Alla inlägg under februari 2012

Av Kim Lagerhem - 9 februari 2012 02:53

Ni far sta ut med att jag verkar upprepa mig en del har i bloggen, skriver ofta i mobilen och har inte direkt koll pa vad jag redan skrivit om :P


Igar kom vi iaf fram till Vientiane efter ca 4 timmar i en lite storre minibuss - resan var betydligt bekvamare an den forra da ACn var stabil och jag kunde sitta bekvamt med min musik i oronen hela vagen.

Vi fick ga runt en stund for att leta guesthouse och forsta intrycket av staden var val inge vidare egentligen.. Nar vi hittat ett rum med 4 sangar for 30.000 kip/person gav vi oss ivag for att ata en sen lunch. Intrycket av staden blev da annu samre da det var smatt omojligt att hitta en restaurang som sag bra ut och inte hade for dyra ratter. Hittade en som var hyfsat billig till slut och satte oss en stund - min pastaratt var valdigt god som tur ar :P

Efter det gav vi oss ivag for att byta till mig en ny bok, ta ut pengar + vaxla och boka buss soderut (Ja, jag hade redan da bestamt mig for att bara stanna en natt... Det var bara fragan om Emma skulle aka med mig eller om hon skulle aka till en grotta pa vagen ner till Pakse) Att ta ut pengar var inte latt daremot, jag lyckades till slut ta ut 2,700 000 kip och vaxlade en del till USD for att ha till Visum i Vietnam men Emma lyckades inte alls med sitt maestrokort..

Till slut bestammer sig iaf Emma for att folja med mig till Pakse och vi bokar varsin biljett pa en VIP sleeper bus som ska bli intressant att testa pa :P Resan tar ca 9 timmar och vi beger oss ivag ikvall.


Till middag motte vi upp Jody och Hollie + Michelle, Ivana och Valerie och tog en pizza - calzonen ar definitivt battre hemma ;) En annan sak som jag saknar ar att kunna ata en god och billig sushi - allt ar svindyrt har nere.. Men jag ska inte klaga :D


Blev ganska tidigt i sang och nu har vi atit frukost och sitter lite pa internet. Emma gick och letade efter en bank att losa sin ekonomiska kris med och snart ska jag, jody och hollie aka till en marknad och fordriva lite tid pa. Efter det blir det lunch, hem och byta rum och sen till Buddha park innan det ar dags for middag och avfard. Ska bli kul att komma ifran den har staden och se hur det ser ut soderut, speciellt 4000 islands :)


'til next time

Av Kim Lagerhem - 7 februari 2012 12:19

Resan till Vang Vieng startade rätt lyckat men blev snart till en önskan att komma fram då vi var 11 st i en trång minivan som åkte upp och ner och svängde konstant i ca 30-35 graders hetta.. Efter ca 6 timmar var vi iaf framme och hittade rätt snabbt ett guesthouse som var rätt trevligt, dock lite väl mycket myror för min smak men jag överlevde :P Igår var det alltså dags att åka iväg på Tubing - vi gick upp runt 9 för en frukost och gick sen mest och väntade på att få åka.. Runt 13.30 begav vi oss iväg och fastnade direkt på första baren där vi spelade volleyboll och drack några öl. Vid 15 tog vi våra ringar och gav oss iväg på floden, kom dock inte så långt utan åkte tvärsöver där vi blev inhalade med rep. Väl där åkte vi en kortlinbana och hoppade i vattnet (gjorde rätt ont i öronen..) och drack lite mer :) Vi ville dock tillbaka till nästa bar på andra sidan så tog en promenad över istället.. Där var det partaj - vattenkrig på terassen, öl, twister-tävling, whiskey-race, beer-pong och samlad dans till YMCA (bl.a) Har några roliga filmer :P

Efter det tog vi återigen tubes till andra sidan - jag delade här med michelle och när vi precis var framme välte vi över och jag tappade både linne och flipflops - lyckades dock återfinna bägge.. Något som jag inte kan säga om min kamera som även den hamnade i vattnet :( Så fortsatta vattenbilder kommer alltså komma från Emmas kamera.. Var lite halvledsen ett tag men hade kul ändå så till slut glömdes det bort.. Till slut sticker Emma, Jody och Hollie för att åka hem eller vidare - men jag hade fastnat lite med ett par svenskar som jag hade roligt med så hängde inte riktigt med där.. Istället blev det en liten tripp för att leta efter en tube att återlämna tillsammans med Valerie från Holland - hade tur och hittade en ganska snabbt - sen tog vi en tuk-tuk hem.. Var 4 minuter sen att lämna tillbaks den men fick ändå alla pengar tillbaka..

Stannade direkt efter det för att köpa ett par nya flip-flops då mina gick sönder i floden - där såg jag resten av gänget som var ganska irriterade på mig att jag lyckats få en tube, få alla pengar tillbaka och var framme före dom.. De hade inte lika tur och fick bara 40 av 60000 tillbaka :P

Jody däckade ganska direkt när vi kom hem och vi tog en dusch innan vi gick ut för att äta middag, blev sen en bucket på bucket-bar innan vi gick hem tidigt och var i säng runt 22 :)

Idag vaknade jag vid 7 och läste min bok tills resten vaknade, sen blev det frukost runt 9 - idag blev det bananpannkaka med choklad och honung samt youghurt med fruktsallad - GOTT!

Efter det hyrde vi varsin cykel och åkte iväg för att hitta en blå lagun att bada i - åkte fel första gången och fick snällt vända om - Emmas cykel gick dessutom sönder så fick åka tillbaka och byta.. Passade på att ta lite vila innan nästa tur som var låååång, på en grusväg som snarare hade stora stenar istället för grus så resan var allt annat än bekväm :P Tog väl nån timme innan vi kom fram och väl där när vi betalade 10.000 märkte vi att vi återigen var på fel ställe - detta var en pöl som man fick klättra ner till genom en grottmynning :P

Efter det orkade vi inte åka vidare så blev hem och ta en dusch, ligga i hängmattan ett tag innan middagsdags. Nu sitter vi här framför Family Guy och har ätit klart - blev gul curry med kokosmjölk med mangoshake för min del - blir kanske något mer senare då jag redan är hungrig igen.. Ingen lunch och extrem hetta verkar öka min omsättning något :)

Imorgon vid 9 bär det av till Vientiane - nästa delstopp på resan. Återstår att se hur den staden är :)


       

Av Kim Lagerhem - 6 februari 2012 04:17

De senaste dagarna i Luang Prabang var trevliga, men kommer inte riktigt ihåg vad vi gjort :P Jody fyllde år på lördagen så medans Hollie firade honom tog jag och Emma det lugnt, skickade varsitt paket med lite grejer till Sverige - mitt hamnade på ca 70USD, fick lov att vara lite dyrt :)Resan till Vang Vieng startade söndag morgon efter en snabb frukost och kan inte påstå att det var så bekvämt.. Ca 30 grader ute, 11 personer i en trång minivan som inte hade tillräckligt med aircon :P Men efter ca 6 timmar var vi framme och hittade snabbt ett billigt guesthouse som dock har lite för mycket myror omkringkrypande för min smak.. Igår blev det middag och biljard - lyckades imponera på en kille såpass att jag fick en kram när jag lyckades få i en svår stöt, haha :DNu har vi precis ätit frukost - återigen framför vänneravsnitt och ska snart åka iväg till Tubingen! Kommer lite foton och recension senare.Ciao

Av Kim Lagerhem - 2 februari 2012 13:29

Igar fick jag antligen spela volleyboll! Det var grymt roligt och kvallen gick pa tok for fort.. Innan man visst ordet av var klockan 11.30 och Utopia slangde ut oss med huvet fore :P Vi har nu aven flyttat till ett annat hostel - lyckades hitta ett dar vi kunde hyra hela overvaningen med 2 dubbelsangar och en enkelsang for 100 000 kip, Emma flyttade in idag och vi far da betala 120 000, 30 000 var alltsa - bra pris! :)

Det stallet stanger och laser dock dorrarna vid 12 sa vi var tvugna att atervanda dit efter pubrundan..


Imorse var vi uppe kl 5.30 och gick ut och fotade nar munkarna fick mat av turisterna, intressant att se och nar Jodi och Hollie la sig och sov igen satte jag mig med thailandsboken och borjade planera den rutten - vilket nu har lett till att jag och Emma numera skiter i planer overhuvud taget, vi planerar upp en nagolunda rutt och sen far det ta den tid det tar - blir det sa att vi far strunta i nagot land sa far vi val helt enkelt atervanda nagon annan gang istallet :)

Som det ser ut nu blir det Vang Vien pa mandag och sen vidare soderut och efter det Kambodja, sedan Vietnam med Easy Riders at andra hallet istallet... Sen Thailand ett par veckor :P


Idag har vi annars atit frukost och varit och sett vattenfall - riktigt riktigt fina och kommer forsoka lagga upp bilder sen nar vi far tillgang till Wifi igen.. Just nu ar det internetcaf'er som galler..

Nu ska vi snart mota upp Jo och Hollie for en till fonduemiddag innan det antagligen blir lite biljard som kvallsnoje.

Imorgon blir det iaf en lat dag vid den enda poolen har i Luang Prabang - ska bli skooont!


Over and out.

Av Kim Lagerhem - 1 februari 2012 04:20

Oj vad mycket som hant sen sist :)


Kan borja med att saga att gransen vid Laos var gaaaalen! Alla som steg iland (vilket var manga) stod och trangdes utanfor passkontrollen och kampade for att fa fram sitt pass till luckan.. Vi som redan hade visum forstod ingenting utan fick fylla i papper och forsoka komma vidare bast mojligt. Slutar med att vi alla skickar vara pass over alla huvuden tillsammans med 10 andra....

Jodi lyckades fa en plats langst fram vid luckan (Engelsmannen som jag namnt tidigare) och stod och holl utkik efter vara pass och skrek ut namn.. Jag fick till slut ta over hans plats och nar jag efter en timme far syn pa mitt och Emmas far jag anda ga till en annan lucka eftersom jag redan hade visum... Gaah, var lagom glad da kan jag saga nar jag statt och trangts sa lange i onodan.. Men men :P

Baten till Luang Prabang (Slow boat) var dock over forvantan! Vi kopte kuddar att sitta pa for att vi hort att det var obekvama saten, men det var lutbara mjuka saten vi fick - vi holl ihop var grupp och satt tillsammans och pratade+laste bocker etc.

Kvall tva at vi bara middag tillsammans och sov sen nagolunda tidigt, frukost dan darpa - bananpannkaka vilket var sjuuuuukt gott! Tips! Sen ater till baten dar vi var ca 1,5 timme tidiga for att fa bra platser, lyckades fa en grupp tillsammans och vi vande aven pa satena sa vi kunde sitta mittemot varann - de kommande 7 timmarna gick fort :)

Val framme i Luang Prabang gick vi och letade hostels, och till slut drog jag med Holly och Jodi till ett lite dyrare hotell som var jattemysigt o fint medans de andra letade vidare. Vi gick sedan till en otrolig restaurang dar man satt runt laga bord pa madrasser och at Fondue over glodande kol - extremt gott. Resten av ganget kom ocksa dit sa till slut var vi runt 11-12 st som satt och drack drinkar och ol :)

Runt 22 gick vi vidare till en bar som enligt horsagen skulle vara riktigt cool - val dar upptacker vi att det finns fusball spel, beachvolleybollplan, projektor dar de visade roliga/coola filmer och dar man aven satt pa madrasser pa marken - underbart stalle som vi atervander till ikvall!

Nar det stallet stangde vid 23.30 akte vi till en bowlinghall som hade oppet en bit in pa natten och bowlade - kan ni forsta det? Sjukt roligt och vi fick underbara bilder pa var nyfunna grupp :)


Idag har vi kollat pa ett volentarjobb for Jodi och Holly som ska lara ut engelska till barn nagra timmar om dagen, sen tog vi frukost - blev banancreps med choklad + en drakfrukt shake for min del.

Nu har vi just fixat ett nytt boende, ett stort rum med tre stora sangar i ett mindre hostel for bara 100 000 kip - ungefar 400 bath att dela pa - kunde inte bli battre!

Senare ska vi ge oss ut till grottorna och kika dar, sen blir det val middag och sen ater till baren - ikvall ska jag definitivt spela volleyboll - ett maste!


Vet inte hur lange vi stannar har, kanns som att jag redan kommer andra hela var planering - igen... Det ar en sa sjukt harlig stad sa man maste bara stanna ett tag, eftersom vi tankt vara i Vietnam runt 7-8 sa kan det handa att jag avbokar med Easy Riders - aterstar att se. Kommer bli spannande att se hur min resa kommer se ut, kanske inte alls blir som jag tankt mig ursprungligen men en sak ar saker - det kommer att bli hur harligt som helst!

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards