Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Luang Prabang

Av Kim Lagerhem - 1 februari 2012 04:20

Oj vad mycket som hant sen sist :)

Kan borja med att saga att gransen vid Laos var gaaaalen! Alla som steg iland (vilket var manga) stod och trangdes utanfor passkontrollen och kampade for att fa fram sitt pass till luckan.. Vi som redan hade visum forstod ingenting utan fick fylla i papper och forsoka komma vidare bast mojligt. Slutar med att vi alla skickar vara pass over alla huvuden tillsammans med 10 andra....

Jodi lyckades fa en plats langst fram vid luckan (Engelsmannen som jag namnt tidigare) och stod och holl utkik efter vara pass och skrek ut namn.. Jag fick till slut ta over hans plats och nar jag efter en timme far syn pa mitt och Emmas far jag anda ga till en annan lucka eftersom jag redan hade visum... Gaah, var lagom glad da kan jag saga nar jag statt och trangts sa lange i onodan.. Men men :P

Baten till Luang Prabang (Slow boat) var dock over forvantan! Vi kopte kuddar att sitta pa for att vi hort att det var obekvama saten, men det var lutbara mjuka saten vi fick - vi holl ihop var grupp och satt tillsammans och pratade+laste bocker etc.

Kvall tva at vi bara middag tillsammans och sov sen nagolunda tidigt, frukost dan darpa - bananpannkaka vilket var sjuuuuukt gott! Tips! Sen ater till baten dar vi var ca 1,5 timme tidiga for att fa bra platser, lyckades fa en grupp tillsammans och vi vande aven pa satena sa vi kunde sitta mittemot varann - de kommande 7 timmarna gick fort :)

Val framme i Luang Prabang gick vi och letade hostels, och till slut drog jag med Holly och Jodi till ett lite dyrare hotell som var jattemysigt o fint medans de andra letade vidare. Vi gick sedan till en otrolig restaurang dar man satt runt laga bord pa madrasser och at Fondue over glodande kol - extremt gott. Resten av ganget kom ocksa dit sa till slut var vi runt 11-12 st som satt och drack drinkar och ol :)

Runt 22 gick vi vidare till en bar som enligt horsagen skulle vara riktigt cool - val dar upptacker vi att det finns fusball spel, beachvolleybollplan, projektor dar de visade roliga/coola filmer och dar man aven satt pa madrasser pa marken - underbart stalle som vi atervander till ikvall!

Nar det stallet stangde vid 23.30 akte vi till en bowlinghall som hade oppet en bit in pa natten och bowlade - kan ni forsta det? Sjukt roligt och vi fick underbara bilder pa var nyfunna grupp :)

Idag har vi kollat pa ett volentarjobb for Jodi och Holly som ska lara ut engelska till barn nagra timmar om dagen, sen tog vi frukost - blev banancreps med choklad + en drakfrukt shake for min del.

Nu har vi just fixat ett nytt boende, ett stort rum med tre stora sangar i ett mindre hostel for bara 100 000 kip - ungefar 400 bath att dela pa - kunde inte bli battre!

Senare ska vi ge oss ut till grottorna och kika dar, sen blir det val middag och sen ater till baren - ikvall ska jag definitivt spela volleyboll - ett maste!

Vet inte hur lange vi stannar har, kanns som att jag redan kommer andra hela var planering - igen... Det ar en sa sjukt harlig stad sa man maste bara stanna ett tag, eftersom vi tankt vara i Vietnam runt 7-8 sa kan det handa att jag avbokar med Easy Riders - aterstar att se. Kommer bli spannande att se hur min resa kommer se ut, kanske inte alls blir som jag tankt mig ursprungligen men en sak ar saker - det kommer att bli hur harligt som helst!