Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Krokodiler, fladdermöss och ny smakupplevelse

Av Kim Lagerhem - 18 mars 2012 17:07

Nu sitter jag här på rummet efter en av de bästa dagarna på resan och vi har kommit fram till att Battambang helt klart vinner priset för staden med de mest oväntade upplevelserna! Vi startade dagen med en sovmorgon, gick upp vid 9 och efter en dusch blev det en kort promenad till ett frukostställe, Emma som fortfarande inte kände sig helt pigg körde på en shake medans jag åt frukt och yoghurt. Blev sedan en kort promenad i stan där vi letade hotell att boka resan vidar på, verkar som att det finns en buss men den går 6 på morgonen och kommer fram 1-2 på natten så alla rekommenderar alternativ resväg :P Hittade dock ett hotell som kunde boka taxi för 8 dollar till gränsen, billigare än vårt hotell - och sen berättade han att vi skulle ta en tuk-tuk till busstationen och köpa en egen biljett till Koh Chang för ca 8 dollar. Både billigast och snabbast resväg så det körde vi på, ska infinna oss på plats 6.30 imorgon bitti så blir ingen sovmorgon då inte..

Jag gick sen tillbaka till rummet med lite glass och tog en (inte så kall) dusch för att svalka av mig och blev sen lite internet nere i lobbyn innan vi skulle möta upp tuk-tuk chauffören vid 15. Istället för Mr Blue dyker det upp en yngre kille som säger att han ska vara vår chaufför idag, blev först lite besvikna över att inte få åka i batmobilen igen men detta ändrar sig snart då han visar sig vara en riktigt go kille :) Börjar med att åka till krokodilfarmen som inte ligger långt borta, där följer vi efter honom in i ett privatägt område där vi får gå upp ovanför ett flertal bassänger där de tydligen har över 700 krokodiler - stora som små. Börjar med att gå runt bland de stora och fota och jag grämer mig grundligt över att inte ha tagit med mitt zoomobjektiv...

Efter ett tag går vi sen över till ungarna som är runt 6 månader och jösses vad söta dom är! Mängder av bebisar som springer över varandra och simmar runt. Blir lite foton där också och sedan går vi ner för att kika på hur de gör med äggen, de läggs under jord och när det är kläckningsdags efter ca 72 dagar (om jag inte minns fel) hörs det tydligen då de rör på sig :) Efter detta blir jag tvungen att fråga om det finns möjlighet att få hålla i en unge - Mr Blue hade ju trots allt nämnt detta - och vår chaufför går för att fråga ägaren, hon springer sen vidare för att ropa på sin man som ska få hoppa ner och fånga en åt oss. Jag blir lyrisk när jag får veta att det blir av och går glatt efter med kameran redo! Han hoppar smidigt ner i gropen och de små springer åt alla håll - vår chaufför säger glatt att när de är små springer de ifrån dig, när de blir stora springer de mot dig :P

Han hoppar sen upp med den i händerna och visar mig hur jag ska hålla i den - blir ett ordentligt tag om käftarna för att undvika bitskador och wow vad häftigt detta var, mycket härligare upplevelse än att få hålla i en boaorm även om känslan var detsamma. Man förväntar sig att huden ska vara hård men nästan hela kroppen är mjuk och kraftigt muskulös förutom de fjäll som sticker upp över huvud, käftar och svans. Mönstret på huden, ögon och tänder är häpnadsväckande att se på nära håll och jag får några underbara bilder när han tar över efter oss båda. (De allra bästa bilderna kommer dock inte visas förrän jag fått upp min hemsida i framtiden - något att se fram emot ;P)

Han visar oss då tänder och käftar genom att öppna munnen, tillåter mig att fota ögat i närbild och vi får känna på hud och svans i lugn och ro. Jag är efter detta överlycklig och otroligt tacksam då det inte är några tama varelser vi just fått röra vid. Han får sedan 5 dollar för detta, skulle kostat 2 dollar/person och vi går glada mot tuk-tuken.

När vi satt oss tillrätta kommer han ut efter oss med 3 ägg i händerna som han visar upp för oss och förklarar hur man kan se på dom om de är befruktade eller ej, det är tydligen ringar runt om det kan bli en liten krokodil av det hela. Vi får sedan hålla i dom och detta var också väldigt coolt - ägget är mycket tyngre än vad jag väntat mig och det karakterististka ovala utseendet är kul att få ta på istället för att bara se på tv. Vår chaufför översätter sedan att dessa tre inte kommer att bli några krokodiler så vi får behålla äggen, vi blir ganska paffa över den insikten och kan bara le och tacka över vänligheten :D

Åker vidare med lyckoruset kvar i kroppen och rör oss mot Killing Cave. Det är en bra bit dit så tar över 30 min att åka vilket var rätt skönt i den hettan :) Väl framme får vi välja om vi vill promenera uppför ca 1000 trappsteg eller åka med en motorcykel upp - självklart ska vi gå säger vi och han följer med oss upp vilket var extra roligt! Under vägen upp så berättar han lite om berget och allmänt om livet i Kambodja och vi lyssnar uppmärksamt även om jag för det mesta ligger lite efter flämtandes efter luft, gaanska varmt idag.. :P De lokala vi träffar som är på väg ner skrattar och hälsar på oss, antar att vi såg ganska svettiga och trötta ut :) Han berättar då att folket här är väldigt vänliga och nästan alltid hälsar när de möter en turist.

Till slut kommer vi upp till toppen och får stanna till vid några tempel och ta lite kort, finns några apor på plats som springer runt och vi stöter på många lokala. Emma försvinner efter en stund och jag går själv med chauffören (som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på, han förklarar att han funderat på att byta namn till något mindre krångligt men valt att inte göra det för att slippa förvirringen :P) uppe vid templet och fotar. Blir då tillfrågad av en kambodjansk man om jag kan posera tillsammans med hans söner som souvernir, självklart säger jag och vi går runt till en utsiktsplats där vi sedan ställer upp. Jag blir alltid lika förvånad när någon vill fotografera mig eller fotograferas med mig och detta var inget undantag, medans vi står där säger en av sönerna att hans bror tydligen tyckt att jag var så vacker och att han därför ville ha ett kort - haha, kunde bara le stort åt detta och tacka efteråt :) Pratar lite smått om vår resa i Kambodja och är alltid lika glad över att få umgås med lite trevligt folk!

Efter detta springer jag och chauffören runt och letar efter Emma, han hittar henne till slut och vi kan fortsätta ner mot killer cave. Denna fungerade alltså på samma vis som killer fields i Phnom Penh och det var många människor som kastades ner för att dö i grottan.. Han berättar att buddhan som nu ligger där byggdes dit för att eftersträva en fredsam plats. Promenerar sedan i lugn takt tillbaka nerför berget och vi har lärt oss en del om dess historia - Emma kommer säkert ihåg lite mer dock :/ Väl tillbaka nere sätter vi oss en liten stund innan det är dags för överraskning nummer 2 för dagen, sätter oss på en mur och blickar upp mot en grottöppning i berget där det ca 18.30 sedan flyger ut fladdermöss i miljontals. Detta var något som jag aldrig har varit i närheten av att uppleva och när man sitter ca 10 meter nedanför och får se dessa mängder svarta skepnader flyga i ett enhetligt mönster genom natthimlen var något som jag inte var riktigt beredd på att få uppleva innan vi nådde staden :D

Åker sedan tillbaka i mörkret och får sedan ta ett kort med honom innan vi säger hejdå, beger oss då till en restaurang som vi kikat in tidigare för att äta middag, bokar även då in en timme massage hos "seeing hand massage", blinda massörer :) Blir en lasagne för min del som mer efterliknar en pizza med lite lager - den är dock god så jag klagar inte. Vi frågar även om de skulle kunna koka äggen åt oss då vi fått tips att de bör ätas så med lite salt, klart vi måste prova detta! Han ler stort när han får se äggen och det går såklart att fixa - när vi ätit klart och är redo att gå intill till massagen kommer han ut med äggen - som är kokheta.. Folket vid bordet intill blir såklart nyfikna på vad detta är och det blir lite uppståndelse kring vårt bord medans jag försöker skala ägget - något som inte är så himla lätt då jag bränner mig på det efter någon sekund :P Killen bredvid frågar var vi är från och när han får svaret säger han att det är väl självklart, bara vi svenskar skulle kunna komma på iden att vilja äta krokodilägg - säger han som tydligen åt råtta till frukost och tyckte det var jättegott, haha! Till slut kommer vi åt att smaka och det är inte så stor skillnad från hönsägg, lite geleaktig vita och torrare gula (betydligt större också såklart) men med lite salt var det rätt smakligt och väldigt mättande :P

Massagen var sedan även den över förväntan, fick byta om till tunna blå kläder och lägga oss på varsin mjuk säng där de synskadade sedan gick loss på oss. Det var mer likt svensk massage än den vietnamesiska och våra muskler fick en ordentlig genomkörare där det kändes rejält på vissa ställen. Men mjukare blev vi definitivt - för ett pris av 6 dollar var - rena rånet :)

Återvänder sedan till restaurangen för en bit äppelpaj och en shake - får då en extra bit morotskaka av ägarinnan, sjukt vänligt folk! Vi säger sedan hejdå och säger att vi återkommer för frukost imorgon, de säger då att vi ska få gratis frukt och vi står sen och småpratar en liten stund innan vi återvänder till hotellet. Nu har jag duschat för tredje gången idag, blött håret för att få lite extra svalka och så fort jag är klar med denna text ska jag sluka en vattenflaska och sedan lägga mig och sova - upp tidigt imorgon och blir nog en ganska lång dag - måste vara pigg nu när vi äntligen når Thailand igen! :D Godnatt!

pappa

19 mars 2012 10:41

WoW.Va häftigt med krokodilerna.Äta krokodilägg?Nja.Vågat.