Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Easy Riders dag 4 (Äntligen ikapp)

Av Kim Lagerhem - 28 februari 2012 02:07

Idag gick vi upp lite tidigare än vanligt, klockan ringde vid 6.30 och då jag fastnat framför Inception fram till strax efter 12 då jag gav upp var jag inte alltför pigg imorse :P Frukost 7.30, återigen omelett och baugette - känns som att det finns på alla ställen - och sedan bar det återigen iväg för nya äventyr. Första stoppet gör vi vid ett tempel som inte riktigt är färdigbyggt, finns dock mängder av statyer vid ingången och Hai förklarar att det är Buddhism från Kina. Tar några bilder och sen åker vi vidare för att stanna igen lite senare och kika på en minnesmonument från de personer i området som dött under kriget. Ett till stopp för att se på hur de tillverkar tunnor till tempel och trummor etc, en stor kostade tydligen 22 miljoner dong och tog ca en månad att göra..


Vi får se otroligt mycket på vägen, hamnar bakom en karavan av något slag - vet inte om det var en begravning eller liknande men lite kul att se hur som helst, min guide fixar även så jag får chansen att fota en kvinna som kör sin moped med två burar ankor bakpå, man vet direkt när man åker förbi kaffeplantage för det doftar underbart från träden som blommar - även om det var otroligt blåsigt idag vilket gjorde resan lite mer obekväm var det en härlig åktur!


Lite senare tar vi en dryckespaus för att undkomma den stekande solen som idag är obarmhärtig mot våra axlar - får lite the och jag som knappt vaknat ännu  ligger bekvämt och halvsover i hängmattan tills det är dags att åka vidare. Stannar härnäst och kikar hur de gör nudlar från tapioka - väldigt oväntat.. Tapiokaträden som jag förstår det går att äta hela alltet, och Hai berättade att Vietnams armeer skördade och planterade om inför nästa trupp som skulle komma, det var tydligen bara att bryta loss en bit stamm och stoppa ner i jorden så skötte den sig själv efter det, vilket förklarar varför de hade så gott om mat under kriget. Tapiokan skärs iaf upp och läggs i solen att torka för att sedan malas ner och göras till nudlar som sedan även dom läggs i solen för att torka inför försäljning :) Kul att ha lärt sig detta. Näst stannar vi för att se på hur de gör med pepparkornen, de har otroliga mängder rankor eller träd eller vad man ska kalla det där de sedan handplockas (antar jag) och läggs sedan ut på plastmattor för att torka i solen, fick prova att äta en och det var bra starkt kan jag säga :P

 


Efter detta väntade en efterlängtad lunch på oss, idag blev det ris med grillad kyckling och såser - mycket gott som vanligt och vi blev lite piggare i skallen efter mat och vatten.


Kör vidare och stannar till vid ett gummiträdsplantage där vi får se hur det fungerar, vi fick se när "He" (döper om honom till det istället för Heeh) skar upp barken och ut sipprar vad som ser ut som lim, coolt att det är sånt som de använder till däckproduktion bl.a


 


Nu har vi åkt i några timmar... lunchen åts vid 13.30 och vi startade vid 8 så solen har vi setet mycket av idag :) Får ett stopp längs vägkanten för att beundra utsikten innan vi åker vidare igen, väl inne i stan lyckas vi tappa bort Hai och Emma som åker så mycket fortare än vad vi gör, He tar dock en bakgata för att slippa polisen och gasar på ordentligt för att försöka hinna ikapp men vi kommer ändå sist fram till nästa stopp som ligger nere vid en stor vacker sjö. Här blir det lite förfriskningar och fotografering innan vi sen åker vidare till ett theplantage för lite education.



Nästa stopp får vi sen höra ska bli hotellet så vi hoppar upp på motorcykeln igen och fortsätter i vad känns som en evighet - åtminstone för min rumpa som vid det här laget är rejält öm :P Stannar till en snabbis vid vägkanten återigen vilket jag tackar gudarna för och väl där börjar Hai larva sig med oss igen, det slutar med att han tävlar mot oss i att hoppa på en fot - han förlorar såklart bägge gångerna ;)

Nu har vi för en stund sen kommit fram till hotellet och har hunnit duscha och göra iordning oss, om 15 min ska vi gå ner och mötas upp för middag, återstår att se vad vi ska få i oss för mumsigt ikväll! :D


Update:
Blev taxi till restaurangen tillsammans med Hai då He låg på rummet och sov, återigen bbq - denna gång rådjur om jag förstod det rätt och fläsk, bägge riktigt goda! :) Såklart grönsaker med såsdipp till och efter det väntade mer kött som vi sedan kokade i en gryta med grönsaker och sedan tillsatte vi nudlar - som vi tidigare under dagen sett hur man tillverkade ;P Vi åt som vanligt tills faten var tomma och vi var som vanligt tvugna att säga nej till påfyllning, efter middagen åkte vi till ett karaokeställe där vi hyrde ett rum en timme och sjöng några låtar.. Jag var toktrött efter dagen och var egentligen inte alls sugen men så fort man fick börja sjunga lite så gick humöret upp, my kind of thing ;)


Åter till hotellrummet och skriva lite mer på detta, kika igenom alla bilder (vilka var många!) och börja ladda upp på bloggen, blir nog till att lägga upp lite inlägg imorgon bitti innan frukost - 3 st är färdigskrivna och ska bara läggas upp :P Så man får göra när man inte riktigt hinner med att uppdatera varje dag :D Godnatt!


I skrivande stund är vi snart på väg ner till frukosten dag 5 - away again! :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kim Lagerhem - 30 mars 2012 15:57

Så har det gått några dagar igen då.. Planen att tejpa tån och köra på med träningen gick även den i lås då jag i onsdags fick rejält ont i fotleden och fick halta fram på gatorna, blev alltså ofrivillig vila från träning tis, ons, tors då jag iställ...

Av Kim Lagerhem - 28 mars 2012 03:28

Passar på att skriva lite kort om första träningsdagen här på Koh Tao..   Kommer dit vid 8 och det är redan stekande hett, får börja direkt med att hoppa hopprep i 10 minuter och bara det gör att man är svettig och trött efteråt :P Sedan blir det...

Av Kim Lagerhem - 25 mars 2012 14:22

Det får bli ett halvkort inlägg detta, då jag är så trött att jag snart somnar - sisådär 19.30 en söndagkväll :P   Igår gick vi iaf upp lite senare än vanligt och inväntade sen vår skjuts till fiskebåten, blev hämtade strax innan 8 och gav oss iv...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 14:49

Inför eftermiddagspasset tar jag en lite lite längre löptur än vanligt för att pusha mig lite, det var dock en av de varmaste dagarna idag så kan inte påstå att det var särskilt enkelt :P   Efter lite stretching går jag upp i ringen med Kin och f...

Av Kim Lagerhem - 23 mars 2012 05:48

Ny dag nya tag, imorse var det lite segt att stiga upp men till slut satt vi och åt frukost ändå :)   Fick idag köra pad-work med Kin igen, ett par ronder där vi fortsatte jobba med teknik och snabbhet, fick även lära mig en ny teknik = flying el...

Presentation


A girl who plans to photograph her way through Asia and return with a stunning portfolio, new life experience and a lovely tan ;)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards