Direktlänk till inlägg 28 februari 2012

Easy Riders dag 3

Av Kim Lagerhem - 28 februari 2012 01:51

Dag 3 då.. :)

Gick idag upp vid 7.30 för att utföra morgonrutinen och sen gå med packningen till restaurangen för att äta frukost,
blev även idag en omelett men denna gång med en extra baugette + sylt/smör + två bananer :P Gott!
När vi är klara går vi ut och ser på när killarna packar färdigt motorcyklarna och sedan bär det av igen, denna gång blir det bara en kort bit åkandes innan vi stannar till - tar en promenad för att kika på byn och sedan blir det bråttom tillbaka då elefanten är redo att plocka upp oss för vår timmeslånga tur. Får precis vad våra guider lovat oss - en stor hanne med stora betar! Vi kliver upp och sätter oss, får några foton tagna från marken och sedan vänder vi för att gå tillbaka och joina resten av elefantgänget - då visar det sig att vi förutom att ha fått en stor maffig hanne även har fått en viljestark hanne.. Han börjar helt enkelt skena lite smått och rusar iväg med oss på ryggen och skötaren skrikandes sittandes på halsen.. Skulle gärna ha filmat detta men vi var upptagna med att försöka hålla oss kvar i sitsen och hålla ordning på kameror, solglasögon och väskor :P Till slut lyckas han få ner tempot till gång och det krävdes några slag på örat hans för att han skulle förstå vinken. Vi kommer iaf ifatt resten av gänget - ca 6-7 andra elefanter med turister som redan hunnit ge sig ut i vattnet för att gå över sjön, men vår lilla fant tycker tydligen inte om att vara sist (kanske var därför han hade så bråttom i början) så han kliver helt enkelt ut till vänster om karavanen och trampar förbi alla så han hamnar först i ledet. Det tar en stund att promenera över sjön och i slutet är det så djupt så vi precis klarar oss från att bli blöta och elefanterna måste använda snablarna för att kunna andas - kul! Går upp ur vattnet och passerar flera risfält - där stannar sedan vår elefant för att äta och blir återigen sist i ledet, blir därför självklart lite löpsteg för att komma ifatt igen och vi tar några placeringar igen :) Fortsatte gå en bit till förbi några byar och stora risfält innan vi till slut kommer fram till slutstationen där alla kliver av, vi får sedan skjuts på varsin moped av far och son tillbaka till våra guider.

Nästa stopp blir vid sidan av vägen för att se på när de skördade risfälten, vi fick prova att hjälpa till med en lieliknande kniv men tror nog att vi gjorde mer skada än nytta ;P

Åker vidare därifrån och blev återigen lite stopp för utsiktsbilder och ett stopp vid en tegelfabrik där vi fick testa på
hur det är att arbeta med att lyfta tegelstenar :)

Efter detta stannar vi hos en rar dam som visar oss levande skorpioner och en stor boaorm som just då ömsade skinn - vi fick hålla i den lite mindre ormen dock - dom är så otroligt häftiga att hålla i, bara muskler och smidiga fjäll! Fick även lite färsk papaya som försmak på lunch som skulle komma härnäst.

Satte oss på en till lokal restaurang där vi fick in rispapper, kött, friterad deg, grönsaker, nudlar och sallad som vi fick rulla egna små knyten av och doppa i jordnötssås - återigen riktigt gott och vi får alltid äta oss proppmätta :P Efter detta åkte vi för att se om min videokamera kunde lagas - den hade nämligen hängt sig totalt efter elefantritten, men de sa att det skulle ta 3-4 dagar så vi valde att inte lämna in den där.. Vid nästa stopp hade den dock dött helt men då var det lika bra att testa ladda den hemma och se om den skulle vakna igen :P

Åkte vidare en stund till innan vi når vårt hotell som återigen är över förväntningar där vi lämnar packningen på rummet och byter om till badkläder och packar ner handduk, nästa stopp: Vattenfall! Åker en bra bit och känns först lite obehagligt att åka utan packningen som ryggstöd då det känns som att man ska ramla av när guiden gasar på, men efter ett tag är det bara roligt :) Väl framme blir det en kort promenad ner till "badplatsen" där vi sedan balanserar på stenar och klippor i vattnet tillsammans med Hai och får sedan testa att stå - eller snarare sitta då badkläderna riskerade att åka av annars - under vattenfallet, blev mjuk eller hårdhänt massage för ryggen beroende av vilken vattenstråle man valde att placera sig under - underbart vild känsla! Håret mitt var dock mer eller mindre likt ett kråkbo när vi valde att gå upp ur vattnet och jag gav direkt upp försöken att få ur tovorna.. Satte oss ner i cafeterian och drack varsin kopp bjudkaffe som btw var väldigt väldigt gott, blir nog en kaffe till frukosten imorgon :P Blev även en glass innan vi ställde oss upp och spelade fusball-spel - det var jag och en kille på typ 8 år mot Hai och Emma - vi klådde såkart upp dom ordentligt även om Emma tyckte att de vann för att de "fick i sista målet" ;)

Motorcykel tillbaka till hotellet, helt plötsligt gör Emma och Hai en u-sväng och jag vet inte alls vad som händer. Till slut stänger Heeh av motorn och vi väntar tydligen på att de ska komma tillbaka.. När vi får sällskap igen har Emma en påse i knät och vi stannar sedan till uppe på trottoaren för att äta dumplings - vi har verkligen urgoa guider!

När vi kommer till hotellet har vi 1½ timme på rummet innan vi skulle mötas upp för middag så blev lite slötittande på Zorro för min del medans Emma nyttjade datorn. Vi hämtades av Heeh och tog en snabb promenad för att möta upp Hai och hans släkting på en restaurang, väl där grillade vi levande räkor och kött, åt fried rice med vitlök, en till kötträtt, friterad tofu, baugette, lök med dipp och en jordnötsgodis som de köpte åt oss - ja man får rätt mycket mat när man reser med dessa två :P Under måltiden skrattar och pratar vi om ditt och datt, lär oss mer vietnamesiska, försöker härma när de sjunger och har allmänt roligt :) Ska tydligen vankas Karaoke kommande dagar - hmm.. På väg tillbaka till hotellet möter vi en annan grupp ER med två helfestliga guider och två japaner som kunde tokbra engelska, avslutar kvällen med att säga Oyasuminasai till dom och får ett förvånat leende till svar - kul att kunna säga något på deras språk ;P Nu ligger jag här och kikar på Inception på tv, gillar mitt liv just nu! Imorgon blir det uppstigning 6.30 för att äta frukost vid 7.30 och komma iväg tidigt, det blir nämligen en lång resa imorgon.. Idag har vi åkt ca 130 km, imorgon väntar 300 km på motorcykeln - ska bli intressant! :D