Direktlänk till inlägg 18 mars 2012

Angkor, magsjuka och poolhäng

Av Kim Lagerhem - 18 mars 2012 01:28

Ligger fortfarande så pass mycket efter så blir kanske lite konstigt att läsa i nutid men det får helt enkelt bli så :P Snart nog är jag ifatt ska du se, den som väntar på något gott ;)

Så alltså; Andra dagen i Siem Riep:

Igår vaknade vi strax innan 7 efter att ha sovit överraskande bra med två fläktar istället för AC, gick ner och beställde frukost - som i sin tur tog ca 45 min att få in så när vi väl ätit färdigt var vi lite sena till tuk-tuken.. Möts upp av en yngre version av killen vi träffade dagen innan och blir lite förvirrade när han frågar om vi inte minns honom, kommer sen fram att han är bror till förra killen och att han blir vår chaufför för dagen. Sätter oss och påbörjar resan mot Angkor och börjar med att köpa en endagsbiljett - något som gick väldigt smidigt, de flesta köade för flerdagarsbiljetter. Sedan stannar vi för att planera upp rutten och för att få stanna till solnedgången behöver vi tydligen betala 3 dollar/person mer, men lyckas deala till oss den stora rundturen istället för den lilla för samma peng så kändes helt ok!

Första stoppet blir Ankor Wat och måste säga att t.o.m jag som inte är ett big fan av tempel blev lite lyrisk över hur häftigt detta bygge är, promenerade bland pelare, gångar och höga trappor och såg framför mig grymma photoshoots med någon modell här - något som jag bara kan drömma om att få tillfälle att göra i framtiden! Åkte sen vidare till Ta Prom som användes till inspelningen av Tomb Raider, kan inte påstå att jag kände igen någon scen som kopierad men stämningen var definitivt densamma och det var riktigt coolt att få gå omkring i ett raserat tempel som är omgiven av djungel och solen leker mellan trädgrenar för att skapa en mystisk stämning!

Såg ytterligare 2-3 tempel efter det men vid det laget har jag börjat må riktigt illa och hettan gör inte det hela lättare.. Vid det sista templet som tydligen skulle vara det näst största efter Ankor Wat sätter jag mig till slut vid en fönsterglugg och väntar på Emma och försöker vilaupp mig lite. Under tiden som Emma är borta och upptäcker templet stannar säkert 4-5 kineser och tar kort på mig med såväl stora som små digitalkameror - en kille ställer till och med upp stativet och frågar, tar några kort och visar sen upp ett för mig och utbrister: beautiful! Haha, sånt där kan helt klart göra ens dag och kändes lite roligt att bli fotat på det viset.

Efter detta blir det lunch för Emma och guiden - jag har för längesen gett upp tanken på mat utan försöker istället få i mig lite vatten, törstig som jag är så blir magen nästan sämre utav detta tyvärr. Efter detta bär det av till nästa tempel där jag dessvärre känner att jag måste ge upp, planerar att han ska skjutsa hem mig medans Emma går runt lite men är han snabbt besöker toaletten så känner jag mig svimfärdig och får andnöd så Emma bestämmer sig för att snällt följa med mig hem. Resan känns olidligt lång, stannar ändå ganska snabbt för att köpa kallt vatten att kyla ner en sarong med - denna lindar jag runt huvudet för att försöka svalka lite.. i slutet får jag dock extrem magknip och har stor lust att hoppa ut ur tuk-tuken i farten i ren desperation, får snabbt känslan av att jag måste spy och mycket säkert, blir tvungen att luta mig över kanten innan Emma hinner be honom att stanna till vid kanten...

Efter detta har magknipen lugnat sig lite och vi återvänder till hotellet. Väl där stöter vi helt oväntat på Hollie och Jodi som precis anlänt - hur liten är världen egentligen!? Jag fixar dosan till ACn, köper med mig en cola till senare och ger mig upp på rummet. Emma lämnar mig för att åka tillbaka efter att ha kollat så jag skulle klara mig och sen masar jag mig in i duschen där jag sedan sittandes försöker svalka mig - vattnet är dock inte kallt nog så slutar med att jag häller vatten från flaskan över mig innan jag sen däckar på sängen med ACn inställd på lägsta temperatur. Försöker sedan dricka lite klunkar vatten och cola eftersom jag är så satans törstig men får inte behålla någonting utan blir några vändor till toaletten..

Framåt 18 (var hemma 14) så försöker jag med lite avslagen cola då jag börjat få lite sug igen och till min stora gläde får jag behålla den + lite vatten, strax därpå kommer Emma hem och eftersom hon ska iväg till brölloppsfesten följer jag med ner och provar på en smoothie + lite glass vilket jag också får behålla. Men det är dock det enda jag fått i mig på hela dagen så vidare mycket energi har jag inte.. Blir tv resten av kvällen där jag halvt slumrar och halvt tittar innan jag till slut somnar runt 21. Vaknar till när Emma kommer hem vid 2-tiden och somnar sen om stabilt igen.

Imorse vaknade vi runt 8 och jag mår mycket bättre i magen, så vi går ner till poolen och tar två stolar och jag beställer in yoghurt med musli och frukt som visar sig vara välbehövt. Blir sedan ett par dopp i poolen + lite solning innan jag drar mig tillbaka till skuggan och spenderar resten av förmiddagen där då det helt enkelt blir för varmt :P
Lunch vid 12.30 och var faktiskt riktigt gott att få i sig lite ris och grönsaker (startar smått), innan vi återvänder för att ligga lite vid poolen igen! Nu har vi precis varit uppe på rummet och duschat, jag har fått på mig klänning för första gången på resan - en jag köpte första kvällen här i Siem Reap och snart ska vi ge oss ut för att äta middag och kika runt stan lite :)

Här har vi bovarna i dramat från förra inlägget btw ;)

Blev till att boka båt till Battambang från hotellet så imorgon avgår bussen mellan 6-6.30 - hoppas på att det finns frukost att köpa vid båten :P Efter att ha gjort detta tog vi en promenad till den restaurang vi kikat ut innan, där blev den en fried rice med ägg som jag knappt kunde få i mig, vet inte om magen fortfarande är orolig men någon varm mat var jag inte sugen på iaf.. Gick sen och tog en liten promenad, köpte myggspray och lite smått o gott på apoteket (där det såklart fanns AC!) och sen köpte jag massa nötter inför morgondagens 7 timmar på båten. Väl hemma igen har jag packat väskan och sedan satt mig för att sortera resten av bilderna inför blogg och facebook - ligger så långt efter så jag inte hinner med alls nu när man inte har internet på rummet :P True Grit har precis tagit slut och jag fortsätter nu med Star Trek innan jag slocknar - återstår att se när Emma kommer tillbaka från sin löptur, jag hade tänkt hänga på idag men med ett tungt huvud efter dessa två dagar var det ingen vidare ide.. Får ladda batterierna och komma tillbaka starkare :)