Direktlänk till inlägg 7 februari 2012

Tubing

Av Kim Lagerhem - 7 februari 2012 12:19

Resan till Vang Vieng startade rätt lyckat men blev snart till en önskan att komma fram då vi var 11 st i en trång minivan som åkte upp och ner och svängde konstant i ca 30-35 graders hetta.. Efter ca 6 timmar var vi iaf framme och hittade rätt snabbt ett guesthouse som var rätt trevligt, dock lite väl mycket myror för min smak men jag överlevde :P Igår var det alltså dags att åka iväg på Tubing - vi gick upp runt 9 för en frukost och gick sen mest och väntade på att få åka.. Runt 13.30 begav vi oss iväg och fastnade direkt på första baren där vi spelade volleyboll och drack några öl. Vid 15 tog vi våra ringar och gav oss iväg på floden, kom dock inte så långt utan åkte tvärsöver där vi blev inhalade med rep. Väl där åkte vi en kortlinbana och hoppade i vattnet (gjorde rätt ont i öronen..) och drack lite mer :) Vi ville dock tillbaka till nästa bar på andra sidan så tog en promenad över istället.. Där var det partaj - vattenkrig på terassen, öl, twister-tävling, whiskey-race, beer-pong och samlad dans till YMCA (bl.a) Har några roliga filmer :P

Efter det tog vi återigen tubes till andra sidan - jag delade här med michelle och när vi precis var framme välte vi över och jag tappade både linne och flipflops - lyckades dock återfinna bägge.. Något som jag inte kan säga om min kamera som även den hamnade i vattnet :( Så fortsatta vattenbilder kommer alltså komma från Emmas kamera.. Var lite halvledsen ett tag men hade kul ändå så till slut glömdes det bort.. Till slut sticker Emma, Jody och Hollie för att åka hem eller vidare - men jag hade fastnat lite med ett par svenskar som jag hade roligt med så hängde inte riktigt med där.. Istället blev det en liten tripp för att leta efter en tube att återlämna tillsammans med Valerie från Holland - hade tur och hittade en ganska snabbt - sen tog vi en tuk-tuk hem.. Var 4 minuter sen att lämna tillbaks den men fick ändå alla pengar tillbaka..

Stannade direkt efter det för att köpa ett par nya flip-flops då mina gick sönder i floden - där såg jag resten av gänget som var ganska irriterade på mig att jag lyckats få en tube, få alla pengar tillbaka och var framme före dom.. De hade inte lika tur och fick bara 40 av 60000 tillbaka :P

Jody däckade ganska direkt när vi kom hem och vi tog en dusch innan vi gick ut för att äta middag, blev sen en bucket på bucket-bar innan vi gick hem tidigt och var i säng runt 22 :)

Idag vaknade jag vid 7 och läste min bok tills resten vaknade, sen blev det frukost runt 9 - idag blev det bananpannkaka med choklad och honung samt youghurt med fruktsallad - GOTT!

Efter det hyrde vi varsin cykel och åkte iväg för att hitta en blå lagun att bada i - åkte fel första gången och fick snällt vända om - Emmas cykel gick dessutom sönder så fick åka tillbaka och byta.. Passade på att ta lite vila innan nästa tur som var låååång, på en grusväg som snarare hade stora stenar istället för grus så resan var allt annat än bekväm :P Tog väl nån timme innan vi kom fram och väl där när vi betalade 10.000 märkte vi att vi återigen var på fel ställe - detta var en pöl som man fick klättra ner till genom en grottmynning :P

Efter det orkade vi inte åka vidare så blev hem och ta en dusch, ligga i hängmattan ett tag innan middagsdags. Nu sitter vi här framför Family Guy och har ätit klart - blev gul curry med kokosmjölk med mangoshake för min del - blir kanske något mer senare då jag redan är hungrig igen.. Ingen lunch och extrem hetta verkar öka min omsättning något :)

Imorgon vid 9 bär det av till Vientiane - nästa delstopp på resan. Återstår att se hur den staden är :)