Direktlänk till inlägg 25 februari 2012

Easy Riders dag 1

Av Kim Lagerhem - 25 februari 2012 01:28

Efter att klockan ringt 5.30 och jag efter snabbt övervägande bestämt mig för att strunta i soluppgången och sova ett tag till gick jag istället upp 6.40 – ca 20 min innan vi planerat att vara på väg till frukostätningen.. Något som vi istället gjorde ca 7.20 Frukosten var som vanligt väldigt god, blev både omelett och yoghurt/musli/frukt för min del men vi var något stressade när vi 15 min innan vi skulle möta ER inte fått in frukttallriken än..

 


Var på väg hem med raska steg med sisådär 6 minuter till godo, väl framme vid hotellet står våra motorcyklar med förare där och väntar redan så vi springer snabbt upp på rummet och bär ner sakerna – tur att vi var färdigpackade redan :P Blev sedan lite surrning av packning, presentering och sedan en snabb fotografering innan vi gav oss iväg på vårt äventyr!

  


Oerhört underbart att få susa fram på en motorcykel, är lite smått kär i det sättet att resa efter den här dagen. Vi började med en kort tur genom staden och stannade sedan för att kika på hur de gör rispapper (som används till bl.a vårrullar) De arbetar 8 timmar om dagen och gör ca 2000 papper under den tiden, hyfsat
imponerande :P


 


En stund senare gör vi ett kort stopp för lite förfriskningar där vi passar på att prata lite och även fotografera en ko eller oxe eller vad man ska kalla kreaturet – ser ut som en ko fast med en puckel och mängder av lös hud på halsen.. Så kanske blandning av ko och gnu?


Efter det åker vi en längre tid ut ur stan och ger oss ut på bergsvägen uppåt, stannar några gånger på vägen – vid 500, 800, 1500 m åtminstone och tar kort på utsikten, kikar på lite vattenfall, spelar fotboll med en petflaska på vägen, skämtar med killarna (eller snarare tvärtom), får lära oss massa vietnamesiska som slinker ur skallen lika snabbt – det som hunnit fastna är hur man säger ”Lets go”, ”Hello” och ”Thank You”.. Min guide ”Heeh” lärde mig även ”You’re welcome”, ”You’re crazy” och lite annat som jag inte ens vet vad det betyder :P






Lunchdags efter det, först lärde Emmas guide ”Hai” oss hur man spelar kinesiskt schack – något som definitivt var ännu svårare än det ser ut.. Sedan beställde de mat åt oss, ris med kyckling, biff, ägg och grönsaker =
mycket smakfullt och tillfredställande :)

Stannade sedan snabbt till vid ett boende för arbetare i området, häftig byggnad kan man säga! Jag blev sedan lite lyrisk över att molnen var så mörka i kontrast med solen vilket visade sig bra på bild, när molnen dock blev mörkare
och mörkare kändes det som att jag ganska snabbt ville under skydd med tanke på just kära kameran och risken för regn som överhängande låg i luften :P







Efter de första dropparna stannar vi vid vägkanten och drar snabbt på oss lånade regnkläder – vi såg otroligt coola ut i dessa måste jag säga.. Men kändes tryggt för utrustningens skull iaf :) Vi kör sedan igenom ett större oväder med både blixtrar, åskdunder och spöregn – något som jag lyckades fånga lite granna på videokameran. Kan säga att kamera + väska klarade sig torra, likaså mina kläder – skorna och nedersta delen på byxorna var dock ganska genomblöta..



När det slutat regna – eller snarare när vi kört igenom det – stannar vi till vid massor av växthus, Dalat är tydligen känt för sina blommor. Efter det stoppet tar vi av oss regnkläderna och beger oss till Dalat Trainstation som funnits i ca 10 decennier berättade han, riktigt gammalt ånglok som vi fick kika på där.


Efter det styrde vi kosan mot ”Crazy House”, något som påminde om såväl lustiga huset som Alice i Underlandet – kul att se hur dom lyckats bygga på detta sätt och fick lite inspiration till framtida inredning ;P




  

Väl klara där begav vi oss till hotellet för att lämna av alla grejor, vi bor riktigt fint i ett stort rum med första badkaret på resan och sjukt bekväma sängar!  När vi dumpat av alla grejor tog vi en promenad ner till marknaden som helt klart dominerades av jordgubbar, var inte så jättemycket att kika på för oss turister så gick en
vända och begav oss sedan tillbaka för att hitta ett fik eller så att fördriva lite tid på.



 


Gick även en bit för att försöka lokalisera ett apotek att köpa ngt för min växande visdomstand som gör ont som fasen till och från nu men någon tur hade vi inte med detta.. Känner att jag har tur med mina skavanker just nu – infektion i magen, problem med ljumsken, har fått ett myggbett  på benet som jag helt klart är allergisk mot då det är rött, svullet, varmt och rejält smärtsamt vare sig jag stöder på benet eller ej och nu även tanden som jag inte skulle förvånas över skulle kunna leda till en inflammation i tandköttet – haha, känner mig så levande ;)

Hittade hur som ett fik där jag köpte mig en jordgubbslassi innan vi återvände till hotellet för lite lugn och ro innan det var middagsdags, höll på att somna innan vi skulle gå – sjukt trött av någon anledning men strax innan 7 gick vi iaf ner till Lobbyn och mötte upp guiderna som sedan tog med oss till en lokal restaurang där vi fick sitta på små
barn-plaststolar med bord. De fixade in mat, började med en tallrik biffkött med grönsaker som han stekte på en stekplatta på bordet, fick även in tomater och gurka, pommes, friterad tofu och när vi trodde att vi var klara kommer soppkastrullen fram där vi får koka nudlar, grönsaker och vad jag tror var kyckling och äta av – efter mängder av påfyllning från våra värdars sida är vi proppmätta och måste tacka nej till fortsatt servering – killarna sitter själva och äter ca 1/3 av det vi får i oss och dricker ”happy water” dvs risvin och öl :)

 

Efter ca 2 timmar är vi sedan tillbaka på hotellet efter en kort promenad från restaurangen där vi fick se Vietnams svar på Michael Jackson dansandes mitt i gatan till en boombox, sen tyckte Hai att vi skulle ta en taxi
sista metrarna upp till hotellet för att han var trött :P Kom överrens om att ses 8.30 nere i Lobbyn imorgon för en
frukost innan vi far vidare – vad som står på schemat imorgon återstår att se – men roligt kommer vi definitivt att ha! Nu är det sovadags :)

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards