Alla inlägg under februari 2012

Av Kim Lagerhem - 20 februari 2012 13:35

Okej, har några dagar att komma ikapp med..

I fredags blev det en lugn återhämtningsdag för min del då jag hade dragit på mig en rejäl solbränna under mina timmar på stranden. Efter frukost tog Emma en långpromenad medans jag gick till Wifi-cafet och surfade lite, läste vidare i boken och drack en jordgubbslassi - MUMS!

Vid 14 skulle vi åkt iväg med jeep till sanddynerna i ett par timmar men jag skickade iväg Emma för att be att få pengarna tillbaka för min del då jag inte skulle kunnat haft roligt bland sol och sand med brännan så lyckades få hälften tillbaka och istället tog jag en liten promenad (i blåst o moln vilket var skönt) och sen blev det lite film på rummet, kall dusch och sen sitta lite till på cafet innan Emma kom tillbaka och vi kunde gå och äta middag.

På lördagen gick vi upp relativt tidigt och åt frukost för, Emma tog återigen en promenad och jag satt kvar på wifi-cafet och laddade ner lite filmer. Vid 10 gick vi och spelade minigolf vilket var superskoj även om banorna var lite halvsvåra på sina ställen :P Tropical Minigolf hette det och ligger väldigt nära centrala Mui Ne - hur man nu räknar vad som är centralt och inte.

Efter det la sig Emma på stranden en timma medans jag gick till lunchrestaurangen och tog en shake och läste lite innan hon kom dit för att äta - hon tog f.ö halva stranden med sig då hon var crazy nog att bada i höga vågor där man alltid hamnar rullandes på havsbotten :P

Vår favvorestaurang - Coco café

Carbonara :)

Fried Rice - supergott!

Efter lunch - där jag åt en god carbonara och dessutom köpte med mig en lunchlåda med fried rice - var det bara att vänta in bussen som skulle komma.. Som alltid lite småsvårt med kommunikation vilken buss som gäller o.s.v och såklart trängsel vid dörröppningen då alla vill ha sittplatser tillsammans med vännen/partnern. Vi lyckades iaf sno till oss två bra platser och sen var det bara att tagga för 5 timmars resa - något som inte var något problem för mig.. Jag läste ut boken, åt min lunch, kikade på senaste Twilight på datorn och lyssnade sen på musik så resan gick fort!

Väl framme var vi dock lite sena så vi hade 10 min på oss att ta oss till hotellet för att ta emot samtalet från Easy Riders - något som vi inte hann fram till.

Hotellet är iaf hur bra som helst - Hanoi Hotel (ligger några hundra meter rakt upp från stranden nära restaurang/barområdet) där vi har en fungerande AC, bra toalett och dusch, tv med bra kanaler, bekväm säng och otroligt vänlig personal - de hjälper till med allt, ger en tips på saker att göra etc, känns familjärt :)

Första kvällen tog vi bara en kort promenad runt området och åt middag innan vi återvände för att sova rätt tidigt.

Igår gick vi upp runt 8 och åt frukost innan vi tog en promenad på ca 5 timmar runt stan för att se lite olika platser - småregnade under en stor del av tiden vilket var skönt - men lite jobbigt för kamerans skull.

Sista timmen spenderade vi nog åt att leta efter en restaurang - norra delen av Nha Trang är inget att rekommendera för att äta, shoppa eller dylikt - gör det i södra delen!

Under dagen blev vi förföljda av Easy Riders förare som ville att vi skulle boka med dom - fick förklara gång på gång att vi redan hade bokat.. Kommer btw vara något liknande som vi hoppar på om några dagar ;)

Köpte även vykort av en krigsskadad - eftersom vi ändå behöver detta så kan man lika gärna bidra till någon behövande :)

Efter lunchen tog jag en dusch och vilade musklerna lite medans Emma kikade vidare efter ngn fisketur eller liknande. Senare på eftermiddagen gick vi ut igen för att fråga efter en booze cruise som ska finnas här i stan, blev då tillfrågade av en kille på motorcykel - igen - att prata om Easy Riders.. Fick förklara vår resa och priset och han tyckte att det lät som ett konstigt upplägg, till slut hade han övertalat oss att följa med till kontoret runt hörnet så vi hoppade på därbak bägge två och körde runt huset. Väl där förklarade han vidare att efter Hoi An är det bara motorväg vilket inte är något som man åka med dessa på eftersom det inte finns mkt att se längs vägen, han rekommenderade iställlet att ta en 6dagars tur till Hoi An via omvägar för att se så mycket som möjligt och sen kunna ta bussen till Ha Noi istället. Han skulle dessutom bara ha 60 USD/dag så det slutade med att vi bokade med honom istället, kändes inte alls roligt att behöva avboka med någon vi haft kontakt med så länge och så nära inpå men i sådana lägen får man lov att vara lite självisk..

Blev pizza till middag för första gången på resan och sen gick vi till en bar och tog några öl med en engelsman vi träffade på plats - kom hem runt 12 och somnade nog när huvudet nuddade kudden :P

Imorse gick vi upp vid 7 för att hinna äta frukost innan vår båttur som vi bokade under gårdagen, blev upphämtade 8.30 och tog en kort tur till hamnen för att sedan kliva på en båt med ca 25 st andra turister och ge oss iväg till några öar.. Blev snorkling och hoppa ett par gånger från båttaket, sen lunch på båten - riktigt god buffeliknande mat som dock var lite frustrerande då tallrikarna framför oss var länsade och det fanns hur mycket mat som helst längre bort på bordet som ingen åt av... Ville ju inte direkt ropa och be dom skicka över det så fick lov att äta lagom mycket :P

Efter avdukningen blev det liveband med uppträdande och karaoke - sjukt roligt och fick några bra videos av detta. Sedan bar det av mot sista ön där vi gick iland och la oss i varsin solstol i nån timme och småsov innan vi begav oss tillbaka till hamnen. Guiderna var som alltid halvt galna - dansade, sjöng, flirtade med folk och var allmänt larviga och härliga :) Väl tillbaka i hamnen fick jag en hand att hålla i för att komma av - en hand som sedan inte släppte taget på ett tag - en hand som hörde till Vihn eller "Ladyboy" som spexat hela dagen framför oss :P Vi fick ett foto med honom och några pussar på kinden och i minibussen på väg tillbaka satt han mittemot och sjöng på Små Grodorna, läste min handflata (fick såklart en puss där också för att linjerna såg bra ut), pratade och flirtade innan han skulle gå av - då fick jag skriva på en lapp vad låten han kunde på svenska hette - haha, rolig kille :)

Väl tillbaka blev det en snabb dusch, sedan gick vi till Easy Riders-killen för att få råd om var Emma kunde köpa en ryggsäck - slutade med att han och hans kompis skjutsade oss till en annan del av stan där de sålde sådana och sedan tillbaka igen efter inköpet - så härligt vänliga människor det finns här!

Efter det tog vi en middag på vår frukostrestaurang - ägaren där hör även han till ER och han visade foton och gästboksinlägg från tidigare svenskar - han kunde även gissa sig till vad vi ville äta och dricka (tydligen liknande smak vi svenskar som besöker Vietnam) :P

En liten promenad till där vi köpte med oss lite frukt hem och nu sitter jag här framför Spindelmannen och Emma är ute och joggar som vanligt.. Imorgon ska vi dock gymma så då får jag min träning också :D Wee!

Långt inlägg nu, ska försöka uppdatera lite oftare framöver (förutom under ER resan då såklart) och hoppas ni överlever läsningen den här gången ;)

Av Kim Lagerhem - 17 februari 2012 04:58

Onsdag morgon vaknar vi upp runt 6.30 och gör oss iordning för att gå och möta upp Kim Chi och hennes man för lite frukost. De kommer lite sent inåkandes på en moped pga trafikkaoset som alltid råder i staden, Kim Chi hoppar av och pratar lite med oss medans han åker vidare för att hitta ett frukostställe. Till slut går vi runt hörnet till en Pho-restaurang (en slags soppa som de äter till frukost här) där vi sätter oss och beställer vad vi vill ha. Alla beställer in biff utom jag som vill testa biff-köttbullar :P

Maten är jättegod och vi har trevligt under måltiden, får visa på en karta vart i Sverige vi bor och de ställer frågor och svarar på våra frågor. Vi får absolut inte betala för maten för den vill Kim bjuda på, sedan bär det av i en taxi med henne mot stadens zoo som vi har missat att besöka, stannar utanför ett palats lite snabbt för att ta bilder innan vi fortsätter.

Väl där blir jag som ett barn på julafton och vill genast springa iväg med min kamera för att fota alla djur, blir därför lite frustrerad på långsamt tempo och fördröjningar men till slut kommer vi runt på en bra runda och får se nästan alla djur. Roligast har jag definitivt inne på reptilavdelningen där jag fick några riktigt bra bilder på ormar och ödlor. Måste måste måste skaffa mig ett bra makroobjektiv, blir nog en snabbis in på MBK för att titta på det när vi passerar Bangkok :P

Vi får inte heller betala inträdet eller taxin så vi börjar känna att hon nästan är för snäll mot oss :)
Efter promenaden går vi hem till henne för att möta upp Cao Tang (som jag tror han hette) och fika lite, de bjöd på riskaka, mandariner, öl och the innan  jag börjar bli småstressad över att vi ska checka ut inom 15 min.. Kim som såg det på mig fixar till slut en taxi som dyker upp direkt och vi hinner hem till hotellet några minuter sena - inga problem där dock! Hemskt trevligt par som vi kommer hålla kontakten med då Cao har planer på att resa till Stockholm och gärna vill träffa oss då.

Efter utcheckning lämnar vi våra ryggsäckar i lobbyn och går iväg för att hitta något wifi-fik att sitta på en stund, går runt en stund men stannar sedan till på ett bageri där vi sedan stannar och äter lite lunch i form av en pizza-slize. När klockan börjar närma sig 13.30 går vi ner och jag köper med mig en banankaka och en doughnut (sjukt goda) innan vi beger oss ut för att leta matsäck.. Fastnar vid ett fruktstånd med en väldigt trevlig dam där vi köper varsin överfull låda med blandad frukt innan vi smiter in på en småbutik där jag får med mig lite kakor också :P Blir upphämtade av bussen lite senare och är nästan först på vilket betyder att vi får välja platser, spelar dock inte så stor roll då det inte finns några "extra bra" platser.. Resan var dock bekväm de kommande 5 timmarna som innehöll två korta stopp och vi hann fika, bestämma oss för att Emma kommer till Götet i sommar så vi kan besöka Liseberg och att jag ska besöka henne till vintern och åka skidor/snowboard/snöskoter/pimpla fisk och gud vet vad - ser fram emot det! ;)
Läser även en bra bit in i min nuvarande bok och lyssnar sedan på bästaste musiken sista biten.

Börjar tro att mitt psyke inte riktigt är gjort för att gå runt med 20 kg packning i kvav hetta och leta hostel.. Just som vi hade bestämt oss för att ta ett finare hotell med pool i brist på annat fick vi tips från några engelsmän som passerade att det fanns ett billigt en bit bort så vi försöker oss på att hitta dit..
Med en halvdan beskrivning från killarna börjar vi traska upp för en brant backe där vi svänger in på varenda tvärgata som bara slutar i återvändsgränder så till slut är jag rätt irriterad och vill bara slänga av mig packningen.. Till slut hittar vi dit och jag kan inte påstå att jag är särskilt imponerad men vi tar det för en natt trots allt - tänker att en dusch kommer pigga upp mig men icke - den fungerar inte så i frustration häller jag vatten ur hinken över mig för att svalka ner kroppen lite.. Det funkar väl helt okej och värden lyckas sedan få igång vattnet :P
Väl nere på gatan igen runt 20-21 för att äta middag möts vi bara av stängda restauranger och tänker - wtf, har ingenting öppet? Endast några dyrare barer har öppet och där känner vi inte för att äta så slutar med att jag köper en baguette och lite ost för att få i mig nånting alls.. Rummet var även tokvarmt och det var öppet ut så vi misstänkte att myggbetten skulle hopas under natten så försöker så gott det går att få upp ett myggnät runtomkring mig, något som slutade med att jag fick ha det liggandes på mig - inte så värst bekvämt i den värmen...
Första kvällen/natten i Mui Ne var alltså inte den bästa :P Vi lyckades dock boka in oss för nästkommande nätter på ett lite fräschare hotell vid huvudgatan för samma pris så när vi vaknade vid 8 imorse gick vi direkt ner dit för att checka in - fick då väcka en sovande kille då personalnärvaron i övrigt var obefintlig. Han ringde runt och lyckades sen fiska fram en nyckel åt oss så vi kunde släppa av alla grejer. Gick sedan två snäpp ner på gatan för att äta frukost innan vi letade oss ner till stranden - vilket inte var det lättaste för den delen.. Man kunde bara komma ner genom att gå igenom något fint strandboende eller en strandrestaurang så vi hade svårigheter att hitta något som inte kändes olagligt att passera igenom :P

Väl nere på stranden var vi nöjda och kunde lägga oss i solen lite - första doppet i havet blev det såklart och det var underbart varmt i vattnet.

Efter några timmar var min hud dock mindre nöjd och vi gav oss iväg för att äta lunch, hittade en superbra restaurang där vi åt fried rice innan vi gick tillbaka till hotellet för en dusch och lägga lite aloe vera på min solbrända kropp.. Tog det lite lugnt ett tag och satte oss sedan på ett wifi-cafe och slappade någon timme.
Middag på lunchrestaurangen och det börjar helt plötsligt spöregna, inga problem så länge man sitter under tak så det var bara lite mysigt :) Gick sedan och kikade på lite kläder, köpte lite mer småmat/matsäck + ett nagellack innan vi satte oss på en bar och tog det lugnt med lite efterrätt. Nu är Emma återigen ute och springer och jag sitter i vårt bastuliknande rum och tittar på Season of the witch - hade uppe en kille från receptionen som kikade på vår AC som inte verkar funka, den är på och rör sig men något kallare blir det inte så antar att vi får en jobbig natt återigen - är nog närmre 25 grader här inne.. Imorgon blir det sovmorgon och en lång frukost och säkerligen lite wifi-cafe innan vi vid 14 åker med en liten jeep-tour till sanddynerna och lite annat och blir borta till 18. På lördag går vår buss vidare till Nha Trang vid 13.30 så innan dess blir det nog liiite mer strandhäng (hoppas på att min hud har hunnit återhämta sig tills dess) I Nha Trang väntar ett bokat och betalt boende på oss så det ska bli skönt att slippa bli grinig på stackars Emma efter den här bussresan :P Köpte idag Jordgubbs/yoghurt-bars + Nutella som jag planerar att köpa bröd till inför resan så jag får i mig något gott (och kanske mindre nyttigt men det ger jag blanka fan i) ;) Hoppas på en bra film efter denna så jag kan få lite tröst i att det är så förbannat varmt här inne B-)

Ciao

Av Kim Lagerhem - 16 februari 2012 11:33

Luang Prabang:
Riktigt mysig stad med lugn stämning och mycket att se.

Nightmarket är ett måste att besöka för att se på de mängder med stånd som ställs upp, ett tips är även att äta middag på buffét-marknaden en bit in på en gränd där man kan köpa allt från kött till vårrullar enskilt och sedan ta sig bort till buffén där du får fylla en tallrik med allt från nudlar och ris till märkligare maträtter för bara 10.000 kip.

En maträtt som du bör testa på när du är här är "Lao Barbeque" där men själv får tillaga nudlar, grönsaker, ägg och eget val av kött över en fonduegryta. Bästa restaurangen för detta ligger på andra sidan bambubron - någon mer vägbeskrivning behövs inte :)

En bar att besöka är Utopia där du kan dricka öl och drinkar, socialisera med mycket olika folk, spela beachvolleyboll, se på roliga/coola filmklipp på storbildsskärm och bara ha en allmänt underbar kväll.

Bowlingen är också en rolig sak att göra när barerna stänger, 20.000 kip/person för ett spel och stämningen i hallen är hög efter några öl i kroppen!

Vill du ha en enkel/billig frukost eller lunch kan du även bege dig bort till hörnet där de säljer baugetter med olika pålägg - otroligt goda och väldigt smidigt om man ska på utflykter!

Ett roligt utflyktsmål att besöka är de olika vattenfall som finns - på det största som vi besökte fanns det sjukt många etapper med turkost vatten och även basänger där man kunde bada + svinga sig från rep från träden.

En annan sak man bör testa på när man ändå är i Luang Prabang - där det är lättast att göra detta - är att gå upp vid 6 och vara med och ge mat till munkarna, eller se på när andra turister/lokalbefolkningen gör det.

Vang Vieng:
Tubingen är såklart ett måste, men vill varna dig om att du inte kommer komma särskilt mycket längre än till bar nr 3 av ca 13 då man helt enkelt fastnar på tok för länge på varje ställe pga att man har så roligt. En varning är även att man får mindre eller ingen del alls av sin deposit om man lämnar åter tuben efter 18.
Det kan vara väldigt svårt att få tag på en tube i tid då de flesta verkar försvinna under dagen - så var ute i god tid om du vill ha alla pengar tillbaka! Vill du tuba fler dagar är det bättre att ta en tuk-tuk upp dit utan tube och bara gå mellan barerna eller snålåka på någon annans tube - mycket smidigare :P

Någon av alla restauranger/Cafés som spelar vänneravsnitt bör du definitivt besöka då det är riktigt skönt att kunna sätta sig/lägga sig bland mjuka kuddar, ta en öl eller shake, äta god mat och bara slötitta på något som påminner en så mycket om hemma.

I övrigt kan man hyra cykel och besöka grottor men jag varnar dig om att vägarnas skick kan ifrågasättas rejält och solen steker på rätt bra, det är även svårt att hitta till rätt grottor/"swimmingpools" så kolla upp namn och kartor noga innan du ger dig ut!

Vientiane:
Kan egentligen hoppas över om man nu inte jättegärna vill besöka Buddha Park som ligger en bit utanför staden, själva staden är inte mycket att se och vi åkte därifrån snabbast möjligt.

Pakse:
Liten stad som ändå känns betydligt mer utspridd än t.ex Luang Prabang, inte helt lätt att hitta boende när man kommer fram 6 på morgonen så en ide kan vara att boka innan.
Väl där kan man åka vidare ner till 4000 islands för att ta några nätter där eller göra som vi gjorde och ta en kajaktur på 2 dagar dit och tillbaka istället - helt klart en rolig upplevelse!

En annan sak som bör testas är definitivt Lao Coffee - otroligt gott!

Kort och gott - efter det jag hört om Laos hade jag höga förväntningar men kan säga att landet inte riktigt levde upp till dem. Folket är väldigt vänliga och vi hade riktigt roligt tack vare
kul sällskap och en del som fanns att göra. Avsaknaden av stränder gör att resetiden kan förkortas något utan att man missar saker. Bör definitivt upplevas men några dagar i varje stad räcker helt klart.

Av Kim Lagerhem - 14 februari 2012 16:47

Handcraft :)

Handikappade från kriget som arbetar med detta

Emma på väg ner i en tunnel - som f.ö har breddats för oss västerlänningar :P

Jag fick också plats :)

Den enda kvarvarande tanken från kriget

Jag på skjutbanan - skoj!

Emma har problem ;P

Schemat på fiket var tydligen inte enligt planeringen så när jag kom dit och satte mig spelades Iron Lady och jag missade nog inte så himla mkt så slutade med att jag såg på den istället - helt okej film :)

Efter det tog jag en liten promenad, köpte munkar och gick sedan och åt middag, kvällen har sedan spenderats framför tvn i hotellrummet :P Emma har träffat en trevlig Vietnamesisk kvinna i Laos som hon haft kontakt med och hon ville tydligen ses imorgon bitti så det slutade med att vi bokade om bussen till Mui Ne till 15.30 och blir istället upphämtade av henne (Kim) och hennes man för en frukost hemma hos dem imorgon, ska bli intressant :D

Av Kim Lagerhem - 14 februari 2012 10:04

Nu har jag nyss duschat efter en halvdag i Cu Chi tunnlarna här utanför Saigon - det började som en besvikelse då det tog väldigt lång tid innan vi kom iväg och att resan dit skulle ta 2 timmar men besöket var helt klart värt väntan :) Det var väldigt intressant att få lära sig mer om Vietnamkriget och hur de hade det i Cu Chi under den tiden - lyssnade mycket på guiden och lyckades filma det mesta så har en liten minidokumentär med mig hem sen :P

Fick även prova på att skjuta på skjutbana, blev en M1 Garand för mig och Emma - 5 skott var + att gå genom tunnlarna som då hade breddats ca 100%, helt sjukt hur dom levde på den tiden...

Emma är på krigsmuseet nu medans jag kände att jag kunde hoppa över det, inom 20 min går jag nog ner till ett cafe här i närheten och sätter mig och kikar på Titanic till middag och lite fika - ska bli så härligt (Ja, jag är en filmtokig människa..)

Återkommer senare med lite bilder från dagen, hinner inte med så mkt mer nu :)

Av Kim Lagerhem - 13 februari 2012 18:22

Första dagen i Vietnam avklarad :)

För det första kan jag säga att jag gillar Pakse flygplats - alla var väldigt vänliga och när vi väl boardade tog det nog 5 minuter från det att vi gick på till att planet lyfte :P Resan gick fort och flygplatsen i Ho chi minh var riktigt smidig den med, visumet var inga problem att fixa!

Emma lyckades hitta en lokalbuss som kostade 10.000 Dong var istället för 100.000 med taxi :P Sen var det bara att försöka följa kartan via gatunamnen utanför och gissa lite på när vi skulle hoppa av.. Tog en promenad lite velandes men lyckades till slut hamna på rätt väg, blev tillfrågade att kolla på ett ledigt rum som vi tackade ja till i ett "backpacker-område" och rummet var riktigt bra så fick lov att bli så :)

Efter en dusch tog vi en lunch och sen bokade vi utflykt till Chu chi tunnlarna som går imorgon bitti och även buss till Mui Ne ons morgon. Sen gick vi och försökte hitta de blinda massörerna som det står om i LP men hittade inte det utan hamnar istället på ett dyrt hotell där vi får betala lite mer för en timme, men skitsamma - massage fick det lov att bli! Skönt var det helt klart även om jag fortfarande föredrar hederlig svensk massage ;)

Efter detta tog vi en lite längre promenad genom staden för att kika in bion vi läst om, när vi kommer dit spontanbeställer vi biljetter till Harry Potter 7 del 2 i 3D till lite senare och går sen iväg för att äta middag. Var inte så jättehungriga så blev till slut en sushi (lyckades övertala Emma :P) Gott var det även om det inte gick upp emot Super Sushi hemma i Götet :D

Väl tillbaka på bion köper vi lite snacks och väntar på insläpp - i början är vi helt ensamma i en rätt stor salong men innan filmen börjar kommer det kanske 10 personer till :) Filmen var bra, har ju dock sett den redan - men det var nytt med 3D då det var första gången för oss båda och jag måste säga att jag är positivt överraskad! Blir nog lite 3Dfilmer hemma igen sen :)

Blev sen en promenad hem igen och nu sitter vi här på rummet och kikar på film - nyckeln till frihet!

Blir frukost imorgon runt 7 innan vi blir upplockade vid hotellet vid 8, sovadags snart alltså :P

Av Kim Lagerhem - 12 februari 2012 11:51

I förrgår åt vi middag på den indiska restaurangen Yasmine som ligger mitt emot vårat guesthouse, mycket god mat - blev chicken tikka masala med vitlöksnaan :) Efter det tog vi en kortare promenad och sen gick vi upp på rummet och tog det lite lugnt, Emma tog dock en löptur - hurtig som hon är, mina ben håller inte riktigt måttet fortfarande så fick snällt ligga och kika på film och läsa istället.

Igår gick vi sen upp vid 6 för att fixa iordning inför trippen, gick ner till receptionen för att låsa in ryggsäckar och värdesaker och sen blev det frukost på Yasmine, riktigt billigt och gott så det kan rekommenderas. Något som jag kommit att uppskatta väldigt mycket här i Laos är Lao Coffee, smakar som en blandning av stark choklad och kaffe - mycket gott :)

Vid 8 blev det sedan minivan i ca 2 timmar innan vi blir avsläppta vid en flod och får vänta på guiden där. Återigen en "engelsktalande" som inte kan så värst mycket engelska.. Mycket gissningar och kroppspråk framöver alltså :P

Tror vi paddlade ca 2 timmar innan vi stannade för lunch, riktigt fint område där nere vid öarna och det roligaste under denna del var när vi skulle korsa ett riktigt strömt område och höll på att tippa - sen fick vi gå med kajakerna ett tag för att sedan försöka korsa igen.. Phu

Blev fried rice till lunch + vattenmelon - som vanligt, gott är det definitivt! Vår guide sa sen att vi skulle gå en timme och sen komma tillbaka - vi tittar frågande på varann att det skulle inte vara så nu enligt schemat men vi följer snällt med.. Han leder oss då ca 5-10 min åt vardera håll och sen återvänder vi och får sitta när lokalbefolkningen äter sticky rice och pork där vi snällt får tacka ja till att smaka.. Väl vidare i kajaken paddlar vi ytterligare ca 2 timmar innan vi anländer till Don dhet, synen som möter oss är en strand med mängder av turister som badar, solar, festar och kastar frisbee. Tänker att här kan vi nog trivas :P

Hittar till slut upp till vår bungalow där det är bastu-hetta som gäller.. Tar en snabbdusch och sen ger vi oss iväg för att hitta en restaurang att ta det lugnt resten av kvällen på, första som vi väljer nere vid stranden förser oss med varsin vattenmelon-shake men när vi sen ska beställa mat får vi gång på gång höra att det har vi tyvärr inte från en sur o butter servitris så vi går vidare.. Hittar en annan restaurang där personalen inte är supertrevlig heller men maten finns åtminstone :) Blev resans första fiskrätt för min del som provar på soppa med ris - inte så jättesmakrik men god ändå! Tänkte sedan att jag måste prova på deras eftertätt; ricepudding with chocolate and banana - låter ju jättegott! Hon kommer sen ut lite senare och säger att bananerna är slut men att hon har ananas hon kan lägga på om jag vill istället.. (?) Funderar först på att tacka nej men sen tar ja in det ändå och jag får första leendet från servitrisen för kvällen :P Det jag får in sen är en platt tallrik med ris/choklad.. Jag brister ut i skratt och undrar vad jag gett mig in på.. Smakade som vanligt ris med chokladsås typ så det var inte den godaste eftertätt jag har ätit men lite gick allt ner - choklad är ju ändå choklad ;)

Blev sedan ett par sjukt rastlösa timmar när vi inte hade något att göra, Emma tog en promenad, jag låg och lekte med min kortlek och försökte förgäves få ner temperaturen i rummet - var väl ca 30 grader även efter solnedgång..

Blev iaf kallare sen under natten så kunde sova helt okej :)

Upp igen 5.25 och väntade på vår guide som skulle komma och hämta upp oss vid 6 stod det.. TIll slut får vi nog på att vänta och går till restaurangen där vi skulle få frukost, 6.30 får vi sällskap av personal och guide och vi får beställa in lite mat som ingår - blev french toast och kaffe för min del - men har haft godare toast :P

Iväg i kajaken igen i ca 1 timme, sen upp och promenera till första vattenfallet - coolt att se :) Sen promenad till en avlägsen strand där vi fick fortsätta kajakfärden, började med att ge oss ut i ett strömt område återigen och håller på att tippa omkull - igen.. Slutar med att vi hamnar bakofram men låter det bara gå som det går och vi klarar oss torra (mestadels) Sen blev det paddling över öppet vatten i motvind - jätteroligt för armarna kan jag tillägga - kommer ha träningsvärk imorgon! Blev sedan ett stopp för att försöka lokalisera delfinerna medans vi intog lunch - några delfiner såg vi inte - förutom där de bröt vattnet så det var ju lite tråkigt.. Menmen :)

Avslutade med kanske 30-40 min kajak innan vi får åka med i den stora trucken till nästa vattenfall - tydligen det största i SydostAsien till volym. Sen ytterligare lite bilfärd innan vi blir avsläppta i nått hamnområde där vi blir mött av en minivanförare - det verkar då som att det bara är vi som ska åka med.. Men ca 20 min senare säger han att vi kan välja att vänta typ 2 timmar och sen åka med honom eller ta en annan buss som gick nu.. :P Vi orkar såklart inte vänta men får bra platser längst bak så vi kan sträcka ut oss lite.

Nu har vi varit tillbaka i Pakse ett tag, suttit med internet och fräschat upp oss lite. Nu blir det snart middag och imorgon väntar frukost på Yasmine igen innan flyget går 9.40 mot Ho Chi Min - ska bli roligt som fasen! :)

Tänkte lägga upp ett Laos-sammanfattning inlägg när vi nått Vietnam - hinner inte nu.. Med lite bilder så det blir roligare - det här får duga för nu. Tack o hej! :)

Av Kim Lagerhem - 10 februari 2012 05:28

Liten text från bussen från Vientiane till Pakse:

Nu ligger jag här på bussen och lyssnar på musik, det blir en spännande upplevelse detta :P

Jag och Emma ligger bredvid varann i en överslaf som inte kan vara bredare än 80.. Omgivna av en drös killar från Laos (gissar jag på då de pratade med de ansvariga), landskapet susar förbi utanför - konstigt att se det från ett horisontellt läge.. Men har goda förhoppningar, visst det är lite trångt men sängen är bekväm och jag har mina kakor att njuta av :P

Vi fick en minivattenflaska och en liten sockerkaks-bulle "on the house" - VIP it is ;)

Om du har minsta problem med att vara nära främlingar bör du inte boka denna buss själv eller i ojämt antal då det är två personer/slaf som gäller, du kan alltså få skeda med ngn mindre önskvärd om du har otur :P

Jag som har Emma bredvid mig tycker detta ska bli kul, lite mindre sömn klarar man sig på trots allt - hoppas bara att min begynnande nackspärr inte blir värre och tackar för att jag inte blir åksjuk lätt!

Nu är klockan 21.16 och snart blir det nog blunda lite - återkommer vid resans slut.

Såååå.. Resan var intressant :P Helt klart bättre än en sittande sleeper-bus då vi faktiskt fick rätt hyfsad sömn - dock var min rygg allt annat än glad framåt morgonkvisten när man legat stilla i 9 timmar utan utrymme att sträcka ut sig på, när vi äntligen var framme fick vi gissa oss till att det var Pakse för någon vidare information gavs inte ut.. Väl av tog vi en tuk-tuk in till stan med några andra - kan tillägga att klockan då var ca 6..

Fick gå runt ett braa tag och leta guesthouse då allt var fullt och ingen skulle checka ut förrns framåt 9-10 som tidigast - Emma fick då stå på fel ände av min lite mer griniga sida som väljer att visa sig vid få tillfällen (som tur är) Hade ont i ljumske, benhinna, rygg och nacke och gick med 2 ryggsäckar + en liten axelväska i solen utan att komma nånvart - till slut krävde jag att vi skulle hitta första bästa och så gjorde vi alltså - 90000 kip =45 var är inte alltför dyrt och rummet är helt okej :) Efter en snabb dusch och lite tid att stretcha blev jag helt klart på bättre humör och vi gav oss ut på äventyr i den lilla staden.. Gick en bra bit och letade efter Xplore Asia som skulle vara en bra resebyrå men hittade den inte, gick dock in och frågade efter lite priser på utflykter här och där och innan dess tog vi såklart en välförtjänt frukost :P

Nu klockan 11.40 har vi hittat Xplore Asia och lyckats boka en 2dagars kajaktur ner till 4000 islands + flyg till Ho Chi Min city 13e för ett rätt hyfsat pris skulle jag vilja påstå = 70 USD + 160 USD/person för utflykt + flyg så imorgon bitti bär det av för att kajaka några timmar och stanna på en strand för picnic innan vi sover över i en bungalow med solnedgångsutsikt över floden.. Dag 2 blir det till att fortsätta nedåt för att se på de sällsynta delfinerna innan vi beger oss hem igen med ett stopp vid ett vattenfall - ska bli grymt härligt att få testa på kajak äntligen!

På måndag flyger vi alltså vidare till Vietnam på morgonen - ser fram emot att komma fram till Mui Ne och Nha Trang där vi kan få uppleva lite strandhäng innan motorcykelresan tar sin start! :D

Nu har Emma precis tiggt till sig skjuts bak på en moped av vår receptions-kille här på guesthouset till Champak där hon ska titta på lite tempel som vanligt ;P Jag stannar hemma och täntke väl försöka träna lite på rummet, chilla lite, äta lunch, ta en dusch och läsa lite innan hon återvänder - då blir det antagligen middag på en indisk restaurang vi spanat in. Gillar hittils Pakse bättre än Vientiane - så mycket är säkert ;)

A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)