Alla inlägg den 24 januari 2012

Av Kim Lagerhem - 24 januari 2012 16:23

Vi började med att åka öppen flakbil till en orchidefarm, sen bil till första stoppet där vi fick mata elefant med banan och posera bredvid, otroligt sträv och hårig hud dom har. Sen fick vi lunch inlindad i bambublad - ris med grönsaker o melon vilket var jättegott! Sedan klättrade vi upp på vår elefant för en kortare tur ner till nästa stopp. Emma fick prova på att sitta vid huvudet vilket verkade riktigt skoj. Jag började sedan promenaden nedåt mot flodövergången med att tappa ut massa grejer i diket då väskan inte var helt stängd, hade en snäll guide som hjälpte till att plocka upp det.. (kan säga att jag låste den efter det..) Fick sedan klättra in i en stålbur som sedan gled i en lina över floden där vi åter togs emot av vår guide som åkt bil runt.

Sedan bar det av - trekking ca 3 timmar där kanske 70% av sträckan gick uppåt.. Sista halvtimman vart det dessutom otroligt brant så vi fick klättra uppför. Kan säga att andningen inte alltid var min vän och mina vader kommer kännas imorgon :P När vi kom fram till byn som ligger längst upp på toppen lämnade vi grejer och Jo (vår guide) började ordna med mat. Jag tog en väldigt snabb dusch då det inte direkt fanns något varmvatten - vilket dock var väldigt uppfriskande. Att få skölja bort smutsen från benen (våra fötter var rejält vita i jämförelse) var otroligt skönt. Sedan tog vi en promenad och fotade lite ortsbefolkning (Lahu's) + valpar som det vimlade av och nu ligger vi och väntar medans Jo lagar mat. Tjuvstartade middagen med en snickers som jag köpt tidigare :P Det finns sjukt mycket turister här, men vi är bara 4 st i gruppen som sover i vår hydda. Är uppe på pålar och vi ska sova på madrasser som liknar de man använder till solstolar. Emily + Roul är från Belgien, hade varit roligare med lite mer folk att lära känna men det kommer nog senare under resan :) Imorgon bär det av nedåt igen - något som jag både ser fram emot och fruktar. Dels för att jag nog inte skulle orka klättra mer och dels för att jag säkerligen kommer ha träningsvärk och inte gärna vill ramla och slå ihjäl mig på väg nedåt..


Forts. dag 1: Efter att ha fotat solnedgången och ätit en grymt god hemlagad middag bestående av grön curry med kyckling och grönsaker blev det tända ljus och sitta på terassen och mysa. Vi fick besök av några barn från orten som roade sig med min videokamera och sedan sjöng för oss. Efter det klurade vi på gåtor byggda av bambupinnar och till slut försvann Jo och återvände med en whiskyflaska som han sedan bjöd runt. Det var dock nästan bara han själv och Roul som drack av den men den lyckades bli tom ganska snabbt.. Till slut har vi således en totalpackad guide spelades gitarr - som dessutom blev mer o mer närgånen ju längre in på kvällen vi kom.. :P Roul ramlade sedan i trappan på väg från ett toalettbesök och fick ett ca 5 cm långt jack i huvudet som säkerligen skulle behöva stygn, blödde gjorde det iaf. Som tur är hade en kompis till Jo gjort oss sällskap så han kunde hjälpa oss med det och att få Jo i säng ordentligt senare. Kvällen slutade alltså med ett antal pann/ficklampor som riktades mot såret för att försöka lappa ihop det bäst möjligt. Återstår att se hur det är med honom imorgon :S Nu ligger vi och ska sova under ett stort myggnät som vi stoppat in under våra madrasser för att försöka isolera även mot kryp - hittade nämligen en hyfsat stor skalbagge i min säng när vi letade plåster, håller tummarna för att jag vaknar utvilad och ostörd av djungeldjuren...


                               

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards