Direktlänk till inlägg 21 mars 2012

Muay Thai

Av Kim Lagerhem - 21 mars 2012 03:51

Nu har det gått några dagar sen jag sist hade tid att uppdatera här, blev strandhäng i Cha Am - rätt mysig strand :) Första dagen på söndagen var det mängder med thaifolk över hela stranden, men dagen efter hade antalet minskat avsevärt och vi kunde få gott om space från kl 9 till typ 12 där vi låg och njöt av solen. Hände inte så hemstk mkt spännande i stan, bara sol, bad och mat - förutom en dag då vi hyrde cyklar och åkte runt några timmar :P


Igår hoppade vi på en minibuss till Hua Hin och efter ca 30 min var vi framme - såna resor gillar vi ;)

Blir avsläppta och efter att en taxichaufför fått ringa till gymmet vi skulle till kunde vi få skjuts dit för 150 tbh, väl framme möts vi upp av tränaren Kin och hans engelska fru Miriam som bott här i 8 år - gymmet är dock nyöppnat (första året för dem) och de visar oss rummet och runt gymmet. Finns kök att låna, toalett och dusch och precis utanför vårt sovrum ligger en stor ring och runtomkring mattor med flertalet säckar och utrustning.


Eftermiddagspasset ska då börja om 2 timmar så vi tar det lugnt en liten stund och byter sen om och kikar på en privatträning som Kin och hans bror håller i. När det väl blir dags för oss så blir det en snabb löptur som uppvärmning, man kan hoppa hopprep och lägga upp detta lite som man vill - sedan får jag händerna lindade och får kliva upp i ringen med Kin - "today we say hello - tomorrow we train" säger han glatt och vi börjar rätt lugnt med mitssparring  även om jag såklart blir trött av detta med - inte tränat på 2 månader... :P

Kör några ronder och går igenom olika tekniker innan jag får kliva ner och köra lite säckträning innan vi sen avslutar med lite sparring - får först köra med en ung thaikille där det blev lite stelt, tror han var lite nervös och jag har inte mycket erfarenhet av sparring. Går sen över till att köra med en extra coach som kommit dit för eftermiddagen och det är desto roligare, får köra på lite hårdare och man kommer in i det ganska snabbt :)


Blir såklart lite fys och stretch efter det och sen en dusch - när vi är klara att röra oss mot stan är klockan efter 19 och jag är rätt hungrig, blir en promenad i ca 30 min ner till stora vägen där vi sen till slut stöter på en tuk-tuk som tar oss in till centrum - lite "dyrt" dock så Emma säger att det är sista gången hon åker :P

Hittar efter mycket om och men en thairestaurang där vi får i oss en falangstark måltid för 45 tbh och sen går vi runt och letar efter en bokningsbyrå - tar lite tid men efter ett tag hittar vi ett öppet. Där bokar vi gamefishing till på lördag och resa till Koh Tao på söndag :)


Efter detta shoppar vi lite på 7eleven och sen tar jag en motorcykeltaxi hem medans Emma promenerar - jag kom dock undan med bara 50 tbh hela vägen så jag är helt klart nöjd med det beslutet - haha!


Blir lite dator och varva ner innan jag somnar runt 23.30


Imorse gick vi upp runt 6.30 och fick i oss lite frukost, sen var det dags för pass nummer 2.

Blev återigen en liten löprunda för min del, sen uppvärmning på gymmet med lite stretching för att undvika ljumskskadan, lindar mina egna händer idag och det gick ju finfint :P


Får sen gå upp i ringen med Kins bror som jag inte minns namnet på just nu, tempot är högre idag och vi startar mitssparringen direkt - mycket sparkar, slag, armbågar och knän + blockeringar som jag ännu inte fått nån koll på - måste få in den reflexen så det tar säkert lite tid innan man hinner med det i rätt tempo :P

Eftersom ingen står och blåser i en pipa denna dag blir det en väääldigt lång rond innan vi tar paus - fortsätter sen ett tag till och han kör slut på mig rätt bra :) Får träna mycket på att vända bort motståndaren för att sedan attackera med spark eller knä och en ny armbågsteknik.

Blir lite säckträning efter detta och sen kommer en ny tränare fram till mig med ett magskydd på - nu blir det tydligen knäträning för min del.. Detta är inte min starkaste sida so far så det var kul att få öva på, får träna på att ta tag om nacke på olika sätt och knäa raka och snea, blockera slag för att sen kontra etc. Han kör också hårt med mig och jag är rätt utpumpad efter de 2-3 ronderna.

Kör sen lite fys och stretching igen och nu har vi precis duschat - ska hyra en motorcykel nu och ge oss iväg till äventyrsparken för att se en krokodil/cobrashow och sen kika på ett vattensports-center för att se om man kan prova nått roligt där! Blir antagligen inte ett pass i eftermiddag men man vet aldrig ;P Satsar nog på imorgon bitti för nästa.


Känns ändå som att (så länge ljumsken håller) att jag kan få riktigt bra träning kommande veckorna, blir hårdträning nu fram till lördag och sen ska jag checka in på ett muay thai gym på Koh Tao också - dags att komma i form sa vi va? :D


Over and out, bilder kommer sen när jag hunnit ta kort!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards