Av Kim Lagerhem - 24 januari 2012 16:23

Vi började med att åka öppen flakbil till en orchidefarm, sen bil till första stoppet där vi fick mata elefant med banan och posera bredvid, otroligt sträv och hårig hud dom har. Sen fick vi lunch inlindad i bambublad - ris med grönsaker o melon vilket var jättegott! Sedan klättrade vi upp på vår elefant för en kortare tur ner till nästa stopp. Emma fick prova på att sitta vid huvudet vilket verkade riktigt skoj. Jag började sedan promenaden nedåt mot flodövergången med att tappa ut massa grejer i diket då väskan inte var helt stängd, hade en snäll guide som hjälpte till att plocka upp det.. (kan säga att jag låste den efter det..) Fick sedan klättra in i en stålbur som sedan gled i en lina över floden där vi åter togs emot av vår guide som åkt bil runt.

Sedan bar det av - trekking ca 3 timmar där kanske 70% av sträckan gick uppåt.. Sista halvtimman vart det dessutom otroligt brant så vi fick klättra uppför. Kan säga att andningen inte alltid var min vän och mina vader kommer kännas imorgon :P När vi kom fram till byn som ligger längst upp på toppen lämnade vi grejer och Jo (vår guide) började ordna med mat. Jag tog en väldigt snabb dusch då det inte direkt fanns något varmvatten - vilket dock var väldigt uppfriskande. Att få skölja bort smutsen från benen (våra fötter var rejält vita i jämförelse) var otroligt skönt. Sedan tog vi en promenad och fotade lite ortsbefolkning (Lahu's) + valpar som det vimlade av och nu ligger vi och väntar medans Jo lagar mat. Tjuvstartade middagen med en snickers som jag köpt tidigare :P Det finns sjukt mycket turister här, men vi är bara 4 st i gruppen som sover i vår hydda. Är uppe på pålar och vi ska sova på madrasser som liknar de man använder till solstolar. Emily + Roul är från Belgien, hade varit roligare med lite mer folk att lära känna men det kommer nog senare under resan :) Imorgon bär det av nedåt igen - något som jag både ser fram emot och fruktar. Dels för att jag nog inte skulle orka klättra mer och dels för att jag säkerligen kommer ha träningsvärk och inte gärna vill ramla och slå ihjäl mig på väg nedåt..

Forts. dag 1: Efter att ha fotat solnedgången och ätit en grymt god hemlagad middag bestående av grön curry med kyckling och grönsaker blev det tända ljus och sitta på terassen och mysa. Vi fick besök av några barn från orten som roade sig med min videokamera och sedan sjöng för oss. Efter det klurade vi på gåtor byggda av bambupinnar och till slut försvann Jo och återvände med en whiskyflaska som han sedan bjöd runt. Det var dock nästan bara han själv och Roul som drack av den men den lyckades bli tom ganska snabbt.. Till slut har vi således en totalpackad guide spelades gitarr - som dessutom blev mer o mer närgånen ju längre in på kvällen vi kom.. :P Roul ramlade sedan i trappan på väg från ett toalettbesök och fick ett ca 5 cm långt jack i huvudet som säkerligen skulle behöva stygn, blödde gjorde det iaf. Som tur är hade en kompis till Jo gjort oss sällskap så han kunde hjälpa oss med det och att få Jo i säng ordentligt senare. Kvällen slutade alltså med ett antal pann/ficklampor som riktades mot såret för att försöka lappa ihop det bäst möjligt. Återstår att se hur det är med honom imorgon :S Nu ligger vi och ska sova under ett stort myggnät som vi stoppat in under våra madrasser för att försöka isolera även mot kryp - hittade nämligen en hyfsat stor skalbagge i min säng när vi letade plåster, håller tummarna för att jag vaknar utvilad och ostörd av djungeldjuren...

Av Kim Lagerhem - 20 januari 2012 05:53

Den här lite smått galna föraren åkte vi med igår, kan säga att vi var lite smånervösa ibland :P

Av Kim Lagerhem - 19 januari 2012 11:57

Nu - andra dagen i Bangkok och jag sitter för tillfället på balkongen till vårt hotell i nyinköpta surfshorts + sportbh och surfar lite på Emmas dator :) Håller även på att föra över lite videoklipp så det kommer läggas upp snart det med.

Efter 18-19 timmars resa, 8,5h i första planet + ca 4,5 h väntan i Peking + 5,5 i nästa plan till Bangkok tog vi oss smidigt genom flygplatsen och ut till en taxi som tog oss till vårt hotell, vi bor ca 6 gator bort från Khao san road vilket är precis lagom gångavstånd. Igår tog vi bara en öl och åt lite nudlar till middag innan vi återvände till hotellet för lite kortspel om vem som skulle få sova på en madrass på golvet, jag kom sist och får därför äran att göra just detta inatt.

Idag har vi ätit frukost sen var planen att promenera genom halva staden, men istället fastnade vi hos en vänlig själ som tipsade om allt som bör göras och fixade en billig tuk-tuk åt oss. Därefter far vi runt till Big Buddha, Lucky Buddha (som f.ö var öppen för turister för första gången, för att buddismen firade 2500 år), och tog även 400 trappsteg upp till Golden Tempel innan vi försökte oss på att promenera till Siam Square..

Kan påstå att det gick sådär då vi tydligen gick åt helt fel håll, till slut tog vi en tuk-tuk till MBK för 200 bath för att slippa hettan lite :P Väl där handlade jag ovan nämnda shorts och en liten halsrem att ha kamera/mobil i under trekking o.s.v innan vi åter vände hemåt. Stannade till på Khao san road och tog en vårrulle + lite mango/ananas till lunch och nu den senaste timmen har vi varit "hemma" och duschat och fixat.

Glömde förövrigt nämna att vi stannade till vid ett turistcentrum och bokade de kommande dagarna, blir nattbuss imorgon runt 19 - en VIP buss med två våningar och Air Con som förhoppningsvis blir bekväm nog :P Tåget var fullbokat för längesen.. Väl i Chiang Mai blir vi upphämtade vid Night Market och körda till hotellet (ett backpackerhotell som har poooool) På söndag bär det sedan av på ett 3dagars + 2nätters trekkingäventyr där vi bl.a får rida/bada elefanter, simma vid vattenfall, åka bambuflotte + forsränning. Vi får laga/äta mat över öppen eld och bo hemma hos lokalbefolkningen :)

Dagen efter vi kommer hem åker vi även iväg på en dagstur till Chiang Rai där vi får besöka White Tempel, bada i varma källor och se på "long-neck-kvinnor" :)

Köpte även en öppen biljett med slowboat - 3 dagars tur från Chiang Mai till Luang Prabang i Laos - allt detta för endast 9003 tbh/person. Hyfsat pris kan jag väl påstå ;)

Av Kim Lagerhem - 16 januari 2012 09:45

Har haft en grym helg här i Stockholm - vilket var förväntat :) I fredags besökte jag, Yasmine och Maria Fridays och åt hamburgare + efterrätt och pratade om allt som missats sen sist. Efter några öl tog vi oss vidare till Lemon Bar där vi sedan dansade ömsom hämtade andan fram till kl 3 - har nog inte varit med om mer trängsel än så på ett uteställe :P

Blev övernattning hos Maria där vi fick oss en 8 timmars sömn innan det var dags att gå på stan lite. Hittade ett par shorts som får åka med till thailandet, vi var sugna på att ta en bio men råkade missa 15 föreställningarna så istället åkte vi och hyrde film, köpte lite godis o fixade sushi och begav oss tillbaka till henne. Romantisk komedi följt av thriller varav båda var väldigt sevärda, avslutade sedan med Mammoth som helt klart var mer än sevärd :)

Igår begav jag mig hem till syrran för att fräscha till mig lite och byta kläder, vid 14.30 satt jag sedan på läktaren i Sjöstadshallen och väntade på att Farstas herrlag skulle beträda planen. Matchen var på tok för spännande och slutade tyvärr med förlust i förlängningen.. Fick chansen att åka flashig bmw hem till Martin sen där vi gick och köpte en otroligt god pastarätt - där portionen dock var något oversized - och även där tog igen missad tid :) Framåt 21 begav jag mig till bäste krull där vi kopplade in hennes nya tv, drack te och pratade killar :P

Nu sitter jag här efter en skön sovmorgon och kikar på Pelikanfallet och ska snart ta mig lite rostade mackor med te medans Ullis är och jobbar. Ska inom kort bege mig till Farsta Centrum för att fixa passkort, växla lite cash och kika om det är ngt mer vettigt jag kan inhandla inför morgondagen. Blir nog en lunch/fika med Jossan också, var en evighet sen vi sågs sist så det ser jag fram emot. Sedan återstår det bara att se vart jag hamnar för middagen, sover med största sannolikhet hos syrran idag så jag kan vakna upp lite lagom tidigt och förbereda allt inför resan till Arlanda - tror knappt att det är sant att planet går imorgon..

Cant wait!

Av Kim Lagerhem - 12 januari 2012 08:35

Inom 15 min åker jag med Jessica till jobbet med all packning - som f.ö nu känns frustrerande tung.. Känns väldigt konstigt att veta att jag inom några timmar kommer sitta på bussen mot Motala och inte återvänder förrns om 4 månader. Kommer sakna alla vänner nått fruktansvärt men kommer förhoppningsvis ha en smått oförglömlig resa i bagaget när jag återvänder :)

Bussen går 12.10 mot Mjölby där jag blir upplockad av föräldrarna som slutar jobba runt 16. Sedan bär det av till huset där jag ska lämna lite småsaker, äta en god middag och umgås. På fredag morgon bär det återigen av mot Mjölby där bussen till Stockholm går 11.35 Sedan återstår detbara att lista ut vart jag ska ta vägen när jag väl kommer fram till Cityterminalen :P

Nu är det alltså bara lite mer än 5 dygn kvar innan vi lämnar Sverige, känns pirrigt måste jag säga. Hoppas att jag inte glömt något eller packat för mycket onödigheter. Isåfall får jag helt enkelt lov att slänga lite grejer längs vägen :) Ska åtminstone bli väldigt skönt att få lämna kvar min sportväska i Stockholm när det bär av mot Arlanda så man slipper bära på 3 halvtunga väskor :P

Nu måste jag göra lite mackor så man har frukost och matsäck, sedan ska jag nog fördröja lite tid med att skriva mer i min "tips-bok" på jobbet.

Datorn får snällt stanna hos Jessica så blogginläggen kommer säkerligen bli lite mer utspridda framöver.. Tur att man ändå har internet i mobilen fram tills man åker och att det verkar finnas gratis wifi utspritt över SOA :)

Over and out

Av Kim Lagerhem - 7 januari 2012 22:16

Händelserika dagar nu.. Igår startade vi resan från Kungälv till Lövgärdet runt 10.30 och när jag kom fram var det bara att komma igång och packa klart - hade planerat att sova hemma tors-fre för att kunna gå upp tidigt och göra klart allt tills flyttgänget skulle komma men blev kidnappad av Kalle och Jessica som inte hade tänkt riktigt lika logiskt som jag.. Får dock skylla mig själv då jag var för seg där bak i bilen för att märka att vi körde förbi Angeredsbron :P

Jag blev klar med packningen precis i tid kan man säga - möblerna hann ryka en efter en under tiden och det sista fick bli nedslängt i första bästa lediga låda men ska nog hitta allt stabilt nog sen vid behov ändå :)

Stort tack till Jessica, Kalle, Mårten och Emil och ett litet tack till Rickard som svängde förbi och hjälpte till med en låda ;) Då jag hade glömt att skaffa nyckel till grinden fick vi snällt vandra en längre sträcka med allt (och det var inte lite grejer jag samlat på mig heller) så det tog lite tid innan allt var färdigpackat men till slut kunde vi lämna platsen med endast Kungälv-adresserad packning kvar i lägenheten.

Flytten blev betydligt lättare när vi nådde lagret där det fanns såväl hiss som vagnar att leka med. Allt fick plats och vi lyckades till och med skapa en härlig gång i mitten så jag slipper klättra vid hemkomst. Dagens miss var dock att lägga min hostmedicin i ett ytterfack på innebandyväskan - vilken inte var lika hel vid ankomst som vid avfärd.. Fick alltså avsluta flyttandet sittandes på knä på asfalten frenetiskt torkande med papper för att rädda det som räddas kan :P

Idag har vi åkt och hämtat resten av mina grejer, städat lite och lämnat nycklarna till lägenheten så det var sista gången jag besökte Lövgärdet (förhoppningsvis) Har även hunnit med att frysa mitt gymkort så att jag kan sätta igång och träna igen när jag kommit hem :)

Blev till att åka till Ica och shoppa lite mat efter det och sedan åkte paret till släkt för ett födelsedagsfirande medans jag stannade hemma.

Har ikväll lyckats rita klart min sista beställning innan resan, skrivit ut flyginformationen + reseförsäkringskortet + MyDog biljetten tills imorrn, packat en necessär med medicinartiklar och en med toalettartiklar (vilket avslutar packningen till den stora ryggsäcken)

Nu sitter jag här i soffan och kikar på National Treasure filmerna, testar flyg-kudden + ögonbindeln inför resan och skriver på det här underhållande blogginlägget såklart.. Ser även på en sovande Fiona till och från - sötare katt får man leta efter :)

Imorgon väntar hundmässa och gud vet vad för skoj utöver det. På måndag blir det till att fixa P-piller, köpa en ryggsäck till handbagaget och allt annat som jag kan ha glömt att fixa (tror fasen inte att det är så himla mkt kvar..) Nu är det ju bara 10 dagar kvar! Resfebern börjar allt smyga närmre nu :)

Avslutar med att säga att jag inte kunde träffat en bättre kollega med pojkvän här i Götet - ni är bäst!

Av Kim Lagerhem - 3 januari 2012 23:58

Idag masade jag mig ur sängen strax efter 8 för en dusch och lite snabbpackning innan det var dags att åka in och ta vaccinationerna. En spruta, ducoral och ett recept på Malariaprofylax och 770 kr senare var jag på väg vidare.. (Pengarna har dock inte dragits från mitt konto än - de hade problem med datorerna för tillfället så har jag tur kanske de missar dom ;P)

Smet in snabbt på apoteket då jag hade tid över och tänkte att jag lika gärna kunde plocka ner hela min inköpslista i korgen.. Shoppade just då som man helst skulle vilja shoppa - dvs utan att bry sig om kostnaden.. Något som inte var riktigt lika roligt längre när man kommer fram till kassan och får höra att man ska betala 1200 kr haha.. Liiite ångest men wtf, behövde ju grejerna så fick lov att vara så :)

Nu efter att ha jobbat kväll sitter jag framför Eddie Izzard med härlig värk i armen och nojjar över att jag inte får så värst mkt sömn inatt, men jag har iaf packat ytterligare lite till så nuuuu är det inte mycket kvar! Har ju trots allt bara 2 dagar kvar på jobbet så lite sömnbrist kan jag nog leva med - har ju ändå sovmorgon 4 månader framåt sen trots allt ;)

Imorgon blir det Humlans efter jobbet för att betala lagret och få kod o grejer.. Sen blir det säkerligen lite mat med garage-gänget vilket ska bli trevligt värre. Bowling med jobbgänget väntar på torsdag eller fredag kväll så blir nog säkert sen kväll/natt imorgon me för att hinna klart med packningen! Phu..

Av Kim Lagerhem - 2 januari 2012 23:30

Försov mig imorse.. Av någon anledning ville inte alarmet gå igång så vaknade vackert 8.20 och missade därmed den planerade vaccinationen, men hann åtminstone i tid till jobbet :)

Nu ikväll har jag hunnit lite längre i min packning inför flytten, börjar se rätt tomt ut nu vilket känns bra.

Imorgon börjar jag 12 så ska försöka komma upp relativt tidigt så jag hinner packa lite till innan det är dags att åka in för att få till vaccineringen :) Sen blir det nog en sushi som får nöjet att ge mig energi inför en jobbkväll..probably

Känns ändå som att flytten på fredag kommer gå rätt smidigt, har några snälla grabbar som kommer hjälpa till och Jessica har lovat att bära såväl kuddar som ps2-gitarrer - det säger väl allt?

Återstår bara att svänga förbi Humlans och betala skiten så jag får tillgång till mitt förråd också, kan ju vara hyfsat nödvändigt faktiskt..

Hämtade annars ut 2 paket på Willys idag, eller 1 paket och ett vilselett kuvert skulle jag nog vilja påstå.. Kuvertet innehöll mitt efterfrågade Ica-kort och paketet innehöll min efterlängtade beställning från NetOnNet;

+ två minneskort.

Nu börjar det dock bli god tid att gå och lägga mig, gäsparna kommer med jämna intervaller och jag har mycket att göra imorgon! Tack Mårten för lån av kartonger och skjuts, uppskattas enormt :)

Oyasuminasai

A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)