Direktlänk till inlägg 6 mars 2012

Dag 9 - The end of the road

Av Kim Lagerhem - 6 mars 2012 10:35

Imorse gick jag upp strax efter 7 för att hinna duscha innan frukost - det slutar dock med att jag bara rakar benen eftersom det inte finns något varmvatten :P Runt 8 går vi iaf ner och återvänder till On thu weels restaurant för en billig och otroligt god frukost - lyxade till det med musli/yoghurt/fruktsallad +  french toast med smör och socker + en shake, mums :) Väl tillbaka vid hotellet vid 8.35 väntar vi på guiderna då vi skulle åka vid 9 tydligen.. Men vi får vänta på dom så under tiden hjälper jag Emma med att göra lite flätor och så småpratar vi lite med hotellpersonalen. Strax innan 9 kommer Hai och Ha dit och går sen för att äta frukost :P Vi väntar in dom och sen börjar vi packa motorcyklarna för sista gången.. Ha blir för övrigt väldigt förvånad och glad när han får se mitt bidrag till hans gästbok - ritade en bild på mig när jag sitter på hans motorcykel och kan gissa att han blev lite imponerad ;P


Efter att ha lämnat staden - vilket tog en stund - åker vi upp i bergen igen och stannar gång på gång för otroliga utsikter! I en särskilt skarp u-kurva lyckas Hai och Emma välta motorcykeln, som tur är har de knappt nån hastighet så ingen skadar sig utom kanske Hais självförtroende - Emma får bara ett mindre skrapsår på armbågen som hon skrattar bort :) Fortsätter uppåt och stannar på toppen för att kika på en amerikansk bunker, väl där blir vi förföljda av försäljerskor som vill pracka på oss smycken, kartor, vykort och dylikt - det jobbiga var att de inte lyssnade när man sa nej utan fortsatte följa efter en, peta på en och fråga om och om igen om man ville köpa.. Till slut fick vi nog av det och sa till Hai som satt och drack lite att vi skulle ta en promenad nedåt vägen så länge och att de kunde få plocka upp oss när dom var klara - gud så skönt det var att komma därifrån! Jäkla turistställe! :P


När vi kommit nerför berget igen gav vi oss in i Danang där vi sen också stannade för lunch - blev inget speciellt men gott som vanligt. Efter det stannade vi till på ett ställe som är känt för sina statyer - var riktigt häftigt att se hur dom gör dessa för hand genom att såga, hacka och slipa till figurer.

 


Efter detta var det inte så långt kvar att åka till Hoi An, väl här så styrde vi kosan direkt mot ett skräddarställe som såg riktigt fint ut, vi gissade att  det säkerligen inte var jättebilligt men men.. Fick varsin dator och satte oss sedan och kikade igenom deras "meny" av klänningar och andra fina saker, vi kunde även gå ut på internet och söka upp vad vi ville. Efter lite fundering så bestämde vi oss för att köra på det här stället så börjar plocka ut saker vi gillar, hade planerat att göra 2 klänningar som jag känt att jag saknat här under resan - slutar med att jag beställer 5 klänningar och en blazer :P Blev två lite vardagligare klänningar, en partyklänning, en finklänning och en långklänning i massa fina färger och kan inte tänka mig annat än att de kommer bli sjukt fina! Detta fick jag punga ut 350 dollar för, visst - inte direkt sydostasienbilligt men vafasen, vi lever ju så billigt i övrigt ;P Så tar alla mått och bestämmer material och färger och ska tillbaka på provning imorgon kl 14, Emma kommer därifrån med en beställning på 9 plagg.. :D


När vi väl är klara där tar vi motorcyklarna ca 50 meter till en restaurang där Hai ritar upp på en karta åt oss vilken rutt vi tagit, sedan får vi ta en kort promenad och kika på ett hotell som dom föreslog - ett riktigt fint rum på ett hotell med restaurang, wifi och en liten pool för 18 dollar/natt - helt OK! Här säger guiderna hej då och det känns såklart tråkigt att lämna dom för att fortsätta på egen hand.. Fixar iordning lite på rummet och ger oss sen ut för att utforska staden och äta middag, kikar in på ett turistställe för att kolla bussar och sen får vi syn på våra kära killar som sitter på restaurangen och dricker lite öl :P Long time no see!! Vi sätter oss såklart och äter middag bredvid då de ska åka inom 30 min - på väg tillbaka till Nha Trang, ca 550 km och de har tänkt köra halvvägs ikväll och sen resten imorgon, stackare.. Pratar ltie till innan vi återigen måste säga hejdå, kändes ännu sorgligare att vinka adjö till dom efter det - speciellt när vi såg våra hjälmar fastspända på sätet och en tom "pakethållare" :( Åt hur som helst en god middag, billig dessutom och sen gick vi vidare ned mot hamnen. Vi har hamnat i en otroligt mysig stad där det är tända lyktor överallt och en väldigt härlig stämning med gågator och mycket restauranger.

 


Går förbi ett par cooking classes innan vi fastnar för en som vi ska köra på måndag morgon, där ska vi få lära oss 4 rätter; bl.a spring rolls, wontons, en kycklingrätt och fisk i bananaleaves :) För detta fick vi betala 18 dollar om jag kommer ihåg rätt. Går vidare och köper oss en dumpling att mumsa på, letar efter ett bageri för att köpa en tårta inför imorgon då Emma fyller 20! Hipp hipp hurra! :D Men har inte vidare tur med detta utan stöter istället på ett till turistställe där de bara tar 19 dollar för en lyxig sleepingbus till Ha Noi, blir först sittbuss till Hue där vi sen stannar i ca 45 min för att kunna äta middag innan vi sen byter till en lyxigare sovbuss som sen för oss till slutdestinationen till kl 6 tis morgon, ca 17 timmar totalt alltså - phu.. Imorgon har vi tänkt gå upp lagom tidigt, hyra en cykel och dra till stranden, sola och bada lite, cykla tillbaka till marknaden för att äta en billig lunch, sen gå till hotellet för att sitta lite på internet innan vi går ner till en utsedd middagsrestaurang där det blir 3rätters innan vi ska hämta ut tårtan att mumsa på till kvällen (hittade till slut en tårta att beställa som du kanske förstår) - blir en bra dag det och dagen har varit riktigt bra den med! :D

Love Vietnam!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards