Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Låång båttur till Battambang och Bamboo Train

Av Kim Lagerhem - 18 mars 2012 01:55

Imorse gick vi upp strax innan 6 då vi fått höra att vi skulle hämtas senast 6.30, går ner för att betala vilket tar väääldigt lång tid och sen blir vi hämtade av en fullpackad minibuss vid strax efter 7 :P En kortare tur till hamnen där vi alla får gå av och plocka på oss bagaget, blir påhoppade av folk som säljer baugetter och bananer då det inte ska finnas någon mat på bussen och vi inte ätit frukost än, köper med mig lite just in case.. Kan säga att första intrycket av båten inte är något vidare, man får kliva ner under tak där det sedan är två bänkar mittemot varandra där vi ska sitta ett anta  tiotal personer, extra dålig känsla får man då det trillar in fler lokala än vad som får plats och vi till slut sitter väldigt tätt ihop..


Resan börjar och jag ställer mig en tyst fråga om hur jag ska orka med 7-8 timmar av detta - men i början är det helt okej och efter ett tag börjar folk både hoppa på och hoppa av båten längs med alla flytande byar och hipp som happ efter några timmar blev det hyfsat med space så man till och med kunde sprida ut sig lite :) Området vi åkte förbi var långa vägar bättre än vyerna från slowboaten till Laos men om det var värt 15 dollar mer än buss och 7-8 timmar vet jag inte riktigt.. Fick iaf i mig en halv baugette till frukost och när vi stannade för lunch tog jag väl 3 skedar med enbart ris då jag fortfarande inte var matsugen, det blev lite jobbigt när solen låg på och gassade mot ryggen men annars var resan rätt behaglig (kanske inte om man jämför med våra bättre resor hittils då :P) - vi fick se väldigt mycket folk längs floden och i slutet var det så många barn som hoppade och lekte i vattnet och vågorna så man inte kunde göra annat än längta hem till svensk sommar där man får bada i sötvatten och även svalka av sig ordentligt - vattnet var nämligen varmt, och då menar jag varmt här i floden :)





Till slut kommer vi fram till avstigningsplats där vi sen får börja med att gå upp för en brant trappa, jag som hade lilla väskan på ryggen och matlåda + vatten att bära på får lov att hålla ryggsäcken i ena handen på väg upp, härlig styrketräning där.. Det var dock inte alltför lätt i slutet när det stod ca 10 killar i vägen och viftade med hotell och tuk-tuk skyltar framför ansiktet på en.. Jag har lite svårt för det där när man inte får något personligt utrymme så var en aning irriterad när Emma till slut anlände.. Slutar med att vi väljer en tuk-tuk chaufför som råkar ha en "batmobile" d.v.s en tuk-tuk med batman-logon på :D Det roliga är att jag för ca 2 dagar sen sa till Emma att jag mycket hellre skulle vilja åka i en batman-tuktuk eller liknande när man väl ska åka i en, så jag var nöjd ;) Han kör oss gratis till första hotellet, som jag tror att ca 95% kördes till och där fanns det bara ett rum som kostade 20, men utan AC och varmvatten kunde vi få det för 12.. Haha, nej tack så vi åkte vidare till systerbolaget typ, där fanns det AC rum för 12 eller fläkt för 6 så vi testar fläkt inatt för att spara in lite pengar :) När vi bestämt oss för att stanna gör vi upp med chauffören som heter Mr. Blue att vi ska åka till Bambu-tåget redan denna kväll så 30 minuter senare (efter en alldeles för varm dusch enligt min smak, fanns ingen värmereglering..) så är vi på väg igen.


Resan tar inte alltför lång tid och när vi kommer fram står det små platta vagnar som dom lyfter av och på spåret och väntar, 2 grupper ska precis åka iväg så vi får låna en sits från tuk-tuken av vår snälla chaufför och sen är det bara att punga ut 5 dollar var och ge oss iväg - detta var inte alls som jag väntat mig men åh så mycket roligare! Man sitter alltså på en helt öppen plattform med en chaufför bakom och vi praktiskt taget flyger fram genom buskage och öppna landskap över en gammal räls - det känns lite som en bergochdalbana fast utan bälte och såklart en aning rakare och mindre vertikal resa då ;P Åker en bit och stannar för att ta lite kort på solnedgången innan vi far vidare, hamnar sen vid ett stopp där vi direkt blir omringade av barn och några äldre som vill att vi ska sitta ner, under tiden försvinner vår guide så vi känner oss lite tvingade att köpa något - speciellt när barnen börjar trä på oss armband och ringar gjorda av grässtrån :P


Köper varsin läsk, får en banan och en fläkt som vi gärna använder, köper även en sjal då de var billiga och alla på stället var så gulliga! Barnen var väldigt duktiga på engelska och visar upp lerfigur efter lerfigur som äter upp varandra, de ger oss fler gräs-smycken, varsin gräshoppa som även den är gjord av gräs (cool!) och vi får prata lite med farmor och farfar samt ta kort på alla. Efter en lång stund dyker vår guide upp igen och vi ska börja ge oss iväg, då blir det bråttom för en av flickorna som håller på att fläta ett hårsmycke till mig så får såklart vänta in det innan vi åker igen, en av pojkarna springer före och får sen hoppa på och åka med oss en bit - och pengarna som vi spenderade där kändes väl värda, underbara människor :)


Väl tillbaka i stan åker vi till hotellet och lämnar lite grejer, bestämmer med tuk-tuk chauffören att mötas igen vid 15 imorgon för ett besök till en krokodilfarm + killer caves där det tydligen ska flyga ut hundratals fladdermöss vid skymningen! Detta ser jag fram emot :D Blir sedan en kort promenad för att ta ut pengar och äta middag, Emma börjar må riktigt dåligt så jag får välja restaurang och det slutar med en spaghettirätt för mig. Tyvärr så verkar min magåkomma ha smittat vidare så Emma måste ge sig ut i luften och vänta på mig där.. Tillbaka på hotellet får vi en förslagsrutt till Koh Chang med 5 byten och 5 olika transportsätt som vi får fundera lite på om vi ska välja eller inte :P Låter väldigt äventyrligt om inte annat - haha!


Nu har Emma för längesen slocknat men jag kommer tyvärr inte in på internet så kan fortfarande inte uppdatera på bloggen, ligger nog 5-6 dagar efter nu - menmen, imorgon är en ny dag! Sovmorgon för första gången på riktigt länge och sen blir det en lugn förmiddag i en lugn stad!



Måste invänta bilder för att lägga upp nästa inlägg känner jag, dagen som kommer var hur som helst en av de bästa hittils på resan om jag får säga det själv ;) Mer bilder till detta inlägg kommer snarast möjligt! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards