Alla inlägg den 6 mars 2012

Av Kim Lagerhem - 6 mars 2012 10:48

Igår gick Emma som vanligt upp lite tidigare för att gå ut och springa - motionera gör man tydligen även på sin födelsedag.. :P Jag klev upp strax därpå för att hinna tvätta håret inför dagens äventyr. Runt 9 gick vi ut till en restaurang för att äta frukost - blev en setfrukost med ägg/bacon, pannkaka, smoothie och the, blev dock en aning besviken när jag får in en oknaperstekt baconremsa och en scrambled eggs bestående av ett enda ägg.. Pannkakan var helt okej men skulle gärna haft sirap istället för honung :) Smoothien och thet var däremot mumsiga!
 


Så fort vi är klara går vi för att hyra cyklar och hittar till slut två som inte ser alltför skruttiga ut. Ger oss sen iväg mot stranden med våra ryggsäckar i korgen framför och det är väl ca 4 km att åka genom både stad och landskap. Till slut kommer vi fram och får parkera våra cyklar mot en mindre avgift, hyr sedan varsin solstol och lägger oss för att njuta av solning nr 3 eller 4 på resan (helt sjukt när man tänker efter) Det är verkligen underbart att få ligga i solen och kunna hoppa i plurret när det blir för varmt igen och klockan blir 12 på tok för snabbt..

 


Vi måste iaf börja röra oss tillbaka för att hinna äta lunch innan vår klädprovning hos skräddaren :) Så in till marknaden blir det och efter att ha irrat runt en stund hittar vi lite matstånd där alla ropar ut för att locka oss till just dom, jag fastnar för nudelsoppa med friterade pannkakor (samma stil som vi ätit under ER resan) och Emma kör på stadsrätten Cao Lau. Mätta och belåtna ger vi oss sen hem till hotellet för att fräscha till oss och sen bär det av till skräddaren! Emma får börja prova sina kläder ganska snabbt så jag sitter först och kikar på hennes kläder innan mina blir redo för testning, får börja med att prova blazern och den sitter som gjuten - riktigt nöjd direkt så det var inte mycket att säga om det plagget. Näst i tur blir en klänning som jag inte är riktigt lika nöjd med, men vi bestämmer oss för att rätta till lite småsaker och går vidare på nästa, även där blir det lite småkorrektioner. Får prova den tredje och den sitter inte helt 100 men ser att den kommer att bli riktigt riktigt fin när den är redo så besöket kändes riktigt bra!

Emma i ett linne hon valde att byta ut :)


När jag är klar - gick väldigt fort - så gick jag med datorn tillbaka till hotellet för att blogga lite, facebook fungerar då sjukt nog igen (sidan är annars spärrad i hela vietnam så det är väldigt sällan det funkar..) och sen loggar jag in på skype mest för att kolla läget och får då prata lite snabbt med bror över chatten innan mamma helt plötsligt ringer upp så jag får prata med föräldrarna också - oplanerat men underbart! :) Jag hade annars fått besked att jag skulle komma tillbaka om en timme igen till skräddaren för att få prova de sista två klänningarna så snart nog måste jag promenera dit igen, väl där ser jag Emma sittandes med datorn igen - då har hon bestämt sig för att byta ut två plagg (undrade varför det tog sån tid för henne att komma tillbaka) :P
Får prova min egna ide först och den är långt ifrån färdig.. För lång och urringningen sitter inte som den ska så förklarar hur jag vill ha den och de skulle fixa till den till kvällens provning. Sista klänningen hade jag sett fram emot att få prova - en långklänning som visar sig vara underbar! Blev dock lite småförändringar som att göra ryggen lite lägre och sy in den lite men fick stora förhoppningar om slutresulatet. Jag hade även tidigare gått förbi en annan skräddare för att sy upp en tjocktröja inför kylan i Hanoi och hade bokat tid för provning vid 16, något som klockan passerade innan jag var klar hos Kimmys, halvsprang dit för att testa den och märker att den är på tok för tajt så säger åt dom att ta ut den överallt och får en tid senare på dagen att återkomma.


Hinner hem och byta om lite snabbt innan vi ska gå ut och äta middag - ger oss ner till restaurangen Emma kikat ut dan innan och sätter oss, hon väljer en setmeny med inriktning räkor och jag en med kött. Får själv prova på wontons, spring rolls (som dock blev ihopväxlade så jag fick räkorna), nudlar med kyckling, karamelliserat fläsk med ris (som var en av de godaste rätterna jag ätit hittils i Vietnam) och fruktsallad. Blev sedan en fruktsallad till för Emma och en bananpannkaka med choklad för mig - helt klart den godaste hittils i Vietnam och i samma klass som de två favoriterna i Laos så var sjukt nöjd med den middagen!


Efter detta springer jag snabbt tillbaka för att prova tröjan igen medans Emma skulle hämta ut tårtan vi beställde igår - denna gång satt den bra förutom att den var för tajt i halsen och för stor i armmuddarna.. Jag hinner hem snabbt för att möta upp Emma och får vänta bra och länge.. Till slut när klockan närmar sig 18.58 går jag mot skräddaren och möter då Emma i korsningen där hon kommer med irriterade kliv med tårtan i handen - blev försenad på bageriet tydligen.. Nåväl, in till skräddaren med tårtan och hon får direkt flertalet gratulationer innan vi åter går upp för att prova kläder. Denna gång sitter alla klänningar utom en jättebra - speciellt den som var minst redo är perfekt och precis som jag ville ha den. Långklänningen får sig en liten upputsning till och sen kan jag komma och hämta allt dagen efter :) Emma blir klar ungefär samtidigt som mig så vi beger oss hem till hotellet igen, väl där får jag i uppdrag att fotografera tårtan medans hon tar en löptur, något som jag gärna tar på mig!

 

Man tager vad man haver.. Fungerade alldeles utmärkt som tårtkniv ;P


När hon sedan återvänder äter vi två bitar var på tårtan som visar sig vara otroligt god - chokladmousse! Lyckas spilla en hel del på min säng men äsch, det torkar innan jag ska sova :P Sen tar vi våra kameror och ger oss ut på stan för att fota lite, den här staden är så otroligt mysig med alla ljuslyktor överallt så tar även med mig stativet för första gången för att testa på, tråkigt nog har de hunnit släcka en del av lysena men får ändå några riktigt fina bilder innan vi fortsätter uppåt gatorna.


Stannar till vid en smyckesaffär mest för att titta och slutar med att jag köper två halsband, ett armband och ett par örhängen som jag kan matcha ihop - otroligt fina så det valet är jag nöjd med! :) Sedan återvände vi till hotellet igen och det blev såklart lite tv och dator + en tårtbit till för mig innan jag till slut slocknade efter en hektiskt dag!


Imorse gick vi upp runt 7 båda två, blev en löptur för Emma medans jag fixade iordning lite, sen tog vi en promenad bägge två tills det var dags för mig att hämta min tröja vid 8.30 - denna gång satt den som jag ville ha den - sjukt varm dock så är inte direkt sugen på att ha den på mig ännu :P Vid 9 var det dags för vår matlagningskurs så vi beger oss dit och anländer tidigt, de förbereder lite och vi inväntar vår kock innan vi till slut får ta på oss förkläden och tvätta händerna. Får börja med att göra iordning fisk i bananblad - Emma fixar medans jag filmar, sen medans den tillagas så gav vi oss på att göra vårrullar - något jag fick koll på direkt medans Emma fick kämpa lite mer med rullningen :P Gör nog ca 20 st och sedan börjar vi tillaga kycklingrätten. Medans den steks friterar vi vårrullar och wontons och till slut sitter vi där med 4 maträtter att mumsa i oss. En rejäl frukost kan man väl kalla det sådär kl 10 på förmiddagen, haha :) Men otroligt gott var det, speciellt fisken och wontons var mina favoriter! Kul att ha allt på film och vi fick även recepten på papper.

 


Går sen och hämtar våra kläder, eller jag hämtar och Emma provar lite till.. När jag är klar går jag tillbaka och packar då vi ska checka ut innan 12, när jag är klar och klockan närmar sig 11.50 dyker Emma upp lite stressad men klar och det blir lite snabbpackning och slukning av sista tårtbiten innan vi går ut med väskorna.. Sätter oss sen med datorn lite innan vi går ut för att köpa frukt. Blir till slut lite mango, ananas och bananer och sen återvänder vi för att vänta på bussen. Den får vi också vänta på - 20 min sent kommer det en minivan och plockar upp oss och vi blir körda till en halvskruttig buss som var riktigt trång, vi får som tur är platser bredvid varann och sen bar det av mot Hue där vi sen som tur är skulle byta buss.. Tar några timmar men resan gick ändå rätt fort där jag satt och läste i min bok. Väl framme får vi gå av och ta våra väskor för att sen stoppa in dom igen och hoppa på för att åka till den andra bussen.. Inom kort är vi iaf på sovbussen och vi har fått två riktigt bra platser - överslaferna längst fram i bussen och det är betydligt bättre än den första vi tog i Laos.. Här har vi varsin säng - om än lite smal så riktigt skön, okej.. lite kort också kanske - och kan därmed ha lite mer svängrum! Bussen känns riktigt bra iaf och går tyst och fint på vägarna, har nyligen stannat vid en restaurang efter ca 2 timmars åkning där det blev mycket god mat. Nu har vi börjar rulla igen och Emma har nog redan somnat.. :P Själv ska jag nog slötitta lite på Burlesque medans jag smälter maten och sen kommer jag nog däcka rätt bra, anländer i Hanoi om ca 8 timmar så har nog inte jättestora förhoppningar på att vara utvilad imorgon :P

Ciao

 

Av Kim Lagerhem - 6 mars 2012 10:35

Imorse gick jag upp strax efter 7 för att hinna duscha innan frukost - det slutar dock med att jag bara rakar benen eftersom det inte finns något varmvatten :P Runt 8 går vi iaf ner och återvänder till On thu weels restaurant för en billig och otroligt god frukost - lyxade till det med musli/yoghurt/fruktsallad +  french toast med smör och socker + en shake, mums :) Väl tillbaka vid hotellet vid 8.35 väntar vi på guiderna då vi skulle åka vid 9 tydligen.. Men vi får vänta på dom så under tiden hjälper jag Emma med att göra lite flätor och så småpratar vi lite med hotellpersonalen. Strax innan 9 kommer Hai och Ha dit och går sen för att äta frukost :P Vi väntar in dom och sen börjar vi packa motorcyklarna för sista gången.. Ha blir för övrigt väldigt förvånad och glad när han får se mitt bidrag till hans gästbok - ritade en bild på mig när jag sitter på hans motorcykel och kan gissa att han blev lite imponerad ;P


Efter att ha lämnat staden - vilket tog en stund - åker vi upp i bergen igen och stannar gång på gång för otroliga utsikter! I en särskilt skarp u-kurva lyckas Hai och Emma välta motorcykeln, som tur är har de knappt nån hastighet så ingen skadar sig utom kanske Hais självförtroende - Emma får bara ett mindre skrapsår på armbågen som hon skrattar bort :) Fortsätter uppåt och stannar på toppen för att kika på en amerikansk bunker, väl där blir vi förföljda av försäljerskor som vill pracka på oss smycken, kartor, vykort och dylikt - det jobbiga var att de inte lyssnade när man sa nej utan fortsatte följa efter en, peta på en och fråga om och om igen om man ville köpa.. Till slut fick vi nog av det och sa till Hai som satt och drack lite att vi skulle ta en promenad nedåt vägen så länge och att de kunde få plocka upp oss när dom var klara - gud så skönt det var att komma därifrån! Jäkla turistställe! :P


När vi kommit nerför berget igen gav vi oss in i Danang där vi sen också stannade för lunch - blev inget speciellt men gott som vanligt. Efter det stannade vi till på ett ställe som är känt för sina statyer - var riktigt häftigt att se hur dom gör dessa för hand genom att såga, hacka och slipa till figurer.

 


Efter detta var det inte så långt kvar att åka till Hoi An, väl här så styrde vi kosan direkt mot ett skräddarställe som såg riktigt fint ut, vi gissade att  det säkerligen inte var jättebilligt men men.. Fick varsin dator och satte oss sedan och kikade igenom deras "meny" av klänningar och andra fina saker, vi kunde även gå ut på internet och söka upp vad vi ville. Efter lite fundering så bestämde vi oss för att köra på det här stället så börjar plocka ut saker vi gillar, hade planerat att göra 2 klänningar som jag känt att jag saknat här under resan - slutar med att jag beställer 5 klänningar och en blazer :P Blev två lite vardagligare klänningar, en partyklänning, en finklänning och en långklänning i massa fina färger och kan inte tänka mig annat än att de kommer bli sjukt fina! Detta fick jag punga ut 350 dollar för, visst - inte direkt sydostasienbilligt men vafasen, vi lever ju så billigt i övrigt ;P Så tar alla mått och bestämmer material och färger och ska tillbaka på provning imorgon kl 14, Emma kommer därifrån med en beställning på 9 plagg.. :D


När vi väl är klara där tar vi motorcyklarna ca 50 meter till en restaurang där Hai ritar upp på en karta åt oss vilken rutt vi tagit, sedan får vi ta en kort promenad och kika på ett hotell som dom föreslog - ett riktigt fint rum på ett hotell med restaurang, wifi och en liten pool för 18 dollar/natt - helt OK! Här säger guiderna hej då och det känns såklart tråkigt att lämna dom för att fortsätta på egen hand.. Fixar iordning lite på rummet och ger oss sen ut för att utforska staden och äta middag, kikar in på ett turistställe för att kolla bussar och sen får vi syn på våra kära killar som sitter på restaurangen och dricker lite öl :P Long time no see!! Vi sätter oss såklart och äter middag bredvid då de ska åka inom 30 min - på väg tillbaka till Nha Trang, ca 550 km och de har tänkt köra halvvägs ikväll och sen resten imorgon, stackare.. Pratar ltie till innan vi återigen måste säga hejdå, kändes ännu sorgligare att vinka adjö till dom efter det - speciellt när vi såg våra hjälmar fastspända på sätet och en tom "pakethållare" :( Åt hur som helst en god middag, billig dessutom och sen gick vi vidare ned mot hamnen. Vi har hamnat i en otroligt mysig stad där det är tända lyktor överallt och en väldigt härlig stämning med gågator och mycket restauranger.

 


Går förbi ett par cooking classes innan vi fastnar för en som vi ska köra på måndag morgon, där ska vi få lära oss 4 rätter; bl.a spring rolls, wontons, en kycklingrätt och fisk i bananaleaves :) För detta fick vi betala 18 dollar om jag kommer ihåg rätt. Går vidare och köper oss en dumpling att mumsa på, letar efter ett bageri för att köpa en tårta inför imorgon då Emma fyller 20! Hipp hipp hurra! :D Men har inte vidare tur med detta utan stöter istället på ett till turistställe där de bara tar 19 dollar för en lyxig sleepingbus till Ha Noi, blir först sittbuss till Hue där vi sen stannar i ca 45 min för att kunna äta middag innan vi sen byter till en lyxigare sovbuss som sen för oss till slutdestinationen till kl 6 tis morgon, ca 17 timmar totalt alltså - phu.. Imorgon har vi tänkt gå upp lagom tidigt, hyra en cykel och dra till stranden, sola och bada lite, cykla tillbaka till marknaden för att äta en billig lunch, sen gå till hotellet för att sitta lite på internet innan vi går ner till en utsedd middagsrestaurang där det blir 3rätters innan vi ska hämta ut tårtan att mumsa på till kvällen (hittade till slut en tårta att beställa som du kanske förstår) - blir en bra dag det och dagen har varit riktigt bra den med! :D

Love Vietnam!

Av Kim Lagerhem - 6 mars 2012 10:21

Imorse vaknade jag vid 7tiden av att Emma gav sig ut på en löptur - jag som halvsovit till och från sen klockan 6 kvällen innan var tillräckligt utvilad och kände att det var lika bra att gå upp - så blev lite packning och tog lite luft på balkongen innan det var dags för frukost.. Trodde vi... Emma beställer en kaffe medans vi väntar på att guiderna ska komma tillbaka från det lilla äventyr de verkar vara ute på då ena motorcykeln saknas, när de kommer tillbaka börjar de packa väskorna och sen är det dags att åka - ingen frukost.. där iaf :P Åker en stund tills vi kommer till Vinh Moc tunnlarna som ligger väldigt nära, där går vi först ner i ingång 13 med Hai och varsin ficklampa, där är det både högt i tak och skrämmande trångt ibland och då Hai inte varit där förut blir vi lite nervösa för att gå vilse speciellt när jag kommer fram till en sväng och ficklampan lyser upp en text som säger; "I've lost my way".. Till slut erkänner Hai att vi borde få tillbaka för att slippa gå vilse och det gör vi så gärna.. :D När vi väl kommer upp igen väntar vår riktigt guide på oss så vi promenerar bort till ett museum och lär oss lite om stället innan vi rör oss mot den ingång som är menat att vandra i, sedan blir det ca 20 min under jord - i allt från 1.5 till 1.9 meters höjd så man faktiskt kunde gå raklång mycket av tiden, inte alls som Cu Chi tunnlarna alltså :P Får se hur dom levde där och han berätar om historian innan vi avslutar turen. Åker vidare och stannar sen i byn för att äta frukost - lite billigare där tydligen, blir Pho igen vilket satt fint i magen min. Gjorde flertalet stopp efter detta som vi faktiskt inte riktigt kommer ihåg, fina saker var det säkert men tydligen inget som satte sig på minnet ;P Vet iaf att vi besökte den första presidentens hus, ett tempel vid floden som dom använder för att lägga ljus/blommor i vattnet under den årliga festivalen, en pagoda och flertalet småstopp utmed vägen som vanligt :)



 


Får tillslut säga till Hai att vi är hungriga - när klockan närmar sig 14.30 så vi stannar och får i oss lite ris med kött vilket var välbehövligt.. Efter det blir det bara några få stopp, bl.a för att kika på fler krigsminnen innan vi når hotellet här i Hue.



Väl där lämnar guiderna oss för oss själva ikväll då de var väldigt trötta, så vi har promenerat runt i stan i 1-2 timmar, stannade till på coop mart och köpte lite smått och gott och sen satte vi oss på en restaurang, riktigt god och sjukt billig mat - har precis ätit middag för ca 25 kr - då inkluderat fried rice, pommes, fruktshake och en bananpannkaka.. :P Sitter och njuter av att vi äntligen har tillgång till facebook igen och skriver lite i deras gästböcker, snart blir det åter till hotellet som ligger ca 10 meter härifrån för lite tv-tittande innan sömnen tar över, good day - great town!

Mitt bidrag till Ha's gästbok :)  

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards