Alla inlägg den 5 mars 2012

Av Kim Lagerhem - 5 mars 2012 06:35

Dag 7 gick vi upp den vanliga tiden och gick ner för frukost, blev stekta ägg med baugette och kaffe (som jag inte tyckte särskilt mycket om..) Lite senare stannade vi till vid ett frukostställe så killarna fick sin Pho, personalen skrutinerade oss noggrant och vi fick återigen höra hur vackra vi var. Blev sedan lite stopp vid vägganten i solen - skönt att få se den igen :P - där Hai gjorde en fin krans som vi alla fick prova..


 


Blev sedan ett stopp vid en större bro där vi tog lite foton innan vi åkte vidare till DMZ där vi fick se flygplatsen som användes under kriget, där fanns både kraschade och bevarade flygplan, stridsvagnar som vi såklart klättrade upp på, ett hus med massor av foton, kartor och minnesbilder.


 


Efter det väntade lunch, något som jag inte var sådär jättesugen på då jag börjat få lite ont i magen men åt gjorde jag ändå, ris med kött och rätt starka grönsaker - gott men nog sämsta lunchen hittils :P Efter det tyckte vi att vi borde vara relativt nära slutstationen för dagen då klockan redan var 14, blev ett stopp vid en stor kyrkogård där alla Vietnameser från olika provinser vilar efter att de dog på flygplatsen vi nyss kikat på. Sorgset att se att de flesta inte blev äldre än 20-22 och många dog efter bara något år i tjänst..

 


Blir en bit till på motorcykeln innan vi når vårt hotell som ligger precis vid stranden - som utlovat. Däremot är det mulet och blåsigt och vi fryser rätt rejält så något bad var man inte sugen på.. Min mage är dessutom inte alls glad och när vi kommer upp på rummet lägger jag mig med underställ och kläder under täcket för att vila - slutar med att jag missar middagen då jag har så ont men det gör ingenting eftersom jag är långt ifrån hungrig.. Snälla Emma och guiderna fixar en bricka med massor av mat till mig på rummet men klarar tyvärr inte av att äta av den :( Efter en lång natt - gick alltså och la mig vid 17 ungefär är jag nu ganska utvilad och magen är bättre men inte helt bra, är lite hungrig på frukost dock vilket bådar gott så hoppas på det bästa inför näst sista dagen :)


Stannade och köpte mat vid vägkanten och Emma fick nöjet att hålla i det här fina djurkadavret ;P

Av Kim Lagerhem - 5 mars 2012 06:24

Imorse startade vi vår dag vid 8, gick ner till hotellrestaurangen och åt omelett med baugette - suprise ;P Efter detta var det bara att hoppa upp bakpå och ge sig in i dimman, hade bunkrat upp med underställströja och skjorta för att slippa kylan som lovades under dagen. Åkte en bit på högre höjd där det var lagom kyligt men jag kunde dock inte riktigt njuta av turen då det jag trodde var ett myggbett på smalbenet under natten svullnat upp och hårdnat rejält och vid detta laget var både varmt och riktigt smärtsamt - till den grad att det värkte i hela benet när jag satt på motorcykeln.. Stannade hur som helst på lite utsiktsplatser som vanligt, bl.a för att kika på bron som leder till Laos gräns och ett vattenfall till.


 


Killarna får kika på mitt ben under tiden och misstänker att det antingen kan vara ett stick eller någon växt som jag kommit åt för det visar sig att hela vaden är svullen :P Blir lovad ett stopp på ett apotek och det tar inte så lång tid innan det blir verklighet. De förklarar för expediten vilka problem jag har och jag får återigen visa upp benet, efter det får jag 4 olika tabletter som jag skulle ta idag och imorgon typ - kollade upp dom via google och det verkar vara smärtstillande med både ibuprofen + paracematol, något mot inflammation och något mot hudinfektioner så det borde nog kunna fixa till sig snart nog :) Blev dock rätt trött efter att svalt dessa så jag satt mest och småblundade bakom He på väg till lunchen - kom dessutom lite längre ner där solen kikade fram så blev lite av en bastukänsla med understället som inte gjorde det lättare att hålla ögonen öppna..


Blev fler utsiktsstopp under vägen och jösses vilken utsikt vi hade - underbart vackert och det blev några foton som jag tänkte fixa panorama av sen! Till slut nådde vi en liten stad där vi stannade för lunch - blev buffet igen - kött, grönsaker, ris, ägg och lite annat smått och gott, t.ex helstekt fisk som man bara kunde tugga i sig med ben, huvud, fenor och allt - Emma provade såklart medans jag som var lite rädd om min ömma tand avstod.. :P


Blev lite mer turer i solskenet där jag återigen småsomnade där bak i värmen, blev dock lite lättare att hålla sig vaken och alert när vi återigen nådde högre höjder där luften blev kyligare - fick se den mest otroliga utsikt hittils när vi susade fram längs bergsvägarna och såg ut över ett halvt solbestrött landskap med en slingrande väg och dimma som sänkte sig över bergstopparna, munnen var ett stort o och filmkameran gick på högvarv - önskar dock att jag haft en Go Pro så man kunnat få med detta i vidvinkel (näst på inköpslistan..) Vi stannade sedan till vid en lång tunnel där man verkligen inte kunde se ljuset på andra sidan, där tar vi lite bilder och larvar oss - He hittar en överkörd groda på vägen och eftersom Emma nämnt att hon vill testa äta groda innan hon lämnar Vietnam erbjuder han sig att ta med den så att vi kan laga till den senare, konstigt nog tackar hon nej till det ;)


 


Ger oss sen iväg in i tunneln och där är det både dimmigt och kolsvart - det enda jag ser i kameran är motorcykelns bromsljus och vår strålkastare tills vi äntligen ser ett litet ljus som sedan växer sig större och större. Under denna korta resa testar vi alla akustiken genom att experimentera med våra röster. Fortsätter en bit till på denna höjd innan vi återigen söker oss lite lägre ner på berget - under resan passerar vi mängder risfält, småbyar och människor som arbetar med både det ena och det andra. Barnen kommer springandes från alla håll med stora leenden på läpparna för att vinka och skrika "Hello" och vi kan inte annat än le och vinka tillbaka glatt. Vid ett tillfälle stannar Hai och Emma till lite snabbt för att ta kort på några män som lastade trädstammar på en lastbil för papperstillverkning och He - snäll som han är - stannar helt så att jag kan ta kort också, kameran är dock säkert instoppad i plast i väskan så var inte så sugen på att gräva fram den och ta ett kort på de stackars arbetarna så säger att han kan få fortsätta ändå, får ett par leenden från killarna som lastade och ler som alltid tillbaka som på beställning. Känns som att smilgroparna syns konstant i det här landet :)

Kommer till slut fram till staden vi ska övernatta i och även här möts vi av "Hello's" och vinkningar överallt, stannar till på hotellet och tar sedan en promenad för att köpa lite frukt då det är 3 timmar kvar innan middagen. Det märks tydligt att vi är de enda turisterna i staden då vi blir rejält uttittade där vi promenerar längs vägen - småkillarna ropar glatt hello, småbarnen vinkar, tonårstjejerna hälsar, vinkar och fnittrar, tonårskillarna ropar och stojar, säger hello och kommenterar oss på vietnamesiska och vi får leenden och hälsningar från många vuxna också - känns konstigt detta men såklart lite skoj och man kan inte låta bli att skratta åt hur olikt detta är från hemma. Väl tillbaka försöker jag mig på att ta en dusch - vilket inte är det lättaste då duschmunstycket saknas - men skam den som ger sig och en stund senare är håret tvättat och jag kan joina Emma på sängen där vi slötittar på Breaking Dawn och äter bananer :) Blev sedan återigen buffet - min favorit då jag alltid kan äta hur mycket jag vill (jag som känner mig så himla hungrig jämt) - som vanligt lite olika kött, ris, ägg, grönsaker och soja. Killarna får i sig både vodka och öl och blir en aning fulla under kvällen - något som leder till både roande och svårtolkade konversationer.. Ena stunden är jag helt med på vad dom säger och kan göra mig förstådd medans jag nästa stund sitter som ett frågetecken och försöker förklara att jag inte förstår vad han menar, vilket inte han förstår och så fortsätter det så tills man låstsas som att man förstått :P Fick låna med mig He's tigerbalsamsvätska för att smörja in benet och det känns otroligt bra att de vekrar bry sig så mycket om en. Får även höra otaliga gånger från Hai hur vacker han tycker att jag är - vilket är lite svårt att svara på till slut :P Vi har iaf kommit överrens om att vi såklart ska ta kontakt med dom om vi återvänder till Vietnam någon gång - något som jag gärna skulle göra! Imorgon ska vi återigen starta dagen vid 8, då väntar 200 km nedför bergen innan vi kommer fram till hotellet som tydligen ska ligga nära en strand där vi kan få sola och bada lite - en tidig start för att komma fram tidigt vilket kan vara skönt - blir mycket sittandes på motorcykeln vilket under dagen har lett till stela ben och värkande knän - stretching som gäller imorgon! Nu är klockan på tok för mycket så dags att sova.

Oyasuminasai!

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards