Alla inlägg den 26 januari 2012

Av Kim Lagerhem - 26 januari 2012 13:37

Kan säga såhär.. Om du ngn gång skulle trekka i Chiang Mai - ta med dig varma kläder!
Låg kanske 2 timmar och tokfrös med mjukis, tjocktröja, strumpor och 3 filtar innan jag var tvungen att gå upp och hämta en till filt - passade även på att ta på ett par extra strumpor och min bula över huvudet.. Frös dock ändå men till slut måste jag ha somnat eftersom det helt plötsligt var soligt och temperaturen gått upp rejält :P
Blev lite frukost och te innan vi promenerade vidare mot forsränningen vid 22. Fick vänta en stund innan det var vår tur, sen fick vi en genomgång i hur vi skulle följa vår guides instruktioner ombord. Pga såret (som inte blivit bättre) fick Roul inte åka med så det var vi 3 tjejer och guiden som gav sig iväg.
Under turen fick vi paddla i såvä lugnt som forsande vatten och man blev nedstänkt av både skvätt och av guiden som var lagom busig. Vid ett tillfälle ställer han sig och dunkar paddeln i vattnet och utbrister "snake!"
Det var antaligen sant för senare lurade han i oss att han såg både apor och stora fiskar - vilket han efteråt erkände att han bara skojade. När vi kom fram till bambuflotten blev jag återigen nedstänkt av guider så det inte fanns något torrt parti kvar :P Vi var nog 9 st på flotten och man satt åtminstone 10cm ner under vattnet på grund av tyngden, killen som gick bredvid oss var en riktigt härlig kille som kastade sig upp bredvid för att få vara med på kort :)
Väl framme vid slutstationen fick vi byta om, sätta oss och vila lite i solen och äta lunch.
Snart nog satt vi i bilen på väg tillbaka med 8 st från en annan grupp - stötte då på de första svenskarna hittils på resan (förutom några man hört prata i Bangkok)
Nu är vi tillbaka på hotellet - klockan är 16.20 och vi ska strax gå ner och hämta visum, pass och boka ett thaiboxningspass innan vi tar en dusch och ger oss ut för att hitta en restaurang med gratis wifi
för att blogga lite, de här anteckningarna har skrivits i mobilen :)

Jag fick i mig en kycklingrätt med röd curry som nog var den starkaste rätten hittils under resan. Snart ska vi bege oss tillbaka till hotellet för att sova då vi blir hämtade vid 7 imorgon bitti -
ingen sovmorgon här inte.. :) Har haft ett par riktigt härliga dagar!


       

Av Kim Lagerhem - 26 januari 2012 13:32

Vaknade mitt i natten nån gång av att mina insamlade myggbett kliade olidligt mycket (något som bara jag verkar ha drabbats av btw, mitt blod måste vara lika oemotståndligt för myggorna som Bellas blod är för Edward)

Lyckades till slut somna om igen trots kyla och dubbla filtar - ja det är väldigt kallt om natten här uppe i norr -
och vaknade av jag vet inte vad (antagligen tupparna och kycklingarna som var allt annat än tysta) Otroligt nog verkade jag ha klarat mig från insektsbett över natten!
Jag var hur som helst först upp i vår lilla grupp och när jag stötte på Jo efter ett toalettbesök fick jag reda på att klockan var 9. Då var det skönt nog varmt igen så man kunde skippa långbyxorna :P
Sen blev det lite kaffe, rostat bröd, ägg och ananas till frukost innan vi begav oss iväg igen. Idag trekkade vi nerför berget på slingriga småstigar där man både fick gå balansgång över åar och klättra/hoppa nerför steniga hyllor - träningsvärken uteblev otroligt nog så klarade mig utan fall :)
Mycket roligare promenad idag , helt klart. Vi stötte även på en mindre grupp bestående av ett par från Tyskland och deras guide som vi slog följe med. Tog en paus efter ca en timma vid ett vattenfall där vi fick sola och svalka oss lite innan vi åt lunch i form av en het nudelsoppa.
Sedan vidare ca 30 min till nästa vattenfall där vår nyblivna andra guide Nai täljde ett shotsglas åt mig av bambu.
Sedan gå ytterligare 20 min tills vi var framme där vi skulle sova. Här tog vi en dusch (dvs hällde vatten över oss)
och tittade/hjälpte till att laga 4 olika rätter. Middag på det och sedan åkte kortleken fram. Blev lite stresspel innan det gamla hederliga ölspelet fick en ny tappning
med regler från Belgien. Nai var med och spelade medans Jo tog en tidig sorti, killarna drack sake medans vi tjejer mestadels höll oss till öl. Lite mer kortspel, lite korttricks och sedan var det dags att gå till sängs.
Hittils under trekken har vi lärt oss följade ord; Hejdå på Lahu= Aboja, att räkna på thai - dock fastnade bara; 5= Eh, 9= Kao, 10= Sip (stavningen vet jag dock inte)
Nu ligger vi med långbyxor o tjocktröja under 3 filtar i ytterligare en myggnätshydda och småfryser :P
Kan även säga att en pannlampa är ett ovärdeligt köp inför en sån här trekking då det verkligen blir kolsvart överallt så fort ljusen blåsts ut.
Imorgon går vi upp 9-9.30 för frukost - sen en kort promenad till elefantlägret där vi sedan ska avsluta med forsränning och bambu-rafting innan hemgång.
Nu fryser jag dock om överkroppen så ska lägga mig under alla filtar och försöka sova nu, kl 22.46 - godnatt!

                     

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards