Direktlänk till inlägg 20 februari 2012

Mui Ne + Nha Trang

Av Kim Lagerhem - 20 februari 2012 13:35

Okej, har några dagar att komma ikapp med..

I fredags blev det en lugn återhämtningsdag för min del då jag hade dragit på mig en rejäl solbränna under mina timmar på stranden. Efter frukost tog Emma en långpromenad medans jag gick till Wifi-cafet och surfade lite, läste vidare i boken och drack en jordgubbslassi - MUMS!


Vid 14 skulle vi åkt iväg med jeep till sanddynerna i ett par timmar men jag skickade iväg Emma för att be att få pengarna tillbaka för min del då jag inte skulle kunnat haft roligt bland sol och sand med brännan så lyckades få hälften tillbaka och istället tog jag en liten promenad (i blåst o moln vilket var skönt) och sen blev det lite film på rummet, kall dusch och sen sitta lite till på cafet innan Emma kom tillbaka och vi kunde gå och äta middag.

 


På lördagen gick vi upp relativt tidigt och åt frukost för, Emma tog återigen en promenad och jag satt kvar på wifi-cafet och laddade ner lite filmer. Vid 10 gick vi och spelade minigolf vilket var superskoj även om banorna var lite halvsvåra på sina ställen :P Tropical Minigolf hette det och ligger väldigt nära centrala Mui Ne - hur man nu räknar vad som är centralt och inte.

 


Efter det la sig Emma på stranden en timma medans jag gick till lunchrestaurangen och tog en shake och läste lite innan hon kom dit för att äta - hon tog f.ö halva stranden med sig då hon var crazy nog att bada i höga vågor där man alltid hamnar rullandes på havsbotten :P

Vår favvorestaurang - Coco café

Carbonara :)

 

Fried Rice - supergott!


Efter lunch - där jag åt en god carbonara och dessutom köpte med mig en lunchlåda med fried rice - var det bara att vänta in bussen som skulle komma.. Som alltid lite småsvårt med kommunikation vilken buss som gäller o.s.v och såklart trängsel vid dörröppningen då alla vill ha sittplatser tillsammans med vännen/partnern. Vi lyckades iaf sno till oss två bra platser och sen var det bara att tagga för 5 timmars resa - något som inte var något problem för mig.. Jag läste ut boken, åt min lunch, kikade på senaste Twilight på datorn och lyssnade sen på musik så resan gick fort!

Väl framme var vi dock lite sena så vi hade 10 min på oss att ta oss till hotellet för att ta emot samtalet från Easy Riders - något som vi inte hann fram till.


Hotellet är iaf hur bra som helst - Hanoi Hotel (ligger några hundra meter rakt upp från stranden nära restaurang/barområdet) där vi har en fungerande AC, bra toalett och dusch, tv med bra kanaler, bekväm säng och otroligt vänlig personal - de hjälper till med allt, ger en tips på saker att göra etc, känns familjärt :)

 


Första kvällen tog vi bara en kort promenad runt området och åt middag innan vi återvände för att sova rätt tidigt.

Igår gick vi upp runt 8 och åt frukost innan vi tog en promenad på ca 5 timmar runt stan för att se lite olika platser - småregnade under en stor del av tiden vilket var skönt - men lite jobbigt för kamerans skull.

 


Sista timmen spenderade vi nog åt att leta efter en restaurang - norra delen av Nha Trang är inget att rekommendera för att äta, shoppa eller dylikt - gör det i södra delen!

Under dagen blev vi förföljda av Easy Riders förare som ville att vi skulle boka med dom - fick förklara gång på gång att vi redan hade bokat.. Kommer btw vara något liknande som vi hoppar på om några dagar ;)

 


Köpte även vykort av en krigsskadad - eftersom vi ändå behöver detta så kan man lika gärna bidra till någon behövande :)

 


Efter lunchen tog jag en dusch och vilade musklerna lite medans Emma kikade vidare efter ngn fisketur eller liknande. Senare på eftermiddagen gick vi ut igen för att fråga efter en booze cruise som ska finnas här i stan, blev då tillfrågade av en kille på motorcykel - igen - att prata om Easy Riders.. Fick förklara vår resa och priset och han tyckte att det lät som ett konstigt upplägg, till slut hade han övertalat oss att följa med till kontoret runt hörnet så vi hoppade på därbak bägge två och körde runt huset. Väl där förklarade han vidare att efter Hoi An är det bara motorväg vilket inte är något som man åka med dessa på eftersom det inte finns mkt att se längs vägen, han rekommenderade iställlet att ta en 6dagars tur till Hoi An via omvägar för att se så mycket som möjligt och sen kunna ta bussen till Ha Noi istället. Han skulle dessutom bara ha 60 USD/dag så det slutade med att vi bokade med honom istället, kändes inte alls roligt att behöva avboka med någon vi haft kontakt med så länge och så nära inpå men i sådana lägen får man lov att vara lite självisk..

Blev pizza till middag för första gången på resan och sen gick vi till en bar och tog några öl med en engelsman vi träffade på plats - kom hem runt 12 och somnade nog när huvudet nuddade kudden :P


Imorse gick vi upp vid 7 för att hinna äta frukost innan vår båttur som vi bokade under gårdagen, blev upphämtade 8.30 och tog en kort tur till hamnen för att sedan kliva på en båt med ca 25 st andra turister och ge oss iväg till några öar.. Blev snorkling och hoppa ett par gånger från båttaket, sen lunch på båten - riktigt god buffeliknande mat som dock var lite frustrerande då tallrikarna framför oss var länsade och det fanns hur mycket mat som helst längre bort på bordet som ingen åt av... Ville ju inte direkt ropa och be dom skicka över det så fick lov att äta lagom mycket :P

Efter avdukningen blev det liveband med uppträdande och karaoke - sjukt roligt och fick några bra videos av detta. Sedan bar det av mot sista ön där vi gick iland och la oss i varsin solstol i nån timme och småsov innan vi begav oss tillbaka till hamnen. Guiderna var som alltid halvt galna - dansade, sjöng, flirtade med folk och var allmänt larviga och härliga :) Väl tillbaka i hamnen fick jag en hand att hålla i för att komma av - en hand som sedan inte släppte taget på ett tag - en hand som hörde till Vihn eller "Ladyboy" som spexat hela dagen framför oss :P Vi fick ett foto med honom och några pussar på kinden och i minibussen på väg tillbaka satt han mittemot och sjöng på Små Grodorna, läste min handflata (fick såklart en puss där också för att linjerna såg bra ut), pratade och flirtade innan han skulle gå av - då fick jag skriva på en lapp vad låten han kunde på svenska hette - haha, rolig kille :)

Väl tillbaka blev det en snabb dusch, sedan gick vi till Easy Riders-killen för att få råd om var Emma kunde köpa en ryggsäck - slutade med att han och hans kompis skjutsade oss till en annan del av stan där de sålde sådana och sedan tillbaka igen efter inköpet - så härligt vänliga människor det finns här!

Efter det tog vi en middag på vår frukostrestaurang - ägaren där hör även han till ER och han visade foton och gästboksinlägg från tidigare svenskar - han kunde även gissa sig till vad vi ville äta och dricka (tydligen liknande smak vi svenskar som besöker Vietnam) :P

En liten promenad till där vi köpte med oss lite frukt hem och nu sitter jag här framför Spindelmannen och Emma är ute och joggar som vanligt.. Imorgon ska vi dock gymma så då får jag min träning också :D Wee!


Långt inlägg nu, ska försöka uppdatera lite oftare framöver (förutom under ER resan då såklart) och hoppas ni överlever läsningen den här gången ;)

 
 
Ingen bild

Far

21 februari 2012 16:26

Oj,man känner allt.Sand Motorer Öl Båt alla dofter och den sköna känslan.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards