Alla inlägg den 28 mars 2012

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..


Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det lite kort stretching innan jag får ta på mig lindor och handskar och ställa upp mot en av tränarna, inann dess får jag såklart skuggboxas lite så de får se vilken nivå jag ligger på.. Antar att de blir lite imponerade eftersom de sedan nyfiken tittar på mina shorts och frågar vart Por Promin ligger och vart jag tränat :)


Blir sedan ett antal jobbiga ronder med slag, armbågar, knän och sparkar - får även lära mig en ny teknik; jumping elbow där man hoppar upp och sedan för armbågen diagonalt nedåt mot en pad.

Får ta andningspauser i nästan varje rond och är verkligen helt slut när det börjar litda mot sitt slut, han kollar då lite mindre subtilt hur det ligger till med mina fettdepåer och utbrister att jag bedhöver göra mer situps - säger bestört att musklerna faktiskt finns nånstans därunder ;) Den andra tränaren som tittar på ber mig ställa mig upp och spänna magen så att han kan sparka och visst det kan jag väl ställa upp på; han sparkar sedan några roundkicks mot mina magmuskler och tycker faktiskt att jag är riktigt stark i magen - moahah :P Sen är det dags att följa med till vågen :P Har på något vis lyckats gå upp ca 5 kg sen jag åkte hemifrån vilket jag inte riktigt tycker syns men wtf, de ska försvinna igen! Sen stretchar han mina armar, ben och rygg lite granna innan jag får köra 50 pushkicks och 50 knän mot säck. Detta var faktiskt inga större problem men sen skickas jag upp i ringen för att göra "1000" situps.. Jaha det var bara att sätta igång och efter ca 45 minuter har jag väl hunnit med runt 300 - liiite trött i kroppen :P

Det fick iaf duga, sen var det bara att gå hem för en kall dusch. En av thaikillarna som var där och tränade i slutet av passet frågar mig f.ö vart jag kommer ifrån och när jag säger Sverige frågar han på bra svenska vart i Sverige :D Visar sig att han pluggat i Alingsås i 4 år för 8 år sen så han kan rätt mycket svenska, slutar med att han får tolka när vi ska prata om betalningen då jag fortfarande inte riktigt fattar upplägget på det hela.. :)


Försökte hur som sova lite under dagen men det var på tok för varmt i rummet så slutar med att jag sätter mig på altanen - där det var mycket svalare tills nästa pass.


Då när jag dyker upp vid 16 är det betydligt fler turister där och tränar, slutar med att vi står 7-8 st och hoppar hopprep tillsammans, jag och killarna :P I slutet av detta dyker två tjejer upp som inte riktigt låg på samma nivå som jag gjorde om man säger så :) Men alla som tränar verkar ha varit här ett tag och känner nog de flesta andra som kör. Blir återigen 10 min hopprep - åh vad jag inte gillar hopprep.. - innan det blir lite stretching och skuggboxning framför spegeln.

Sedan delas vi upp i små grupper och jag hamnar med 2 svenska killar som av en slump :P Nu blir det träning med killen jag pratat pengar med och han säger att jag får vara nummer 1 i vår lilla grupp. Bara att sätta igång, kör som vanligt alla tekniker och han pressar mig att vara snabb tillbaka med guarden efter slag, får två sparkar i huvudet innan jag lyckas fatta detta, haha.. Kör en intensiv rond och sen när det är nästas tur går jag på säcken och kör lite tills det återigen är min tur. En rond till med liknande övningar, måste måste verkligen få upp reflexen att blockera sparkar med benet och inte med armen - har lite issues där..


Efter denna rond frågar de om jag skulle vilja sparra lite, jag säger att joo det kanske jag kan göra :P En rond till säger de iaf, så blir lite mer säck och en omgång till med coach som lämnar mig något trött i benen..

Efter detta kommer den yngste tränaren fram till mig och frågar om jag vill sparras, jag frågar mot vem och han pekar då upp i ringen mot 5 unga thaikillar - jamenvisst, ofcourse :P Sätter på mig chins och kliver upp, har ingen aning om vem jag ska möta innan en av de minsta stiger fram och vi hälsar. Inser att jag måste vara lite the center of attention på gymmet just nu men vafan, detta skulle bli intressant.. Har väl helt okej blockeringar av hans slag och lyckas få in ett par träffar med framför allt sparkar men benen är nu så tunga att jag inte alls kan få upp dom för att blockera sparkar - vid ett tillfälle står grabben och matar höger, vänster spark säkert 10 gånger om utan att jag kan göra ett dugg för att förhindra det :P Vid sidan om ringen står coach och pratar med mig och försöker få mig att jabba och röra på mig.. Som om :D Efter en jobbig rond går jag ner för att hämta vattenflaskan, en annan svensk kille kommer då fram och frågar om jag varit här länge.. Svarar att det är första dan på gymmet men att jag kört lite innan, han svarar då att han allt tänkte att jag måste ha kört tidigare eftersom ingen tidigare har varit uppe i ringen och sparrats första dagen :P


Får efter den korta pausen gå och hämta handskarna för jag får sen fortsätta sparras med coach - både lättare och svårare då han är sjukt snabb och hinner få in både slag och sparkar innan jag hinner reagera men jag har lättare att ta i med honom så får in lite träffar jag med.. I slutet går vi in på clinching mest för att jag är så satans trött och det är ju inte det lättaste heller.. Vi står där och brottas ett tag och jag gör mitt bästa för att få ner hans huvud (som sitter som ett skruvstäd i vertikal position) - lyckas få in några bra knäträffar men flyger emellan det runt lite som en trasdocka med huvudet bugat som en tjänare - tar dock ett bra tag innan han får ner mig på mattan :)

Gör sedan om detta efter lite vila och jag har för nån minut ny energi i benen, men denna varar ju inte länge utan står snart med huvudet bortvänt, skrattandes när han slår på mig och försöker putta bort honom.

När jag sen står och dricker o vilar kommer yngste tränaren fram till mig med fightingstance (17 år...) och börjar boxas, jag är inte den som bangar för en fight utan boxas tillbaka och blir såklart lite clinching mot honom också, gillar det träningssättet (iofs aldrig fel att få brottas med vältränade killar ;)) men ganska snart nog ligger jag återigen på mattan och har förlorat ronden..


När jag sen går bort för att stretcha lite beordrar coach mig upp i ringen för mer situps - 300 st.. Om jag vill tappa 3 kilo måste jag göra situps varje dag.. :P Det gick väl an och det är bara att börja - det jobbiga är att det kommer så sjukt mycket mygg vid det laget så jag spenderar min tid med att göra situps och försöka slå ihjäl alla myggor innan dom sticker mig samtidigt - simultanförmåga på hög nivå!

Småboxas sen lite med coach efter betalningen - betalade för 7 pass, 1600 tbh - på väg mot utgången och säger att vi ses imorrn bitti!


Den planen sprack dock rätt rejält då jag på kvällen vid läggdags har väldigt ont i stortån och morgonen därpå måste halta mig fram.. Vill jättegärna gå och träna men det kommer ju inte gå så får lov att ta en vilodag.. Blir stranden på förmiddan men dock utan sol så är tillbaka vid 11 för att vänta in Emma som är och dyker, blir en lunch - rissoppa som var riktigt god - sen går vi tillbaks till stranden och lägger oss i solen i typ 2 timmar :) Tokvarmt så det är otroligt skönt att bada - lite för långgrunt för min smak dock då det tar sån tid innan man kan doppa sig :P


Hoppades på tillfrisknande i tån tills eftermiddagspasset men icke sa nicke, bokar istället in en fisketur till senare för att fylla tiden med något.. Vi går och köper lite frukt och vatten och ger oss sen tillbaka, i rättan tid då det nånon minut senare börjar ösregna. Vi sitter då på altanen och tittar på regnet, äter frukt och bara tar det lugnt ett tag.


17.30 är jag sen nere vid bokningsstället för att hämtas till fisketuren, får vänta i 20 min innan någon dyker upp och sen får jag åka själv i hans pickup ner till hamnen, där får jag sätta mig och vänta en liten stund innan han återvänder med spön och vi kan gå på båten - får klättra igenom två större båtar för att ta oss till vår och den är betydligt mindre än den förra fiskebåten vi var på men det kan ju vara mysigt :) Det visar sig sen att det bara är jag som ska med turen så det blir jag och 3 thaigrabbar som ger oss iväg :P Vi agnar idag med levande bläckfisk - kan säga att killarna fick agna kroken åt mig.. Första fångsten står en av killarna för innan vi åker vidare till nästa ställe, då börjar det redan bli mörkt och vi har tänt gröna lampor ut i vattnet på bägge sidor av båten, efter ett tag utan direkt napp för mig - bara smånapp och större som inte fastnar - får en av killarna nått större på kroken som han börjar veva upp - han säger sen åt mig att komma dit och ta över och är väl lite nervös inför att tappa bort den när det är han som fick den :P Får veva och dra och den är rätt tung, till slut närmar den sig ytan och kaptenen står med sin krok och försöker få tag i den, slutar såklart med att den hoppar upp över ytan och vi får se en ca meterlång baracuda på andra sidan linan :D Meeen.. Såklart så sliter den sig i det tillfället så ingen fisk upp på båten :(

Innan dess har jag dessutom fått napp som lyckats simma in under stenar så vi fick kapa linan och göra nytt för mitt spö..


Under tiden vi har spöna i sitter killarna vid relingen och fiskar bläckfisk - bra att de kan fylla på betesförrådet :P

Efter ett tag får en av killarna upp en liten barracuda som fastnat av eget bevåg i ett av de fastsatta spöna.. Jag sitter kvar utan fisk på min sida och börjar få ont i ryggen.. Till slut får jag ett riktigt bra hugg i linan och rycker till - och ja denna gång är det något stort som faktiskt fastnat, lillkillen kommer springandes för att hjälpa mig där jag står och försöker få upp den, men tyngden är extrem och jag hinner inte ens veva något för att jag kämpar så med att få upp spöt och försöka kommunicera med honom som står bredvid och försöker säga åt mig vad jag ska göra på knacklig engelska.. Slutar med att popp - så går linan av. Damn! Jag som var så sjuukt nyfiken på vad det där var för fisk, helt klart den tyngsta jag någonsin fått på kroken - rolig upplevelse men synd att man inte fick upp något :)

Var väl tillbaka vid 12.30 eller så sen var det bara att däcka..


Imorse har jag fortfarande ont i tån - ingen träning... Tiden börjar rinna iväg, vi har tänkt åka vidare på lördag vilket lämnar plats för 6 pass till, har 5 kvar som jag inte utnyttjat, måste alltså börja träna senast imorrn bitti och sen köra alla som hinns med :S I värsta fall tejpar jag tåhelvetet och hoppas på det bästa :D


Nu blir det nog stranden, ta de lite cool ett tag innan lunch 8-) Over and out!

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards