Direktlänk till inlägg 9 mars 2012

Halong Bay - varning för långt inlägg :P

Av Kim Lagerhem - 9 mars 2012 16:28

Halong Bay Dag 1;


Vi gick upp runt 7 för att hinna ner och äta frukost innan vi skulle bli upphämtade 8-8.30, han börjar med att säga att de stekta äggen tydligen är slut men vi kunde byta till meny två som innehöll ett kokt ägg istället - okeej.. Osten som stod med var en skiva i storlek med en tändsticksask och gurkan var återigen osynlig. Men vi får i oss den hur som helst och vid ca 8.15 börjar vi rulla mot båtarna - en tur som skulle ta 3.5 timmar får vi veta i minibussen.. Detta gör ju dock inte så mycket då jag både har musik och bok med mig men hungrig skulle man bli dock :P


Stannar till vid en fabrik/shop där man kunde köpa allt från sydda tavlor och kläder till mat och godis - vi höll dock vårt löfte och jag gick hungrig därifrån ;P Till slut kommer vi fram till hamnen och får sen stå och vänta på att guiden skulle köpa biljetter i ett bra tag innan vi får börja gå mot vår båt, hoppar på en mindre som ska köra ut oss till den riktiga och man har blandade förhoppningar då vissa ser ganska små ut.. Stannar vid en som ser ut att vara i vettig storlek och kliver ombord, det första vi gör då är att gå upp till matsalen och sätter oss för att invänta lunch! Buffet som vi svenskar är vana vid var det ju inte men det dukades upp ett flertal rätter vid varje bord och sen var det bara att slåss med sina medresenärer för de sista smulorna ;) Fick friterad fisk, ostron/musslor (aldrig ätit något dera så svårt att veta), grönsaker, ris, tofu och något mer som var riktigt gott.


Efter detta får vi ca 1.5 timme fri tid att spendera på båten så vi går omkring och fotar lite och lägger oss sedan på soldäck som för dagen tyvärr inte bjöd på någon sol.. Sedan blir det ett besök till en grotta där vi sedan får gå runt i ca 45 minuter, vägen som slingrade sig genom berget var längre än väntat och mängden människor gjorde att tempot hölls ner. Började prata med två svenska tjejer från Götet under promenaden och det visar sig att vi har haft en ganska liknande resa hittils - med viss skillnad på resmål, hur som helst riktigt trevliga så gör sällskap under turen och tar sedan lite utsiktsbilder på slutet. Näst styrde vi kosan mot en flotte där vi sedan fick paddla kajak i 45 min, tror vi tajmade in tiden ganska bra och får se otroligt många fina berg skjuta upp ur det lugna vattnet där vi flöt fram, guiden berättade att det finns strax under 2000 öar i Halong Bay och att det nuförtiden är 500 turistbåtar som cruisar genom vattnet i området.

Väl tillbaka får vi invänta de sista eftersläntrarna innan vi beger oss tillbaka till båten, där får vi lite mer än en timma på oss att duscha eller göra vad vi vill innan middagen, blir återigen lite bilder på de allt mörkare skyarna som omger de dimmhöljda bergen och får till ett par riktigt härliga bilder. Middagen var sedan över  förväntan, det bjöds på ris, en nudelrätt, räkor, bläckfisk, en gurksallad, helgrillad fisk och grönsaker - samt ananas till efterrätt. Här kunde man definitivt äta sig mätt och vårt bord som bestod av de svenska tjejerna och ett par från Holland åt upp på rekordtid :P Efteråt blev det lite slötid, många tog rökpauser och lite senare hamnar vi svenskor vid bordet tillsammans med två brittiska killar och spelar kort. Får lära oss lite nya kortspel och nya varianter på kortspel man redan kan, som t.ex "grab a spoon", vändtia, ett stresspel jag inte kommer ihåg vad det heter och vi avslutade sedan med texas hold'em :) Spelar till strax efter 11 på kvällen och under tiden har en från varje sällskap gett upp, så jag går till slut och joinar Emma i hytten för efterlängtad sömn.

Kan då tilläggas att personalen redan vid 9-tiden släckte ner, satte igång partybelysning och dunkadunkat och tog sig an dansgolvet :P Något som inte riktigt uppskattades av passagerarna - mer än hälften låg och sov och vi andra satt och spelade kort så vi var tvugna att agera lite partypoopers och be dom tända + sänka igen, haha :) Har fått på film när de partajade rejält med dricka och dans - ett under att de kom upp morgonen därpå för att laga frukost :P


Dag 2

Nu sitter jag här i skenet från morgonljuset - som återigen lyser upp utan solsken - och inväntar Emma så vi kan gå upp och äta frukost - vi fick instruktioner att vara där vid 7 och äta medans resten skulle äta 7.30, perfekt för oss som gillar frukost så hoppas verkligen på en bra buffet nu ;) Sedan ska vi tydligen röra oss mot en annan båt eller mot ön, hur som helst lämna denna båt iaf.. Vad som händer sen under dagen är en fråga jag ännu inte har något svar på men roligt får vi nog! :)


Kan inte påstå att vi var extremt nöjda med frukosten på båten, jag och Emma var själva men då det inte var någon buffet spelade det ju ingen roll.. :P Det dukades upp två stekta ägg, kaffe eller the, en tallrik med smör och sylt och sen en tallrik med 7 rostade småmackor på, ägget var dessutom kallt så tur var väl att brödet var varmt, att jag gillar sylten och att thet var gott. Särskilt mätta blev vi dock inte men sånt får man leva med ibland.. Direkt när vi var färdiga blev vi skickade till lilla båten och åkte över till båten intill där vi fick kliva ombord och sätta oss, under tiden vi satt där kom folk lite varstans ifrån och gjorde sig redo för frukost. När de ätit klart kom en av killarna och frågade om vi hade simmat ombord eller vart vi kom från då de inte kände igen oss :P


Lite senare kom vi fram till ön där vi skulle iland och vi klev av tillsammans med 7 andra glada själar - 3 från norge, 2 från canada och 2 från frankrike - riktigt härliga människor! Vi går till en minibuss och ger oss iväg till ett naturreservat där vi ska trekka i två timmar. Möter upp en guide - en kvinna på ca 1.45 som är hur hurtig som helst - och börjar gå. I början är det enkelt men brant uppåt då det finns trappsteg (sort of) att gå på, men senare börjar det gå lite knaggligt då det är hur lerigt som helst, vi halkar omkring och försöker hålla i oss i träd och stenar utan att skita ner oss alltför mycket men jag som håller min stora kamera i ena handen hamnar efter och tycker inte alls att det är särskilt roligt :P I slutet är det dessutom mycket smala och leriga stegar som vi klättrar på och vi avslutar med en klättring i berg snett uppåt innan vi kommer upp till utkikstornet - vid det laget är jag varm, svettig, andfådd och bävar för att gå ner samma väg igen.. Som tur är kan jag lägga ifrån mig kameran i Emmas ryggsäck innan vi går ner och då blir det helt plötsligt mycket lättare och roligare att lertrekka! Får använda bägge händer, huka, småhoppa och klättra nedåt nästintill hela vägen för att inte riskera att ramla - vilket helt enkelt var prio 1 - tills vi till slut kom lite längre ner där vi t.o.m sprang en bra bit på stenarna eftersom man kände sig så upprymd över att man helt enkelt kunde :D Vår guide lät som en apa varje gång vi klappade händerna och resten av gänget lekte "gissa vem jag är-leken" under promenaden. Väl nere fick vi tvätta av oss bäst vi kunde - byxorna är dock bortom räddning och får snällt åka i tvätten första tillfälle jag får..


Sen blev det buss till hotellet där vi sen får checka in, och wow vad chockade vi blir när vi får se rummen - en mjuk fin soffa längs ena väggen, fint skrivbord, platt-tv, rymligt, trägolv, trälister, fina tapeter och gardiner och två jättefina och otroligt mjuka sängar + en stor fräsch dusch (Får under middagen veta att det bara är ca 1 år gammalt) Vi tar en snabbdusch och går sen direkt ner för lunch - vilket även den är över förväntan, blir ris, tofu, grönsaker, en biffrätt, en kycklingrätt och jordnötter - de fyller på vårt ris så fort vi frågar efter mer och de frågar t.o.m om vi vill ha mer mat - sen steker de på omelett till alla :D


Efter lunch har vi nån timme innan vi ska åka till nästa stopp - monkey island - så vid 15 sätter vi oss i bussen och åker en kort bit ner till hamnen, en båttur i ca 20 min och sen får vi hoppa iland till en strand från en planka som stoppas ner så grunt det går :P Vi går en bit och fotar lite apor som är i närheten av restaurangen/huset men sedan rör dom sig nedmot stranden och träden där de sedan börjar showa för oss, blir slagsmål, bråk om petflaskor, brottningsmatcher, akrobatik och jag har nog tagit ett par hundra bilder - alltid lika roligt att fota djur! När vi tröttnat på detta fortsätter vi gå lite längs stranden och leker sen med lite hoppbilder, hjulningar, rondater och att stå på händer medans den andre fotograferar..


Efter en timme kliver vi på båten igen och åker tillbaka till hotellet där vi sedan får 2 timmar innan middagen, går hela gänget till en bar som vi fått flyers från för att dricka lite kaffe - tar ca 45 min innan vi får in det och när jag väl smakar är det tokäckligt så slutar med att jag inte dricker någonting.. De andra tycker att det var skrattretande lite i koppen, svart kaffe i mindre än en halv liten kopp - inte direkt som hemma - haha! Fördriver lite mer tid där och återvänder till hotellet vid 17.30 - middag 18! Maten är återigen riktigt god - ris, majs, grönsaker, kycklingcurry, friterade räkor, vårrullar och återigen påfyllning så nu är vi mätta :)


Imorgon blir det frukost 7.30 för att sedan åka mot båten 8.15, blir lite båtåkning innan vi anländer vid Halong City vid lunchtid där vi sedan ska äta lunch innan vi återvänder till hotellet i Hanoi. Riktigt skoj att det var bättre boende och bättre mat här på ön än på båten och detta alternativ var billigare ;)


Dag 3;


Gick idag upp vid 6.30 och passade på att tvätta håret i den fina duschen innan frukost - blev nudelsoppa då det återigen var en ganska tveksam "buffet" - en meny där vi bara får välja bröd med ett tillbehör annars :P

Sen satte vi oss i bilen för att ta oss till båten, det var då kallt och duggregnade så vi höll oss inne på båten hela resan tillbaka och försökte hålla värmen uppe..

Tog sedan en promenad till en restaurang där vi får sitta ner  - 15 stycken och äta lunch tillsammans, blir ca 6 smårätter att dela på men detta är ju skrattretande när vi är 5 st som ska dela på en tallrik så kan inte påstå att jag var särskilt nöjd med matmängden där inte :P Sedan verkar det som att jag och Emma ska gå ut och ta en annan buss mot Hanoi men slutar med att vi får stå och vänta i över en timme medans gäng på gäng åker iväg - förstår inte riktigt hur dom har planerat upp vår resa! Till slut kommer det en nästintill fullsatt buss som vi får hoppa på och mycket utrymme är det inte - 3.5 timmes resa återigen med ett snabbt stopp där vi köper lite armband och får i oss lite mango :)


Väl tillbaka blir vi avsläppta inte alltför långt från hotellet och får ett rum att dumpa grejorna i igen, våra pass är då klara och vi har nu visum till både Kambodja och Thailand! :D Wehoo! Killen bakom disken frågar om jag heter Maria och jag rättar honom glatt att Kim är förnamnet :) Han presenterar sig sen som Minh - riktigt trevlig personal här!

Tar snabbt en promenad med kartan för att återigen ge oss på att hitta till pizzabuffén - denna gång lyckas vi utan att gå vilse en enda gång - jippie! Väl där inne blir vi överlyckliga när vi ser att vi får ta av både pizza, vietnamesisk mat, sallad och olika pastarätter + frukt och efterrätt så mycket vi vill för 120 000 dong (ca 40 kr alltså :P)

Äter oss proppmätta och mer därtill och till slut måste jag sluta äta för att jag har så ont i magen, haha - tar en låångsam promenad tillbaka för att få i sig lite frisk luft och sen har jag packat väskan, kikat lite på film och ägnat mig åt mina foton medans Emma som vanligt varit ute och motionerat - känner mig inte riktigt hängiven mitt löfte än så länge men skyller på att jag har fel kläder för detta väder, lovar att springa när det blir varmare igen ;)

Imorgon blir vi hämtade av taxin 6.30 så vi får äran att äta frukost vid 6 - tack till snäll personal som egentligen inte serverar så tidigt :P Resan till flygplatsen tar ca 45 min och sen börjar resan söderut.

Blir en låååång dag imorgon med flyg 2 timmar, buss till stan, leta bussbiljett och sen försöka åka så fort som möjligt (med lite lunchtid då såklart) och sen minst 5-6 timmar i buss återigen innan vi når Phom Phen, kommer nog vara ganska trötta sen!


Nu blir det slötitta på HP innan man slocknar - bör kanske försöka sova tidigt så man är utvilad men jag brukar inte vara så bra på det så får se hur det går :D


Foton från resan!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards