Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Change of plans, kamerashopping och strand

Av Kim Lagerhem - 18 mars 2012 17:40

Såå gårdagen då.

Gick upp 5 (inte roligt då jag sovit på tok för lite - varmt i rummet..) och vid 6 hade vi checkat ut och promenerat bort till vårt frukostställe, de öppnade dock inte i tid så 5 över var vi tvugna att springa vidare eftersom vi skulle vara på nästa ställe för upphämtning 6.30 Restaurangen bredvid hotellet hade dock öppet så där satte vi oss och åt frukost innan vi vid 7 fick stiga in i taxin - som för övrigt var en vanlig bil, dock bekväm med bra AC. Vi får sällskap av två lokala så det blir lite halvtrångt dessa två timmar men jag roar mig med min guidebok så tiden går fort, väl framme blir vi mötta av en kille som vill att vi ska åka med hans företag och han följer envist med oss hela vägen - något som jag iofs inte klagar över då han kunde peka vart vi skulle gå :P Även denna gränsövergång gick smidig, var lagom mycket folk där så blev inte så lång väntan vid passkontrollerna och snart nog var vi tillbaka i Thailand!

Vi har då hunnit ändra oss över vårt resmål och är inställda på Pattaya istället för Koh Chang, men när vi sen står vid minibussarna ändrar vi oss drastiskt och åker istället till Bangkok och struntar i östra delen, lyckas även få platserna längst fram så jag var helt klart nöjd med det beslutet! Efter ca 3.5 timmar är vi framme i storstaden och får återigen se en välbekant syn - Kao San Road! Vi hittar ett ställe på gatan intill där vi hyr in oss för en natt och sedan bär det ganska direkt av till MBK, med ett stopp hos en skräddare (för tuk-tuk chaufförens skull) får vi åka för 15 bath var så kändes inte så farligt att offra sig att gå in där en stund..

När vi kommer fram börjar jag direkt kika efter kamerautrustning och oj vad mycket roliga affärer det finns! Frågar efter lite priser i några stycken innan jag hamnar i en affär där jag får prova lite objektiv. Fick testa Tamrons 90 macro vilket var riktigt bra men inte vad jag är ute efter i nuläget, i nästa affär fick jag även testa ett macro med 17 -200 som var väldigt prisvärt men ändå inte precis det jag velat ha så blir inget köp där.. Hittar till slut en vidvinkellins med macro på som jag beslutar mig för att kompromissa med, billigare - bara 3000 bath och får lite av varje att ha nu på resan :D Hinner under tiden kika på mycket annat än kamerautrustning och jag köper ett linne/virkad väst för ett bra pris, sedan börjar vi bestämma oss för att gå till BK och äta men på väg dit hittar jag fotoaffären som det stod om i min bok så måste ju såklart gå in! Här slutar det med att jag köper en ny vattentät digitalkamera för ynka 4000 bath så sparar ca 7-800 kronor (kikade svenska priserna nu dagen efter) så efter detta är jag väldigt nöjd med dagen!

Styr kosan mot middagen och var inte helt fel att få i sig första "hemma-hamburgaren" på över 2 månader, efter detta börjar butiker stänga så vi bestämmer oss för att åka hem igen, haffar en tuk-tuk för ett halvdyrt pris och blir avsläppta vid Kao San Road där vi sedan spenderar ytterligare nån timme kikandes på kläder - tycker att det fanns mycket mycket mer snygga saker nu än för två månader sen så Emma får med sig några plagg :)

Väl tillbaka på hotellet sätter sig Emma för att blogga lite medans jag dricker en vatten, det vi hade missat var ju att det var St patricks day så överallt gick det grönklädda omkring och irländsk musik spelades i högtalarna - mysigt värre! :) Blev iaf en snabb insomning efter en kall dusch på rummet som trots AC var lite för varmt.. Sjukt trött var man efter en lång dag och morgonen efter väntade resa till Cha Am vid 9, så nu sitter vi och inväntar upphämtning, gick upp lite tidigare och har därför hunnit sitta med datorn ett tag, därför kommit ifatt lite stabilare vad gäller blogginläggen.

I nuläget skriver jag från Cha Am, tog en minivan imorse - en resa som jag knappt orkar gå in på då det blev 2 timmar försenat och oerhört förvirrat när vi får promenera genom gränder och hämta fler folk och sen gå mer ut till stora vägen, vänta över en timme där och sen få reda på att vi som väntar ska till olika ställen så blir avsläppta efter en trång tripp och får byta minivan innan vi kommer iväg... Suck :P

Staden här är mysig, har legat lite snabbt på stranden idag, köpt frukost till imorgon som vi ska äta på hotellet (finns brödrost och gratis kaffe här :D) och sen blir det stranden så länge vi orkar!

Är rätt slut nu så ska försöka få i mig ngt mer att äta så jag slipper vara hungrig sen blir det sova :)