Direktlänk till inlägg 17 februari 2012

Ho Chi Minh + Mui Ne

Av Kim Lagerhem - 17 februari 2012 04:58

Onsdag morgon vaknar vi upp runt 6.30 och gör oss iordning för att gå och möta upp Kim Chi och hennes man för lite frukost. De kommer lite sent inåkandes på en moped pga trafikkaoset som alltid råder i staden, Kim Chi hoppar av och pratar lite med oss medans han åker vidare för att hitta ett frukostställe. Till slut går vi runt hörnet till en Pho-restaurang (en slags soppa som de äter till frukost här) där vi sätter oss och beställer vad vi vill ha. Alla beställer in biff utom jag som vill testa biff-köttbullar :P

 

Maten är jättegod och vi har trevligt under måltiden, får visa på en karta vart i Sverige vi bor och de ställer frågor och svarar på våra frågor. Vi får absolut inte betala för maten för den vill Kim bjuda på, sedan bär det av i en taxi med henne mot stadens zoo som vi har missat att besöka, stannar utanför ett palats lite snabbt för att ta bilder innan vi fortsätter.

 


Väl där blir jag som ett barn på julafton och vill genast springa iväg med min kamera för att fota alla djur, blir därför lite frustrerad på långsamt tempo och fördröjningar men till slut kommer vi runt på en bra runda och får se nästan alla djur. Roligast har jag definitivt inne på reptilavdelningen där jag fick några riktigt bra bilder på ormar och ödlor. Måste måste måste skaffa mig ett bra makroobjektiv, blir nog en snabbis in på MBK för att titta på det när vi passerar Bangkok :P

 


Vi får inte heller betala inträdet eller taxin så vi börjar känna att hon nästan är för snäll mot oss :)
Efter promenaden går vi hem till henne för att möta upp Cao Tang (som jag tror han hette) och fika lite, de bjöd på riskaka, mandariner, öl och the innan  jag börjar bli småstressad över att vi ska checka ut inom 15 min.. Kim som såg det på mig fixar till slut en taxi som dyker upp direkt och vi hinner hem till hotellet några minuter sena - inga problem där dock! Hemskt trevligt par som vi kommer hålla kontakten med då Cao har planer på att resa till Stockholm och gärna vill träffa oss då.

 


Efter utcheckning lämnar vi våra ryggsäckar i lobbyn och går iväg för att hitta något wifi-fik att sitta på en stund, går runt en stund men stannar sedan till på ett bageri där vi sedan stannar och äter lite lunch i form av en pizza-slize. När klockan börjar närma sig 13.30 går vi ner och jag köper med mig en banankaka och en doughnut (sjukt goda) innan vi beger oss ut för att leta matsäck.. Fastnar vid ett fruktstånd med en väldigt trevlig dam där vi köper varsin överfull låda med blandad frukt innan vi smiter in på en småbutik där jag får med mig lite kakor också :P Blir upphämtade av bussen lite senare och är nästan först på vilket betyder att vi får välja platser, spelar dock inte så stor roll då det inte finns några "extra bra" platser.. Resan var dock bekväm de kommande 5 timmarna som innehöll två korta stopp och vi hann fika, bestämma oss för att Emma kommer till Götet i sommar så vi kan besöka Liseberg och att jag ska besöka henne till vintern och åka skidor/snowboard/snöskoter/pimpla fisk och gud vet vad - ser fram emot det! ;)
Läser även en bra bit in i min nuvarande bok och lyssnar sedan på bästaste musiken sista biten.

Börjar tro att mitt psyke inte riktigt är gjort för att gå runt med 20 kg packning i kvav hetta och leta hostel.. Just som vi hade bestämt oss för att ta ett finare hotell med pool i brist på annat fick vi tips från några engelsmän som passerade att det fanns ett billigt en bit bort så vi försöker oss på att hitta dit..
Med en halvdan beskrivning från killarna börjar vi traska upp för en brant backe där vi svänger in på varenda tvärgata som bara slutar i återvändsgränder så till slut är jag rätt irriterad och vill bara slänga av mig packningen.. Till slut hittar vi dit och jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad men vi tar det för en natt trots allt - tänker att en dusch kommer pigga upp mig men icke - den fungerar inte så i frustration häller jag vatten ur hinken över mig för att svalka ner kroppen lite.. Det funkar väl helt okej och värden lyckas sedan få igång vattnet :P
Väl nere på gatan igen runt 20-21 för att äta middag möts vi bara av stängda restauranger och tänker - wtf, har ingenting öppet? Endast några dyrare barer har öppet och där känner vi inte för att äta så slutar med att jag köper en baguette och lite ost för att få i mig nånting alls.. Rummet var även tokvarmt och det var öppet ut så vi misstänkte att myggbetten skulle hopas under natten så försöker så gott det går att få upp ett myggnät runtomkring mig, något som slutade med att jag fick ha det liggandes på mig - inte så värst bekvämt i den värmen...
Första kvällen/natten i Mui Ne var alltså inte den bästa :P Vi lyckades dock boka in oss för nästkommande nätter på ett lite fräschare hotell vid huvudgatan för samma pris så när vi vaknade vid 8 imorse gick vi direkt ner dit för att checka in - fick då väcka en sovande kille då personalnärvaron i övrigt var obefintlig. Han ringde runt och lyckades sen fiska fram en nyckel åt oss så vi kunde släppa av alla grejer. Gick sedan två snäpp ner på gatan för att äta frukost innan vi letade oss ner till stranden - vilket inte var det lättaste för den delen.. Man kunde bara komma ner genom att gå igenom något fint strandboende eller en strandrestaurang så vi hade svårigheter att hitta något som inte kändes olagligt att passera igenom :P


Väl nere på stranden var vi nöjda och kunde lägga oss i solen lite - första doppet i havet blev det såklart och det var underbart varmt i vattnet.

 


Efter några timmar var min hud dock mindre nöjd och vi gav oss iväg för att äta lunch, hittade en superbra restaurang där vi åt fried rice innan vi gick tillbaka till hotellet för en dusch och lägga lite aloe vera på min solbrända kropp.. Tog det lite lugnt ett tag och satte oss sedan på ett wifi-cafe och slappade någon timme.
Middag på lunchrestaurangen och det börjar helt plötsligt spöregna, inga problem så länge man sitter under tak så det var bara lite mysigt :) Gick sedan och kikade på lite kläder, köpte lite mer småmat/matsäck + ett nagellack innan vi satte oss på en bar och tog det lugnt med lite efterrätt. Nu är Emma återigen ute och springer och jag sitter i vårt bastuliknande rum och tittar på Season of the witch - hade uppe en kille från receptionen som kikade på vår AC som inte verkar funka, den är på och rör sig men något kallare blir det inte så antar att vi får en jobbig natt återigen - är nog närmre 25 grader här inne.. Imorgon blir det sovmorgon och en lång frukost och säkerligen lite wifi-cafe innan vi vid 14 åker med en liten jeep-tour till sanddynerna och lite annat och blir borta till 18. På lördag går vår buss vidare till Nha Trang vid 13.30 så innan dess blir det nog liiite mer strandhäng (hoppas på att min hud har hunnit återhämta sig tills dess) I Nha Trang väntar ett bokat och betalt boende på oss så det ska bli skönt att slippa bli grinig på stackars Emma efter den här bussresan :P Köpte idag Jordgubbs/yoghurt-bars + Nutella som jag planerar att köpa bröd till inför resan så jag får i mig något gott (och kanske mindre nyttigt men det ger jag blanka fan i) ;) Hoppas på en bra film efter denna så jag kan få lite tröst i att det är så förbannat varmt här inne B-)


Ciao


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards