Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Kayaktur Pakse - 4000 Islands

Av Kim Lagerhem - 12 februari 2012 11:51

I förrgår åt vi middag på den indiska restaurangen Yasmine som ligger mitt emot vårat guesthouse, mycket god mat - blev chicken tikka masala med vitlöksnaan :) Efter det tog vi en kortare promenad och sen gick vi upp på rummet och tog det lite lugnt, Emma tog dock en löptur - hurtig som hon är, mina ben håller inte riktigt måttet fortfarande så fick snällt ligga och kika på film och läsa istället.

Igår gick vi sen upp vid 6 för att fixa iordning inför trippen, gick ner till receptionen för att låsa in ryggsäckar och värdesaker och sen blev det frukost på Yasmine, riktigt billigt och gott så det kan rekommenderas. Något som jag kommit att uppskatta väldigt mycket här i Laos är Lao Coffee, smakar som en blandning av stark choklad och kaffe - mycket gott :)

Vid 8 blev det sedan minivan i ca 2 timmar innan vi blir avsläppta vid en flod och får vänta på guiden där. Återigen en "engelsktalande" som inte kan så värst mycket engelska.. Mycket gissningar och kroppspråk framöver alltså :P

Tror vi paddlade ca 2 timmar innan vi stannade för lunch, riktigt fint område där nere vid öarna och det roligaste under denna del var när vi skulle korsa ett riktigt strömt område och höll på att tippa - sen fick vi gå med kajakerna ett tag för att sedan försöka korsa igen.. Phu

Blev fried rice till lunch + vattenmelon - som vanligt, gott är det definitivt! Vår guide sa sen att vi skulle gå en timme och sen komma tillbaka - vi tittar frågande på varann att det skulle inte vara så nu enligt schemat men vi följer snällt med.. Han leder oss då ca 5-10 min åt vardera håll och sen återvänder vi och får sitta när lokalbefolkningen äter sticky rice och pork där vi snällt får tacka ja till att smaka.. Väl vidare i kajaken paddlar vi ytterligare ca 2 timmar innan vi anländer till Don dhet, synen som möter oss är en strand med mängder av turister som badar, solar, festar och kastar frisbee. Tänker att här kan vi nog trivas :P

Hittar till slut upp till vår bungalow där det är bastu-hetta som gäller.. Tar en snabbdusch och sen ger vi oss iväg för att hitta en restaurang att ta det lugnt resten av kvällen på, första som vi väljer nere vid stranden förser oss med varsin vattenmelon-shake men när vi sen ska beställa mat får vi gång på gång höra att det har vi tyvärr inte från en sur o butter servitris så vi går vidare.. Hittar en annan restaurang där personalen inte är supertrevlig heller men maten finns åtminstone :) Blev resans första fiskrätt för min del som provar på soppa med ris - inte så jättesmakrik men god ändå! Tänkte sedan att jag måste prova på deras eftertätt; ricepudding with chocolate and banana - låter ju jättegott! Hon kommer sen ut lite senare och säger att bananerna är slut men att hon har ananas hon kan lägga på om jag vill istället.. (?) Funderar först på att tacka nej men sen tar ja in det ändå och jag får första leendet från servitrisen för kvällen :P Det jag får in sen är en platt tallrik med ris/choklad.. Jag brister ut i skratt och undrar vad jag gett mig in på.. Smakade som vanligt ris med chokladsås typ så det var inte den godaste eftertätt jag har ätit men lite gick allt ner - choklad är ju ändå choklad ;)

Blev sedan ett par sjukt rastlösa timmar när vi inte hade något att göra, Emma tog en promenad, jag låg och lekte med min kortlek och försökte förgäves få ner temperaturen i rummet - var väl ca 30 grader även efter solnedgång..

Blev iaf kallare sen under natten så kunde sova helt okej :)

Upp igen 5.25 och väntade på vår guide som skulle komma och hämta upp oss vid 6 stod det.. TIll slut får vi nog på att vänta och går till restaurangen där vi skulle få frukost, 6.30 får vi sällskap av personal och guide och vi får beställa in lite mat som ingår - blev french toast och kaffe för min del - men har haft godare toast :P

Iväg i kajaken igen i ca 1 timme, sen upp och promenera till första vattenfallet - coolt att se :) Sen promenad till en avlägsen strand där vi fick fortsätta kajakfärden, började med att ge oss ut i ett strömt område återigen och håller på att tippa omkull - igen.. Slutar med att vi hamnar bakofram men låter det bara gå som det går och vi klarar oss torra (mestadels) Sen blev det paddling över öppet vatten i motvind - jätteroligt för armarna kan jag tillägga - kommer ha träningsvärk imorgon! Blev sedan ett stopp för att försöka lokalisera delfinerna medans vi intog lunch - några delfiner såg vi inte - förutom där de bröt vattnet så det var ju lite tråkigt.. Menmen :)

Avslutade med kanske 30-40 min kajak innan vi får åka med i den stora trucken till nästa vattenfall - tydligen det största i SydostAsien till volym. Sen ytterligare lite bilfärd innan vi blir avsläppta i nått hamnområde där vi blir mött av en minivanförare - det verkar då som att det bara är vi som ska åka med.. Men ca 20 min senare säger han att vi kan välja att vänta typ 2 timmar och sen åka med honom eller ta en annan buss som gick nu.. :P Vi orkar såklart inte vänta men får bra platser längst bak så vi kan sträcka ut oss lite.

Nu har vi varit tillbaka i Pakse ett tag, suttit med internet och fräschat upp oss lite. Nu blir det snart middag och imorgon väntar frukost på Yasmine igen innan flyget går 9.40 mot Ho Chi Min - ska bli roligt som fasen! :)


Tänkte lägga upp ett Laos-sammanfattning inlägg när vi nått Vietnam - hinner inte nu.. Med lite bilder så det blir roligare - det här får duga för nu. Tack o hej! :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards