesiska som slinker ur skallen lika snabbt – det som hunnit fastna är hur man säger ”Lets go”, ”Hello” och ”Thank You”.. Min guide ”Heeh” lärde mig även ”You’re welcome”, ”You’re crazy” och lite annat som jag inte ens vet vad det betyder :P

Lunchdags efter det, först lärde Emmas guide ”Hai” oss hur man spelar kinesiskt schack – något som definitivt var ännu svårare än det ser ut.. Sedan beställde de mat åt oss, ris med kyckling, biff, ägg och grönsaker =
mycket smakfullt och tillfredställande :)

Stannade sedan snabbt till vid ett boende för arbetare i området, häftig byggnad kan man säga! Jag blev sedan lite lyrisk över att molnen var så mörka i kontrast med solen vilket visade sig bra på bild, när molnen dock blev mörkare
och mörkare kändes det som att jag ganska snabbt ville under skydd med tanke på just kära kameran och risken för regn som överhängande låg i luften :P

Efter de första dropparna stannar vi vid vägkanten och drar snabbt på oss lånade regnkläder – vi såg otroligt coola ut i dessa måste jag säga.. Men kändes tryggt för utrustningens skull iaf :) Vi kör sedan igenom ett större oväder med både blixtrar, åskdunder och spöregn – något som jag lyckades fånga lite granna på videokameran. Kan säga att kamera + väska klarade sig torra, likaså mina kläder – skorna och nedersta delen på byxorna var dock ganska genomblöta..

När det slutat regna – eller snarare när vi kört igenom det – stannar vi till vid massor av växthus, Dalat är tydligen känt för sina blommor. Efter det stoppet tar vi av oss regnkläderna och beger oss till Dalat Trainstation som funnits i ca 10 decennier berättade han, riktigt gammalt ånglok som vi fick kika på där.

Efter det styrde vi kosan mot ”Crazy House”, något som påminde om såväl lustiga huset som Alice i Underlandet – kul att se hur dom lyckats bygga på detta sätt och fick lite inspiration till framtida inredning ;P

Väl klara där begav vi oss till hotellet för att lämna av alla grejor, vi bor riktigt fint i ett stort rum med första badkaret på resan och sjukt bekväma sängar!  När vi dumpat av alla grejor tog vi en promenad ner till marknaden som helt klart dominerades av jordgubbar, var inte så jättemycket att kika på för oss turister så gick en
vända och begav oss sedan tillbaka för att hitta ett fik eller så att fördriva lite tid på.

Gick även en bit för att försöka lokalisera ett apotek att köpa ngt för min växande visdomstand som gör ont som fasen till och från nu men någon tur hade vi inte med detta.. Känner att jag har tur med mina skavanker just nu – infektion i magen, problem med ljumsken, har fått ett myggbett  på benet som jag helt klart är allergisk mot då det är rött, svullet, varmt och rejält smärtsamt vare sig jag stöder på benet eller ej och nu även tanden som jag inte skulle förvånas över skulle kunna leda till en inflammation i tandköttet – haha, känner mig så levande ;)

Hittade hur som ett fik där jag köpte mig en jordgubbslassi innan vi återvände till hotellet för lite lugn och ro innan det var middagsdags, höll på att somna innan vi skulle gå – sjukt trött av någon anledning men strax innan 7 gick vi iaf ner till Lobbyn och mötte upp guiderna som sedan tog med oss till en lokal restaurang där vi fick sitta på små
barn-plaststolar med bord. De fixade in mat, började med en tallrik biffkött med grönsaker som han stekte på en stekplatta på bordet, fick även in tomater och gurka, pommes, friterad tofu och när vi trodde att vi var klara kommer soppkastrullen fram där vi får koka nudlar, grönsaker och vad jag tror var kyckling och äta av – efter mängder av påfyllning från våra värdars sida är vi proppmätta och måste tacka nej till fortsatt servering – killarna sitter själva och äter ca 1/3 av det vi får i oss och dricker ”happy water” dvs risvin och öl :)

Efter ca 2 timmar är vi sedan tillbaka på hotellet efter en kort promenad från restaurangen där vi fick se Vietnams svar på Michael Jackson dansandes mitt i gatan till en boombox, sen tyckte Hai att vi skulle ta en taxi
sista metrarna upp till hotellet för att han var trött :P Kom överrens om att ses 8.30 nere i Lobbyn imorgon för en
frukost innan vi far vidare – vad som står på schemat imorgon återstår att se – men roligt kommer vi definitivt att ha! Nu är det sovadags :)

Av Kim Lagerhem - 23 februari 2012 15:17

Idag var det uppstigning vid 8, lite tv och fixa innan vi var redo för att gå och äta frukost. Efter detta begav sig Emma mot Vinpearl land för att njuta av solen och jag satte mig en stund vid stranden och läste innan jag tog en promenad längs vattnet.

Blev en liten paus på hotellrummet med en kall dusch efter det - lite halvsvettigt med soligt väder igen :P Sedan gick jag ut och åt lunch + köpte med mig lite frukt och glass hem från A Mart innan jag tog det lugnt några timmar på rummet. Vid halv 6 var det dags att börja röra sig mot läkarmottagningen så hittade en taxi som körde mig dit smidigt och bra. Väl där fick jag vänta i ca 15-20 min innan jag fick komma in och träffa doktorn från igår, han kände lite på magen min igen och frågade om det kändes något bättre. Benet kändes bättre efter medicinen men magen gjorde fortfarande ont vid palpation - något som jag inte ens märkt av innan jag träffade honom första gången :P

Blev skickad på ultraljud igen och det togs blodprov och efter ytterligare 5 minuters väntan fick jag höra att jag hade en akut infektion i mag/tarmkanalen - suprise!

Jag som sökte för problem med höftböjaren kommer alltså därifrån med antibiotika, antiseptiska piller, pulver för att underlätta matsmältningen och smärtstillare + muskelavslappnande vid värk i benet..

Hann inte lägga diagnoserna på minnet men rätt säker på att det var "groin tendon" som det var fel på vilket jag redan gissat mig till.

Fick även ett samtal från Gouda Försäkring - läkaren i Danmark som ville veta hur jag mådde, så han fick prata med min läkare här och var nöjd med att jag fick medicin, kom överrens om att han skulle ringa mig imorgon för att höra hur jag mådde. Kan rekommendera försäkringen då de verkar proffsiga, bryr sig om sina kunder och jag har inte behövt betala en krona för behandlingen :)

På läkarmottagningen igår

Tog sedan samma taxi hem, fick hans visitkort med ett telefonnummer som receptionen hjälpte mig ringa så han kom och hämtade mig och körde tillbaka till hotellet. Han frågade om jag var gift eller hade pojkvän och verkade lite förvånad när jag svarade nej på detta :P Han frågade sedan om jag var okej och att han var inte tyckte om att gå till läkaren.. Charmigt folk det finns här i staden :)

Blev en till måltid på egen hand, riktigt god fried rice och nu sitter jag på rummet igen och väntar på att Emma ska komma tillbaka från sitt vattenäventyr. Har tagit mina mediciner (pulvret var mycket godare än någon medicin jag fått i sverige och antiseptiska ser ut som små non stops :P) och ska börja packa väskan lite om en stund så det är klart för morgondagen.

Funderar på att gå upp extra tidigt och kika på soluppgången vid stranden imorgon bitti, återstår att se om man orkar genomföra den planen eller ej. Vid 8.30 bär det hur som helst av mot Hoi An med ER - Can't wait! :)

Av Kim Lagerhem - 22 februari 2012 08:41

Dagen började på ett mindre bra sätt då vi skulle leta efter en strandrestaurang som vi hörde av Jodi igår var bra, vi hittade den inte trots en på tok för lång promenad för min del - som har sjuka problem med min ljumske/höft återigen.. Fick problem efter thaiboxningspasset för en månad sen och efter 3 veckor var jag smärtfri, bara för att få ont igen efter gympasset där det även blev sämre till idag.. Så var mindre lycklig just då kan jag säga :P

På väg tillbaka snubblade vi över en annan restaurang som hade jättebra frukost så då vände det till det bättre igen.

Jag bestämde mig även för att kika efter någon sorts behandling för att se om man kan få benet bättre. Vände sedan hemåt för att sätta videokameran i laddaren då Emma gärna ville låna den när hon skulle till vattenlandet, väl hemma märker jag att låsmekanismen på bägge sidor fastnat och lyckas även skära upp fingret på pincetten när jag försöke få upp dom med våld.. Yeey, dagen dippade återigen :P

Såå, iväg för att lämna in kameran på lagning - ska hämta den inom några timmar så får hoppas att dom kunde laga den :) Sen vandrade vi förbi ER killen och passade på att fråga om hjälp var vi kunde hitta en läkare eller nått att rådfråga, han och hans kollega skjutsar oss då till en läkare han visste var bra och jag fick hjälp att skriva in mig. Ca 10 sekunder efter att jag gjort detta får jag träffa läkaren och prata lite, tur att jag hade fotat min reseförsäkring då jag inte hade med mig den (en läxa i framtiden att alltid ha detta med sig), kom även på att vi inte fått tillbaka våra pass från receptionen på hotellet än så den kunde han inte kopiera heller.. Han kände iaf lite och jag blev sedan vidareskickad för att göra ett ultraljud - något som tog ca 10 min innan jag var tillbaka hos läkaren. Förstod kanske inte till 100% men han nämnde att det fanns något där som han inte riktigt kunde säga vad det var, men att det inte var en blodpropp ännu iaf.. Han nämde även ordet blindtarm vilket såklart kändes lite udda och smått oroväckande så ska bli skönt att få träffa honom igen imorgon för uppföljning. Fick hur som helst order att ta muskelavslappnande 3 ggr idag och imorgon bitti + återkomma vid 18 imorgon för ytterligare kontroll.

Fick bra förtroende för honom och kändes väldigt bra att man fick så snabb och smidig hjälp - dock lite förvånad över utvecklingen så får väl se hur det går imorgon :P Detta leder ju dock till att vi får skjuta på ER resan en dag till så nu ska vi åka på fredag istället. Sitter nu och tar det lugnt hemma på hotellrummet och laddar för en middag och lite drinkar med gänget ikväll :)

Återkommer imorgon kväll med resultatet av läkarbesöket.

Av Kim Lagerhem - 22 februari 2012 02:24

Så.. igår gick vi upp runt 9 - sovmorgon för första gången på länge :P Stoppade i oss lite bananer och gav oss sedan igen till gymmet för att svettas lite. Det var ganska litet men fanns några maskiner, mycket fria vikter och mattor så blev framför allt armar, axlar, rygg och mage för min del. Liite ben också :)

Kom därifrån vid 12 lagom trötta och efter att ha lämnat av lite grejer gick vi och åt en god lunch och därefter promenerade vi och letade efter en bank på väg mot en pagoda som Emma ville se. Många var stängda på vägen - lunchtid? - när vi väl hittade en öppen gick det inte att ta ut pengar på banken så vi blev tvugna att ta ut pengar i bankomaten i 8 omgångar för att få tillräckligt för att kunna betala ER + fickpengar.

Trappträning upp för att se den stora vita buddhan och på vägen hem stannade vi på en stor supermarket och handlade lite smått och gott, blev även ett stopp på ett billigt bageri för att köpa bröd och ngt mumsigt i brist på semlor :P

Gick återigen och dumpade lite grejer och gick sedan för att betala ER, vilket gick smidigt - han frågade om vi ville boka in en elefanttur under resan, något som såklart skulle vara roligt men vi tyckte att det var lite dyrt så skulle fundera på det tills idag. Jag började bli lite hungrig efter det och då Emma ville gå och äta på något litet stånd senare så satte vi oss på en restaurang där jag fick en hamburgare och en glad bananpannkaka till efterrätt :)

Efter detta gick jag hem och vilade mina trötta ben medans Emma fortsatte för att äta sin middag. Efter nån timme gick vi för att kolla in night market i regnet - något som visade sig vara ett misstag då det knappt fanns något att se så vi gick tillbaka i regnet och åt en stor glass på en restaurang istället. När vi satt där inne ser jag helt plötsligt Jodi gå förbi utanför så Emma springer ut och haffar dem för att säga hej :) Blev ett kärt återseende och vi kommer nog mötas upp för lite drinkar ikväll.

Återigen tillbaka till hotellrummet för en lugn kväll där jag stannade inne för en film medans Emma tog en promenad/löptur..

Nu har vi precis gått upp, eller jag vaknade vid 8 till ett tomt hotellrum, Emma kom tillbaka 30 min senare efter en löptur - något som jag gissat mig till av ngn anledning :P

Nu blir det frukost och sen ska vi bara fundera ut vad denna dagen ska innehålla, Emma vill åka till ett vattenland men jag är fundersam, beror helt klart på vädret här utanför.. Får se helt enkelt :)

Av Kim Lagerhem - 20 februari 2012 16:30

Liveband ;)

Vihn aka Lady Man :D

Av Kim Lagerhem - 20 februari 2012 13:35

Okej, har några dagar att komma ikapp med..

I fredags blev det en lugn återhämtningsdag för min del då jag hade dragit på mig en rejäl solbränna under mina timmar på stranden. Efter frukost tog Emma en långpromenad medans jag gick till Wifi-cafet och surfade lite, läste vidare i boken och drack en jordgubbslassi - MUMS!

Vid 14 skulle vi åkt iväg med jeep till sanddynerna i ett par timmar men jag skickade iväg Emma för att be att få pengarna tillbaka för min del då jag inte skulle kunnat haft roligt bland sol och sand med brännan så lyckades få hälften tillbaka och istället tog jag en liten promenad (i blåst o moln vilket var skönt) och sen blev det lite film på rummet, kall dusch och sen sitta lite till på cafet innan Emma kom tillbaka och vi kunde gå och äta middag.

På lördagen gick vi upp relativt tidigt och åt frukost för, Emma tog återigen en promenad och jag satt kvar på wifi-cafet och laddade ner lite filmer. Vid 10 gick vi och spelade minigolf vilket var superskoj även om banorna var lite halvsvåra på sina ställen :P Tropical Minigolf hette det och ligger väldigt nära centrala Mui Ne - hur man nu räknar vad som är centralt och inte.

Efter det la sig Emma på stranden en timma medans jag gick till lunchrestaurangen och tog en shake och läste lite innan hon kom dit för att äta - hon tog f.ö halva stranden med sig då hon var crazy nog att bada i höga vågor där man alltid hamnar rullandes på havsbotten :P

Vår favvorestaurang - Coco café

Carbonara :)

Fried Rice - supergott!

Efter lunch - där jag åt en god carbonara och dessutom köpte med mig en lunchlåda med fried rice - var det bara att vänta in bussen som skulle komma.. Som alltid lite småsvårt med kommunikation vilken buss som gäller o.s.v och såklart trängsel vid dörröppningen då alla vill ha sittplatser tillsammans med vännen/partnern. Vi lyckades iaf sno till oss två bra platser och sen var det bara att tagga för 5 timmars resa - något som inte var något problem för mig.. Jag läste ut boken, åt min lunch, kikade på senaste Twilight på datorn och lyssnade sen på musik så resan gick fort!

Väl framme var vi dock lite sena så vi hade 10 min på oss att ta oss till hotellet för att ta emot samtalet från Easy Riders - något som vi inte hann fram till.

Hotellet är iaf hur bra som helst - Hanoi Hotel (ligger några hundra meter rakt upp från stranden nära restaurang/barområdet) där vi har en fungerande AC, bra toalett och dusch, tv med bra kanaler, bekväm säng och otroligt vänlig personal - de hjälper till med allt, ger en tips på saker att göra etc, känns familjärt :)

Första kvällen tog vi bara en kort promenad runt området och åt middag innan vi återvände för att sova rätt tidigt.

Igår gick vi upp runt 8 och åt frukost innan vi tog en promenad på ca 5 timmar runt stan för att se lite olika platser - småregnade under en stor del av tiden vilket var skönt - men lite jobbigt för kamerans skull.

Sista timmen spenderade vi nog åt att leta efter en restaurang - norra delen av Nha Trang är inget att rekommendera för att äta, shoppa eller dylikt - gör det i södra delen!

Under dagen blev vi förföljda av Easy Riders förare som ville att vi skulle boka med dom - fick förklara gång på gång att vi redan hade bokat.. Kommer btw vara något liknande som vi hoppar på om några dagar ;)

Köpte även vykort av en krigsskadad - eftersom vi ändå behöver detta så kan man lika gärna bidra till någon behövande :)

Efter lunchen tog jag en dusch och vilade musklerna lite medans Emma kikade vidare efter ngn fisketur eller liknande. Senare på eftermiddagen gick vi ut igen för att fråga efter en booze cruise som ska finnas här i stan, blev då tillfrågade av en kille på motorcykel - igen - att prata om Easy Riders.. Fick förklara vår resa och priset och han tyckte att det lät som ett konstigt upplägg, till slut hade han övertalat oss att följa med till kontoret runt hörnet så vi hoppade på därbak bägge två och körde runt huset. Väl där förklarade han vidare att efter Hoi An är det bara motorväg vilket inte är något som man åka med dessa på eftersom det inte finns mkt att se längs vägen, han rekommenderade iställlet att ta en 6dagars tur till Hoi An via omvägar för att se så mycket som möjligt och sen kunna ta bussen till Ha Noi istället. Han skulle dessutom bara ha 60 USD/dag så det slutade med att vi bokade med honom istället, kändes inte alls roligt att behöva avboka med någon vi haft kontakt med så länge och så nära inpå men i sådana lägen får man lov att vara lite självisk..

Blev pizza till middag för första gången på resan och sen gick vi till en bar och tog några öl med en engelsman vi träffade på plats - kom hem runt 12 och somnade nog när huvudet nuddade kudden :P

Imorse gick vi upp vid 7 för att hinna äta frukost innan vår båttur som vi bokade under gårdagen, blev upphämtade 8.30 och tog en kort tur till hamnen för att sedan kliva på en båt med ca 25 st andra turister och ge oss iväg till några öar.. Blev snorkling och hoppa ett par gånger från båttaket, sen lunch på båten - riktigt god buffeliknande mat som dock var lite frustrerande då tallrikarna framför oss var länsade och det fanns hur mycket mat som helst längre bort på bordet som ingen åt av... Ville ju inte direkt ropa och be dom skicka över det så fick lov att äta lagom mycket :P

Efter avdukningen blev det liveband med uppträdande och karaoke - sjukt roligt och fick några bra videos av detta. Sedan bar det av mot sista ön där vi gick iland och la oss i varsin solstol i nån timme och småsov innan vi begav oss tillbaka till hamnen. Guiderna var som alltid halvt galna - dansade, sjöng, flirtade med folk och var allmänt larviga och härliga :) Väl tillbaka i hamnen fick jag en hand att hålla i för att komma av - en hand som sedan inte släppte taget på ett tag - en hand som hörde till Vihn eller "Ladyboy" som spexat hela dagen framför oss :P Vi fick ett foto med honom och några pussar på kinden och i minibussen på väg tillbaka satt han mittemot och sjöng på Små Grodorna, läste min handflata (fick såklart en puss där också för att linjerna såg bra ut), pratade och flirtade innan han skulle gå av - då fick jag skriva på en lapp vad låten han kunde på svenska hette - haha, rolig kille :)

Väl tillbaka blev det en snabb dusch, sedan gick vi till Easy Riders-killen för att få råd om var Emma kunde köpa en ryggsäck - slutade med att han och hans kompis skjutsade oss till en annan del av stan där de sålde sådana och sedan tillbaka igen efter inköpet - så härligt vänliga människor det finns här!

Efter det tog vi en middag på vår frukostrestaurang - ägaren där hör även han till ER och han visade foton och gästboksinlägg från tidigare svenskar - han kunde även gissa sig till vad vi ville äta och dricka (tydligen liknande smak vi svenskar som besöker Vietnam) :P

En liten promenad till där vi köpte med oss lite frukt hem och nu sitter jag här framför Spindelmannen och Emma är ute och joggar som vanligt.. Imorgon ska vi dock gymma så då får jag min träning också :D Wee!

Långt inlägg nu, ska försöka uppdatera lite oftare framöver (förutom under ER resan då såklart) och hoppas ni överlever läsningen den här gången ;)

Av Kim Lagerhem - 17 februari 2012 04:58

Onsdag morgon vaknar vi upp runt 6.30 och gör oss iordning för att gå och möta upp Kim Chi och hennes man för lite frukost. De kommer lite sent inåkandes på en moped pga trafikkaoset som alltid råder i staden, Kim Chi hoppar av och pratar lite med oss medans han åker vidare för att hitta ett frukostställe. Till slut går vi runt hörnet till en Pho-restaurang (en slags soppa som de äter till frukost här) där vi sätter oss och beställer vad vi vill ha. Alla beställer in biff utom jag som vill testa biff-köttbullar :P

Maten är jättegod och vi har trevligt under måltiden, får visa på en karta vart i Sverige vi bor och de ställer frågor och svarar på våra frågor. Vi får absolut inte betala för maten för den vill Kim bjuda på, sedan bär det av i en taxi med henne mot stadens zoo som vi har missat att besöka, stannar utanför ett palats lite snabbt för att ta bilder innan vi fortsätter.

Väl där blir jag som ett barn på julafton och vill genast springa iväg med min kamera för att fota alla djur, blir därför lite frustrerad på långsamt tempo och fördröjningar men till slut kommer vi runt på en bra runda och får se nästan alla djur. Roligast har jag definitivt inne på reptilavdelningen där jag fick några riktigt bra bilder på ormar och ödlor. Måste måste måste skaffa mig ett bra makroobjektiv, blir nog en snabbis in på MBK för att titta på det när vi passerar Bangkok :P

Vi får inte heller betala inträdet eller taxin så vi börjar känna att hon nästan är för snäll mot oss :)
Efter promenaden går vi hem till henne för att möta upp Cao Tang (som jag tror han hette) och fika lite, de bjöd på riskaka, mandariner, öl och the innan  jag börjar bli småstressad över att vi ska checka ut inom 15 min.. Kim som såg det på mig fixar till slut en taxi som dyker upp direkt och vi hinner hem till hotellet några minuter sena - inga problem där dock! Hemskt trevligt par som vi kommer hålla kontakten med då Cao har planer på att resa till Stockholm och gärna vill träffa oss då.

Efter utcheckning lämnar vi våra ryggsäckar i lobbyn och går iväg för att hitta något wifi-fik att sitta på en stund, går runt en stund men stannar sedan till på ett bageri där vi sedan stannar och äter lite lunch i form av en pizza-slize. När klockan börjar närma sig 13.30 går vi ner och jag köper med mig en banankaka och en doughnut (sjukt goda) innan vi beger oss ut för att leta matsäck.. Fastnar vid ett fruktstånd med en väldigt trevlig dam där vi köper varsin överfull låda med blandad frukt innan vi smiter in på en småbutik där jag får med mig lite kakor också :P Blir upphämtade av bussen lite senare och är nästan först på vilket betyder att vi får välja platser, spelar dock inte så stor roll då det inte finns några "extra bra" platser.. Resan var dock bekväm de kommande 5 timmarna som innehöll två korta stopp och vi hann fika, bestämma oss för att Emma kommer till Götet i sommar så vi kan besöka Liseberg och att jag ska besöka henne till vintern och åka skidor/snowboard/snöskoter/pimpla fisk och gud vet vad - ser fram emot det! ;)
Läser även en bra bit in i min nuvarande bok och lyssnar sedan på bästaste musiken sista biten.

Börjar tro att mitt psyke inte riktigt är gjort för att gå runt med 20 kg packning i kvav hetta och leta hostel.. Just som vi hade bestämt oss för att ta ett finare hotell med pool i brist på annat fick vi tips från några engelsmän som passerade att det fanns ett billigt en bit bort så vi försöker oss på att hitta dit..
Med en halvdan beskrivning från killarna börjar vi traska upp för en brant backe där vi svänger in på varenda tvärgata som bara slutar i återvändsgränder så till slut är jag rätt irriterad och vill bara slänga av mig packningen.. Till slut hittar vi dit och jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad men vi tar det för en natt trots allt - tänker att en dusch kommer pigga upp mig men icke - den fungerar inte så i frustration häller jag vatten ur hinken över mig för att svalka ner kroppen lite.. Det funkar väl helt okej och värden lyckas sedan få igång vattnet :P
Väl nere på gatan igen runt 20-21 för att äta middag möts vi bara av stängda restauranger och tänker - wtf, har ingenting öppet? Endast några dyrare barer har öppet och där känner vi inte för att äta så slutar med att jag köper en baguette och lite ost för att få i mig nånting alls.. Rummet var även tokvarmt och det var öppet ut så vi misstänkte att myggbetten skulle hopas under natten så försöker så gott det går att få upp ett myggnät runtomkring mig, något som slutade med att jag fick ha det liggandes på mig - inte så värst bekvämt i den värmen...
Första kvällen/natten i Mui Ne var alltså inte den bästa :P Vi lyckades dock boka in oss för nästkommande nätter på ett lite fräschare hotell vid huvudgatan för samma pris så när vi vaknade vid 8 imorse gick vi direkt ner dit för att checka in - fick då väcka en sovande kille då personalnärvaron i övrigt var obefintlig. Han ringde runt och lyckades sen fiska fram en nyckel åt oss så vi kunde släppa av alla grejer. Gick sedan två snäpp ner på gatan för att äta frukost innan vi letade oss ner till stranden - vilket inte var det lättaste för den delen.. Man kunde bara komma ner genom att gå igenom något fint strandboende eller en strandrestaurang så vi hade svårigheter att hitta något som inte kändes olagligt att passera igenom :P

Väl nere på stranden var vi nöjda och kunde lägga oss i solen lite - första doppet i havet blev det såklart och det var underbart varmt i vattnet.

Efter några timmar var min hud dock mindre nöjd och vi gav oss iväg för att äta lunch, hittade en superbra restaurang där vi åt fried rice innan vi gick tillbaka till hotellet för en dusch och lägga lite aloe vera på min solbrända kropp.. Tog det lite lugnt ett tag och satte oss sedan på ett wifi-cafe och slappade någon timme.
Middag på lunchrestaurangen och det börjar helt plötsligt spöregna, inga problem så länge man sitter under tak så det var bara lite mysigt :) Gick sedan och kikade på lite kläder, köpte lite mer småmat/matsäck + ett nagellack innan vi satte oss på en bar och tog det lugnt med lite efterrätt. Nu är Emma återigen ute och springer och jag sitter i vårt bastuliknande rum och tittar på Season of the witch - hade uppe en kille från receptionen som kikade på vår AC som inte verkar funka, den är på och rör sig men något kallare blir det inte så antar att vi får en jobbig natt återigen - är nog närmre 25 grader här inne.. Imorgon blir det sovmorgon och en lång frukost och säkerligen lite wifi-cafe innan vi vid 14 åker med en liten jeep-tour till sanddynerna och lite annat och blir borta till 18. På lördag går vår buss vidare till Nha Trang vid 13.30 så innan dess blir det nog liiite mer strandhäng (hoppas på att min hud har hunnit återhämta sig tills dess) I Nha Trang väntar ett bokat och betalt boende på oss så det ska bli skönt att slippa bli grinig på stackars Emma efter den här bussresan :P Köpte idag Jordgubbs/yoghurt-bars + Nutella som jag planerar att köpa bröd till inför resan så jag får i mig något gott (och kanske mindre nyttigt men det ger jag blanka fan i) ;) Hoppas på en bra film efter denna så jag kan få lite tröst i att det är så förbannat varmt här inne B-)

Ciao

A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)